Eg

Hej
Har købt en stor jolle, som jeg skal sætte i stand. Kan gemmen mit arbejde købe en masse hylder af eg som jeg vil bruge til dørk. Det jo noget hårdt træ, så hvorfor ikke. Eller er det en dårlig ide ?
De fleste både har teak, hvorfor er det så godt, det er jo ikke ligefrem billigt.
Vh c/l

C/L
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke den store skibsbygger, men eg har tidligere været meget brugt til skibe.
Så vidt jeg ved fungerede vikingernes skibe også fint med eg.
Eg er tungt, hårdt og er meget modstandsdygtigt i forhold til vand og råd.

Mvh. TkSimmelhag

Maskinsnedker og Pædagog

Hej.

Eg er fantastisk hårdt. Jeg arbejdede engang på en minestryger fra fyrrerene (se evt. Sorte Sara) og der måtte jeg bore for for at slå stålsøm i til beslag o.l. i spanterne.

mvh


 varmetossen

Men husk lige den detalje med de hylder, at hvis de er lavet af stave der er limet sammen (lige som bordplader typisk er), skal du være sikker på det kan tåle vejr og saltvand


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Fra gamle dage bruge man 3/4" eller 1" fyrretræs gulvbrædder i joller.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Eg er det vi bruger meget til træbåde herhjemme. Rigtig tit i forbindelse med de "bærende dele" om man vil (køl bundstokke mm.) men også som klædning, dæk el dørk er eg velegnet. Eg har rigtig gode egenskaber til marine brug.

Teak er meget hårdt og indeholder en del olie hvilket gør den endnu mere velegnet til brug i maritime miljøer men det afhænger meget a hvad du skal bruge det til teak eksempelvis ikke så velegnet til spanter. Teak er i øvrigt totalt fredet så det bliver en dyr løsning;-)

Vi har i danmark mest brugt eg og lærk til både bygning simpelthen fordi det er træsorter med forskellige men gode egenskaber der har været/er til rådighed og derfor billige da de ikke skal indporteres (det skal lærk så idag grundet vores måde at dyrke det på samt vores vejr).

Om træ er velegnet til marinebrug afhænger af densiteten (massefylde) altså ligger årene tæt, det handler om bevægelighed/fleksibilitet og om indholdsstoffer (olier mm.)

Træsorter er en videnskab og eg er ikke bare eg ofte bliver amerikansk hvid eg brugt til møbler/hylder fordi den er vældig flot men det er ikke særlig egnet til maritimt brug ligesom rød eg der har dårligt kerne ved!!!

Så... ja hvis det er almindeligt "Stilk eg" så er den velegnet til dørk ;-)

Et lille ps. Til dørk får du med eg det bedste resultat med "spejlskåret" kernetræ hvorimod hvis det er Lærk (el lign.) må det gerne være planskåret da du så bruger fleksibiliteten (til dørk altså!!!).


Håber du ku bruge svaret selvom det kom lidt sent.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Mange tak for det fine svar, det altid godt at lære noget nyt.

C/L
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis