Pannex combi vvb installation

Jeg har købt mig en Pannex 140 Combi varmtvandsbeholder med el, for at kunne slukke for mit oliefyr fra 85 i sommermånederne og udskifte min 200liters gamle varmtvandsbeholder med yder/inderkappe som kun er viklet ind i lidt rockwool og står i et lokale jeg godt ku bruge pladsen i

Mit spørgsmål er så hvordan jeg skal/kan/bør koble den til.
Hvor skal jeg koble hvad på er jeg nogenlunde med på, men "sikkerhedsaggregat" og "spiraludlufter" bliver nævnt som 2 forskellige ting og har kun fået en spiral udlufter med?
Og behøver jeg overhovedet en spiraludlufter? For "sikkerhedsaggregat" lyder mere nødvendigt, men hvilken skal man ha på et gammelt oliefyr med åben ekspansion?
Udluftningen af centralvarmespiralen kan det gøres ved påfyldning evt., da der står noget om "gennemskylning" ?
Håber i kan gøre mig lidt mere sikker i min sag, for efter at ha fået fat i manualen melder der sig mange spørgsmålstegn
Der står også om muligheden for at montere en termostat til centralvarme fremløb med føler i beholderen, er det så man er fri for varmeveksler virkningen, hvis fyret løber tørt og cirkulationspumpen stadig pumper vandet rundt og opvarmer det via el?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din åbne ekspansion gælder jo kun på varmekredsen. Forbrugsvandet er under tryk, og der skal på koldtvands siden sidde et sikkerheds agregat. Det består ofte af en sammenbygning af kontraventil, sikkerhedsventil og aftapningshave.
Kontraventil er påkrævet af vandværket, da de ikke vil have vand tilbage i anlæget der en gang har været inde hos en forbruger. Sikkerhedsventil er naturligvis også påkrævet da vand udvider sig ved opvarmning, og kommer "i klemme" imellem vandhaner og kontraventil, det derfor kan sprænge din vvb eller andet. Den er også nævnt som et krav i instruktion.
Det må kun udelades hvis der ikke er vandhaner på varmtvandssiden. (en aftapning som man lukker af på koldtvandssiden) Men det er næppe tilfældet hos dig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
en pannex kan max tåle 8 bar,så den må ikke være højere, men 8bar er ok
(jeg har selv smadret en pannex ved at trykprøve med 10 bar) (SURT)

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg ved ikke om din combi VVB har indbygget spær på spiralen når den er sat til el. Er det ikke tilfældet bør du sætte en hane på enten fremløb eller retur fra dit fyr der så lukkes når ...... Grunden er den simple at du kan opleve din VVB står og opvarmer dit radiatorvand, det selv om der er slukket for cirkulationspumpen ved selvcirkulation. Og det kooosssster jo så pludselig en del mere end og bruge olie. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Sikkerhedsventil er ofte 6 bar. Det skal være under 8 bar og over dit maks vandværks tryk. Har du eget vandværk og ingen kontraventil, behøver du ikke at lave afløb fra sikkerhedsventil. Den vil ikke stå og dryppe som ellers er normalt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis