Stikkontakt - Neutral ledning.

Hej.

Har købt sådan en fancy stikkontakt med fjernbetjening i Kina, som skal bruges der hvor jeg tænder for loftlampen. Den har kun "L-klemmer", som jeg forstår er dem der fører strømmen. Den har ikke nogen "neutral-port".

Jeg har ikke forsøgt at installere det endnu, da jeg lige ville høre her først.

Kan jeg gå ud fra at der sidder en neutral ledning i den stikkontakt der sidder der i forvejen? Hvis ja, kan man så godt bare sætte en klemme på neutral ledningen, uden at det forpurrer min elinstallation?

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Palle89 på 30-07-2015 10:51

Hej.

Har købt sådan en fancy stikkontakt med fjernbetjening i Kina, som skal bruges der hvor jeg tænder for loftlampen. Den har kun "L-klemmer", som jeg forstår er dem der fører strømmen. Den har ikke nogen "neutral-port".

Jeg har ikke forsøgt at installere det endnu, da jeg lige ville høre her først.

Kan jeg gå ud fra at der sidder en neutral ledning i den stikkontakt der sidder der i forvejen? Hvis ja, kan man så godt bare sætte en klemme på neutral ledningen, uden at det forpurrer min elinstallation?

Hvis der kun er en klemmer til L (fase og mellemledning), skal du erstatte din afbryder ( jeg går ud fra du mener afbryder). Efter din beskrivelse skal der ikke bruges neutral (nulledning).

 

 


fase
Men kan der være en neutral ledning i den afbryder der allerede er installeret? Hvis der er, kan jeg så bare sætte en klemme på?
Skrevet af Palle89 på 30-07-2015 11:27
Men kan der være en neutral ledning i den afbryder der allerede er installeret? Hvis der er, kan jeg så bare sætte en klemme på?

Der er ingen neutral ledning i afbryderen med forbindelse til denne. Der er formentlig heller ingen klemme til neutral i din fjernbetjente afbryder.

 

Du kunne måske sætte et billede af tilslutnigerne (bagsiden) på din nye afbryder ind, så er det nemmre at rådgive dig.


fase

Der fulgte i øvrigt også sådan en lille gul dims med, den kan ses til højre på billedet herunder, nogen ide om hvad den er til?

 

Den gule "dims" ligner en kondensator. Brugen af den har jeg ingen ide om. Et skud kunne være støjdæmpning. Var der ingen "brugsforvirring" med? Jeg ville prøve at tilslutte afbryderen og se om den fungerer, som den skal.


fase
Jo, der var en brugsanvisning med, men der står intet om den gule dims.
Jeg gætter på, at det er en støjkondensator. Prøv at slutte af bryderen til uden dimsen.

fase

Okay, hjælp. Det er ikke så tydeligt, nedenstående billede, men jeg kunne ikke for afbryderen længere ud. Der sidder én rød ledning i den ene side, og 2 hvide/grå i den anden.

Det er afbryderen til min loftlampe, så den røde er vel den der går op til lampen, siden der kun er én, og de hvide er strømforsyningen, der går ind i kontakten via den ene ledning, og bliver sendt videre via den anden ledning, korrekt?

Så jeg skal bare føre den røde i "L2" på den nye afbryder, og de 2 hvide i "L"?

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis