reparation af stige, ny limning af trin

Jeg har fået en gammel wienerstige af firmaet, som de ikke kunne bruge mere, da limningen var løs i alle trinene. jeg har nu skildt den ad, og slebet det hele så det ligner helt nyt træ. 

I hver ende af et trin, sad der et stykke metaltråd, som har været med til at hole trinet fast, er det nødvendigt at sætte sådan en i igen? Eller vil det være nok med en limning?

Jeg fik afvide af en tømmer kammerat, at jeg skulle bruge en opskummende lim når jeg limede det. Jeg har en Dana 490, men går ikke ud fra den kan bruges. Kan ikke læse nogen steder at det skulle være en opskummende lim, også er det også en indendørs lim.

har googlet lidt, og fundet en der anbefalede dana 421. Men jeg kan ikke finde ud af om den er opskummende, det står der ikke noget om i databladet http://www.danalim.dk/fileadmin/editors/produktinformation/dk/421.pdf

 

Da det er en stige der skal bruges til alt muligt vil jeg jo gerne give den en overflade behandling for at holde den pæn og god i lang tid. Hvad kan anbefales her? 

jeg har selv overvejet at give det hele et par gange lak, før jeg samler det igen. har en gulvlak stående fra tidligere projekter.

Håber der er nogen der kan komme med nogle gode råd.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
...dana 421. Men jeg kan ikke finde ud af om den er opskummende...

PU lim er opskummende. Fugt fladerne før du limer, spænd det godt sammen i et døgns tid, fjern overskydende lim og giv stigen en gang lak til sidst.

 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Af de 2 er det kun Dana 421 der er PU lim, Og derved den eneste der skummer op, og den eneste rigtige.
Jeg har enkelte gange repareret træwiener stiger, med PU lim og samtidig en stor træskrue ude fra siden, og igennem vangen og ind i endetræ af trin. Det trækker trin godt ind på plads. Desuden styrker det efterfølgene stigen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dana 490 er jo beregnet til indebrug, og vel almindelig hvid lim.
Du skal bruge Dana 421 eller 422 hvis du vil bruge Pu-lim..
Eller brug en hvid Trælim D3 Ude 430, som sikkert vil være et udmærket valg også.

Jeg synes Pu-limen har det med at tørre ind i bøtten,så man ikke får brugt det sidste, så jeg plejer at købe den mindste tube, selv om det er forholdsvis dyrt, har lige brugt det til rammen til en dør til skuret.
Og så lige en enkelt husker. Man må ikke reparere på stiger, hvis alle paragraffer skal overholdes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det blev en sika 545, men det er jo same same. Det var det eneste silvan havde. Mht til at give den en skrue i vangen ind i trinet, det kan ikke lade sig gøre. For der er maks 5mm træ, fra siden vangen og ind i bunden af hullet trinet sidder i. Fik endda stukket stemmejernet lidt igennem et par steder da jeg rensede den gamle lim op, der var nok kun 2mm :p Men nu er det hele renset og slebet pænt, og klar til at blive limet sammen og sat i pres en dags tid. Tak for hjælpen.
Og mht til det med at man ikke må reparere stiger, den regel gælder vist ikke her på matriklen. :p Det er jo kun til privat brug, så mon ikke det går.
Det blev en sika 545, men det er jo same same. Det var det eneste silvan havde. Mht til at give den en skrue i vangen ind i trinet, det kan ikke lade sig gøre. For der er maks 5mm træ, fra siden vangen og ind i bunden af hullet trinet sidder i. Fik endda stukket stemmejernet lidt igennem et par steder da jeg rensede den gamle lim op, der var nok kun 2mm :p Men nu er det hele renset og slebet pænt, og klar til at blive limet sammen og sat i pres en dags tid. Tak for hjælpen.
Og mht til det med at man ikke må reparere stiger, den regel gælder vist ikke her på matriklen. :p Det er jo kun til privat brug, så mon ikke det går.
Jeg er glad for at du forstod ironien i den sidste af sætningen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er glad for at du forstod ironien i den sidste af sætningen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis