Oliefyr+Brændeovn med Cirk. pumpe ?

Hejsa
 Bor i et hus med Oliefyr og en lækker lille brændeovn som jeg har intensioner om at skulle varme min kælder lidt op ved at køre noget vand op igennem En veksler som sidder på brændeovnen.
 Derudover vil jeg gerne have noget cirkulationspumpe på min anlæg så det ikke tager 30 sekunder og 15 liter at få varmt vand

 Er meget i tvivl om hvordan systemet skal strikkes sammen og hvad det egentligt kræver at diverse kontraventiler osv. for at det hele køre og ikke går helt i ged.

 Opretter dette indlæg da jeg simpelthen intet kan finde om hvordan man strikker sådan ret simple systemer sammen med cirk. pumpe. Men indtil videre og der bare mit fyr og så en masse vandrør ud til Radiatorer, og varmt vand i køkken+bad........ thats it :/ 

 Er der en flink sjæl der evt. kan tegne en ret simpel tegning af hvordan man fyre cirk. pumpe på sådan en installation ?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Occidio på 26-05-2015 16:22

Hejsa
 Bor i et hus med Oliefyr og en lækker lille brændeovn som jeg har intensioner om at skulle varme min kælder lidt op ved at køre noget vand op igennem En veksler som sidder på brændeovnen.
 Derudover vil jeg gerne have noget cirkulationspumpe på min anlæg så det ikke tager 30 sekunder og 15 liter at få varmt vand

 Er meget i tvivl om hvordan systemet skal strikkes sammen og hvad det egentligt kræver at diverse kontraventiler osv. for at det hele køre og ikke går helt i ged.

 Opretter dette indlæg da jeg simpelthen intet kan finde om hvordan man strikker sådan ret simple systemer sammen med cirk. pumpe. Men indtil videre og der bare mit fyr og så en masse vandrør ud til Radiatorer, og varmt vand i køkken+bad........ thats it :/ 

 Er der en flink sjæl der evt. kan tegne en ret simpel tegning af hvordan man fyre cirk. pumpe på sådan en installation ?

Øh, som ljeg læser dit indlæg vil du sætte din brændeovn, der har en såkaldt gris, på dit bestående centralvarmeanlæg. Er det korrekt læst ???

Du bliver så nødt til at forklare om dit anlæg har åben eller lukket expangtion.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 26-05-2015 22:29

Øh, som ljeg læser dit indlæg vil du sætte din brændeovn, der har en såkaldt gris, på dit bestående centralvarmeanlæg. Er det korrekt læst ???

Du bliver så nødt til at forklare om dit anlæg har åben eller lukket expangtion.  

 

 

 

Nej p.t er der intet. Der er en brændeovn tilsluttet skorsten selvfølgelig og så står der 1 oliefyr lige neden under i kælderen som der køre brugsvand+radiatorer på.

 Meningen er at jeg vil have gris på brændeovnen, er bare usikker på hvordan det er bedst at lave det. Havde forestillet mig en pladeveksler hvor den cirkulere vand fra en varmtvandsbeholder op igennem hele tiden - Dvs. den hæver temperaturen så længe brændeovnen køre, gør den ikke det så klare oliefyret opgaven.
 Brændeovnen har ikke en gris indbygget, spørgsmålet er så også om det kan lade sig gøre at lave med f.eks at skrue en pladeveksler bag på eller lign. ?

Derudover vil jeg som jeg skriver have cirk. pumpe på så der er varmt vand med det samme, igen er jeg på ingen måder ekspert på dette område og aner ikke hvordan slangerne skal køre, hvad der skal  til osv.

Pointen lige p.t er egentligt at jeg skal vide hvad jeg skal forberede til da jeg er ved at bygge om og køre overnævnte ind over i samme proces. Så det er om der skal 2 eller 4 vandrør op til brændeovnen osv osv.
Håber det giver mening, ellers må i sige til. Skal nok prøve at tegne en tegning selv når jeg lige får tid og evt. tage et par billeder

 

Fandt et billede der ligner de tanker jeg har om det.

http://i633.photobucket.com/albums/uu58/Occidio666/5c2dfc6f-953b-45dd-b226-d28849bda586hwam_vandtank_illu.jpg

Ntjaae, det er nu ikke så nemt som du går og forestiller dig.

Der er to aspekter som du skal/bør tage hensyn til. Det første er sikkerheden, da en gris er en sprængfarlig indretning hvis den ikke kan komme af med varmen så vandet begynder og koger. Derfor kræver en sådanne indretning en åben expangtion.

Det andet er økonomien. Det er faktisk nødvendigt og have en brændeovn med indbygget gris, hvis man skal kunne trække rimelige mængder varme fra den. Og have en hedeflade siddende på røgafgangen af brændeovnen giver ikke rigtig noget varme. Mig bekendt findes der ingen godkendte ovne med gris man kan købe i dag. Og reglerne udelukker du kan indsætte en ikke godkendt ovn i dit hus nu om dage. 

Nu kom du så let og elegant hen over mit spørgsmål omkring hvilken type expangtion du har på dit nuværende anlæg. Så her stopper tegneriet og gode ide'er indtil videre. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er ikke godt at opvarme brugsvand på den måde. Der skal være et konstant varmebehov/flow igennem når du kører med brændeovn ellers vil den stillestående vand koge. Og blive til damp. Og så behøver du ikke t lave hus færdig, for så har du chance for en ruinhob

Skal man overhovedet tænke i den retning, så er det kedelvandet man kan hjælpe på opvarmningen af.
Så den med cirkulation på det varme brugsvand er en sag der ikke vedrører brændeovn.
Men som Nitter prøver at få dig til at forstå, så er det bydende nødvendig med åben ekspansion, og direkte rør fra varmekilder og til ekspansion, uden rørføring nedad, haner og lign.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 27-05-2015 12:48

Men som Nitter prøver at få dig til at forstå, så er det bydende nødvendig med åben ekspansion, og direkte rør fra varmekilder og til ekspansion, uden rørføring nedad, haner og lign.

Det er direkte et lovkrav.  Men så langt er jeg ikke kommet endnu. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Naturligvis er der paragraffer der regulerer området, men det kommer jo af nogle naturlove, som man ikke kan komme uden om.
Det er ikke lovligt at køre lidt for stærk, men det går jo ofte godt, uden at nogen kommer til skade.
Den del af sagen der handler om brændeovn/vandgris,  er noget andet, det går altid galt hvis man ikke tænker sig grundig om.

Men nu har du jo kun spurgt til cirkulationspumpen, så jeg vil gerne skitsere hvordan den laves.

Der skal bruges en meget lille cirkulationspumpe, beregnet til brugsvand. Så trækker du yderligere et tyndt rør (f.eks. 14 mm pex)  ud til det yderste varmtvands punkt i din installation, hvor du monterer den ene ende. Ved varmtvandsbeholder bør der være en "cirkulationsstuds" Der monterer du den anden ende. Et eller andet sted på røret (tæt ved varmtvandsbeholder) monterer du cirkulationspumpe. Din varme brugsvand vil så hele tiden blive skiftet ud så det konstant er varmt. Hvis ikke du skal have alt for stort varmetab, skal du isolere de 2 varme rør sammen. Det er ikke den del af spørgsmåler der er farligt. Det kan bedst fungere på den gammeldags installation, hvor der går et føderør med forgreninger til hvert tappestad. Det fungerer ikke godt hvis man laver PEX rør fra en fordeler og ud til hver enkelt tappested

Det her arrangement har ikke noget med radiatorvandet, og slet ikke noget med brændeovn at gøre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de fyldest gørende svar
Tror jeg dropper idéen om grisen ud fra hvad jeg kan læse her, tror ellers det er noget der kan give noget seriøs varme til varmtvandsbeholderen 😊

Sidder ikk lige ved en pc så jeg kan tegne men har jeg forstået det rigtigt hvis at måden cirk. Pumpen skal fortrådes på er at man har fx. Sin bruser. Så køres der et rør ekstra så tæt på bruseren som muligt som så er cirkulationsrøret.
Det samme gøres for alle andre steder jeg vil have det lavet på f. Eks køkkenet.
Så kommer der 2 vandrør i en samling som udgør cirkulationen, og havde man flere steder kunne man køre 3-4 rør i en samling så går til cirk. Pumpen og derved få cirkulation på det hele?
Eller er det forstået forkert ?
(selvfølgelig skal cirk. Pumpen på cirkulation udgang på fyret osv. Det var bare for at prøve at forstå hvad der skal laves ude i huset)
Cirkulationspumpen skal have udgangspunkt på varmvandsbeholder, og den kan godt være indbygget i fyret. Men den skal ikke på radiatorvandet.
Jeg har aldrig set cirkulation lavet med fordeler rør men det kan sikkert godt fungere. Der vil dog blive mest cirkulation i de korteste streng. Det kan afhjælpes med reguleringsventiler, som man kan få indbygget i fordeler rør.
Et sted har jeg set noget lignende, men der var lavet en ekstern fordeler til bad og køkken i den anden ende af et stort hus. Frem til denne fordeler er der laver cirkulation, med en streng.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 28-05-2015 15:51
Cirkulationspumpen skal have udgangspunkt på varmvandsbeholder, og den kan godt være indbygget i fyret. Men den skal ikke på radiatorvandet.
Jeg har aldrig set cirkulation lavet med fordeler rør men det kan sikkert godt fungere. Der vil dog blive mest cirkulation i de korteste streng. Det kan afhjælpes med reguleringsventiler, som man kan få indbygget i fordeler rør.
Et sted har jeg set noget lignende, men der var lavet en ekstern fordeler til bad og køkken i den anden ende af et stort hus. Frem til denne fordeler er der laver cirkulation, med en streng.


Ja det har du da ret i, hvordan fungere der med de ventiler? Er det fordi at jeg så skal lukke lidt af for den korteste streng for at få ens flow eller hvad er idéen bag ventiler 😊?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis