Rem dimensionering til carport

Hej LDS,

Jeg skal til at bygge en dobbelt carport på 7x5m. Taget bliver et let tag af bjælkespær med ståltagplader med anti-dryp beklædning på undersiden og jeg forestiller mig at jeg vil sætte noget let "loft" op under spær så der kan monteres indbygningsspots, f.eks. 16x95mm høvlede brædder.

Carporten inddeles i 2, således at jeg har et spær-spænd på 3,5m. Spærene kommer til at ligge på langs af carportens længde, altså de 7m, dog regner jeg ikke med at købe bjælker i 7meters længde af hensyn til prisen.
Tagpladerne komme til at ligge på tværs af spærene med fald mod en af de lange 7m sider.

Ifølge bogen Træspær 1 (TRÆ 59, erstatningen til TRÆ 28) kan jeg bruge 45x195mm bjælkespær som giver et spænd på 3,68m ved c/c på 0,8m. Men jeg har utrolig svært ved at finde noget som helst omkring dimensioneringen af remmen. Den største stolpeafstand bliver nok 2,5m (100x100mm stolper), se skitse, så der er god plads til at åbne bildøren uden at der står en stolpe i vejen.

Jeg har lavet en hurtig skitse, den er ikke målfast, men viser nogenlunde hvordan jeg har tænkt det.

Helt konkret er mit spørgsmål hvor kraftig en rem skal jeg bruge i enderne og i midten. Det ville være fantastisk hvis jeg kunne nøjes med 195/200mm i højden så remmen ikke rager længere ned end spærene så jeg undgår at slå hovedet imod.

På forhånd tak for jeres videngivende input 

Mvh
Martin

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lidt bonusinfo som ikke gør sagen lettere for mig. Jeg har fundet denne side:
http://www.bygselvtegninger.dk/page3.html

Her nævnes dette dokument og det må være side 5 de henviser til:
http://www.bygselvtegninger.dk/Fastlock%20Inspiration_2008.pdf

Hvis man ser i deres tabel for spændvidder for spær, så er de noget mere optimistiske end TRÆ 59. Ifølge tabel 1, ville jeg kunne nøjes med en spærdimension på 50x125mm med c/c på 0,8m for at få 3,6m spænd på spær.
Kan det være fordi de regner med 1/300 spændvidde i nedbøjning og TRÆ 59 regner med 1/400?

I tabel 2 angiver de en rem dimension på 50x150mm til mit brug (3,6m mellem remme, 2,6m mellem stolper). Dette er den hidtil eneste kilde jeg har fundet til dimensionering af rem.

En anden lille ting jeg kunne tage i mine betragtninger er at den lokale STARK har spærtræ stående med mærkning C24, men de sælger det som C18, og dermed også til C18 priser. Med C24 spærtræ kunne jeg lige akkurat gå fra 45x195mm til 45x170mm ifølge TRÆ 59.

Hej je__ns,
Tak for dit svar. Som jeg skriver øverst, er det bjælkespær, også kaldet plankespær. Det er fladt tag, det kan være jeg også lige skulle have nævnt det.
Det er remmens dimensioner jeg er interesseret i 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis