Gulvvarme kreds med fælles tilbageløb.

Hej jeg er ved at lægge varme gulvet på 1 sal. Der skal lægges ialt 6 lredse. Da tilbageløbet fra de 4 kredse skal "krydse" trappen vil jeg gerne reducere antallet af disse slanger til kun én slange. Forstået på den måde at jeg samler de 4 tilbageløbsslanger i en 3/4 manifold til en fx 25 mm pex og fører denne over trappen i en lille skunk og tilbage til gv shunten. Dvs jeg får 6 fremløb, hvor telestaterne sidder 3 tilbageløb, hvor jeg har puljet 4 tilbageløb til 1.... Vil noget sådan fungere i praksis?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej (og ja)
Dine gulvvarmeslanger kan ikke alle være lige lange, derfor bør der sidde en justerings skrue for hver kreds i retur manifolden, Den holdes helt åben i de længste sløjfer og skrues ned i de kortere så hver sløjfe får samme modstand. Det bliver noget kryptisk at indregulere, men  sikkert ikke helt umulig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Velkommen på LDS c
Nu er det jo ikke højtryksanlæg man har ved gulvvarme, så den med at slangen springer tror jeg ikke på!

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af uhrskov på 31-07-2015 21:26
Dvs jeg får 6 fremløb, hvor telestaterne sidder 3 tilbageløb, hvor jeg har puljet 4 tilbageløb til 1.... Vil noget sådan fungere i praksis?

Er de 4 kredse i samme rum? Det vil virke dårligt, hvis du kun at en telestat til at styre 4 forskellige rum.

Men hvorfor ikke bare sætte 4 telestater ved det manifold du vil lave ved trappen? Så skal du bare føre 4 ledninger og et rør tilbage til shunten.


Alternativt, så ser det ud til at der findes flere forskellige gulvvarmesystemer, hvor telestaterne sidder på fremløb. Så skal du bare have et fordelerrør med indreguleringsmulighed hvor de 4 rør samles.

Jeg havde en slange der sprang fordi en vvsér lukkede for fremløb uden at lukke for returløb ved at afmontere telestatten. det var wavin rør.
Fik ikke takket for jeres input. Tak for det. Det ente med at jeg holdt shunten samlet ogfandt en fiks løsning hvor der var plads til det hele alligevel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis