MDF bordplade

Hej.

Jeg skal lave et spise/skrivebord til min lille ungdomsbolig.
Jeg havde tænkte at lave det af en 16 mm MDF plade der skal males hvid. Pladen skal strække sig 145 cm og er 60 cm bred - understøtning i begge ender. Den skal ikke krumme...

Tror I det vil holde?

På forhånd tak

Mvh.
Jonas Lambert
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.

Det korte svar er nej.

Den vil med sikkerhed begynde at bue ned efter et stykke tid (alene på grund af sin egen vægt, dertil kommer så hvad du måtte stille på den). Du skal lave en sarg under pladen for at den vil holde sig.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for lynhurtigt svar!
Vil det hjælpe med en regel i diagonalen?
Vil en 22 mm plade være nok uden diagonal?
Der skal som sådan ikke stå så meget. Maks et par gryder eller en bærbar plus bøger. : )

Mvh.
Jonas Lambert
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, en regel diagonalt vil sikkert være nok, men hvorfor ikke lave en sarg hele vejen rundt?
Altså sådan set bare 4 reglar der går parallelt med siderne. Der vil da være pænere.

Tror også en 22mm plade vil bue - densiteten på MDF er jo den samme, uanset om det er 16 eller 22 mm - så en 22'er vil bare være det tungere, og det har det altså med at bue. Jeg tror også det bliver noget gyngeværk, hvis du ikke laver en sarg. Tænk på så snart du lægger en smule vægt på midten af pladen...
MDFer alt for blød til en bordplade, desuden vil kan den ikke på nogen måder tåle fugt uden at slå sig, det er vel ikke utænkeligt at man kunne vælte en kop kaffe eller te eller andet væske, et godt råd vil være find et andet materiale til den bordplade
Jeg har selv for år tilbage lavet en bordplade som af en massiv fyrtræs køkken bordplade der blev købt billigt i silvan og så malet sort med en glans 50. Den holdt perfekt i 7 år inden jeg flyttede fra min leglighed dengang og ikke havde brug for den længere
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er meningen jeg skal have malet den hvid, så kan den vel godt klare væsker derefter.
- Den med densiteten af træet er det samme og det så vil bue det samme ved en tykkere tykkelse, er ikke korrekt. Så meget bygningsingeniør er jeg dog indtil videre.
Jeg vil tage jeres svar til eftertanke. Jeg synes bare ikke det vil se godt med en en sarg, da det ødelægger den minimalistiske stil jeg ønsker mig.
Jeg har læst i andre forums, at folk synes at krydsfiner er bedre til bordplader. Korrekt eller falsk oplysning?

Tak!

Mvh.
Jonas Lambert
Jeg sagde heller ikke, at den ville bue lige så meget... Men jeg tror stadig, at den vil bue over tid. Jeg er godt klar over, at den vil bue mindre end en 16mm, hvis længden er den samme :-)

Under alle omstændigheder vil den flexe hvis du lægger vægt på, og det er uanset hvilken plade du vælger, hvis ikke den er ordentlig understøttet.

Mener ikke krydsfiner er bedre. Det kommer an på formålet, samt hvordan man gerne vil have udseendet.
En krydsfinerplade skal jo også behandles på en eller anden måde, hvis ikke vand, skidt osv skal trænge ned.

Hvis det er en minimalistisk stil du går efter, skal du enten finde en stærkere plade (feks kompakt laminat), eller lave en sarg. 

Sargen kunne jo også sidde midt under pladen (som et stort i), så ser man den ikke så meget fra siden, med mindre man bukker sig ned

Jeg har på et tidspunkt lavet hylder til et skab af 16mm mdf, der kun er 40cm brede, og de er så småt begyndt at trække sydpå 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jo, krydsfiner er væsentligt stærkere end MDF, og vil mene en birkfiner ville være helt oplagt til formålet, men koster jo også en del.

En billig østenfiner kunne også anvendes, men er langt fra så stærk som en birkfiner.
Alternativt kan du lave sargen i firkantet stålrør, eller vinkeljern.
Så kan du gå væsentligt ned i dimention, så sargen ikke kan ses.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også