Afstand 45x95 reglar på skråloft?

Hej,

Er ved at indrette loft efter at spær og tag er skiftet. Spær er 195mm med 195mm isolering imellem. Så skal jeg have 45x95 reglar sat på vandret og 95mm isolering imellem, derefter gips (måske fibergips).

Hvad er minimum afstand mellem de vandrette reglar? Jeg tænker at de ville være optimalt med et rockwool batt som afstand, dvs. 570mm (eller 1-2cm mindre så de sidder fast), men er det nok understøtning til gipsen?

Det skal jo også passe med gipspladerne. Kan se at Fermacell fibergips fås i 90x120 og 90x250cm.

Tak  

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt dem op med c/c afstand på 300mm eller 450mm så det passer med gipspladerne. Hvis du sætter dem pr. 300mm passer det også med et halvt isoleringsbatt. Har du styr på din dampspærre?
du bevæger dig lige på grænselandet med den dampspærre. hvis det var mig ville jeg sætte 45x95 pr 600 mm og så forskalle pr 300 mm bagefter

bygningskonstruktørstuderende og udlært tømrer
Skrevet af jeppe1 på 11-02-2015 21:34
du bevæger dig lige på grænselandet med den dampspærre. hvis det var mig ville jeg sætte 45x95 pr 600 mm og så forskalle pr 300 mm bagefter

 

Det havde jeg ikke tænkt over, og det lyder som en god idé :-)

Hvis jeg forstår dig ret så:

1. 45x95 vandret på spær (med ét rockwool bat's afstand)

2. dampspærre

3. forkalling pr.300mm (de er vel max 2cm tykke?)

4. gips

 

Har jeg forstået rigtig? Det giver mere skruearbejde, men en del lettere at isolere.

Tak :-)

 

 

Jeps det er helt rigtigt forstået. Forskallingen er nok 22x95 og så sørg for at dine gipsskruer ikke er så lange at du gennemhuler din dampspærre.

bygningskonstruktørstuderende og udlært tømrer
Annonce
Hej.
Du kan sagtens gøre som Jeppe1 beskriver.
Husk at kryds forskalle, samt at få en helt tæt dampspærre.
Hvad er oversagen til at du overvejer fibergips?
Hvis du anvender 1 lag gips. kan du nøjes med at have forskallingen pr. 450 mm. for at sparre en smule træ.
Dine 95*45 kan du vælge at sætte lodret for hver spær, hvis der ikke er mere en 900 mm imellem eller vandret per 600 mm

Hvis du er bange for at perforere din dampspærre samt, at få den mindre smule plads, på grund af de små 22 mm.
Vil jeg anbefale. førstelag 75*45 med isolering, derefter dampspærre og til sidst 45*45 mm med isolering. Denne vil så være din føringsvej for kabler. Så behøver du heller ikke være nervøs for din dampspærre, hver gang der skal skrues.
Hilsen Martin




Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej,

Tak for alle svar. Det bliver 45x95 reglar, derefter forskalling. Martin, din løsning lyder bedre, men jeg har et vognlæs 95 isolering, så bliver nødt til at bruge det :-)

Mht til kabelføring? Kablerne kan fint ligge i forskallingen, men den er nok ikke tyk nok til dåser. Hvordan gør jeg det smartest uden at bryde dampspærre? (ved godt at jeg ikke må forbinde selv)

Jeg overvejede fibergips, fordi jeg boede i lejlighed før hvor alle materialer var af billigeste slags, og jeg var simpelthen så træt af at lave 10mm huller hver gang et eller andet småt skulle hænges op!! Men jeg ender nok med almindeligt gips pga prisen :-( Så bruger jeg nok træ på de lodrette vægge og gips på skråloft. Jeg ved de fleste anbefaler 2 lag, men vil 1 lag ikke være godt nok på skråloft, da der ikke skal skrues eller hænges noget?

Du kunne sætte en OSB eller Krydsfinersplade på 12-15 mm og så 1 lag gips på.
Så har du noget, at skrue i. Samt vil der lige være plads til en forfra el-dåse som er 45 mm dyb.
Så det vil løse begge problemer.

1 lag er godkendt til et enfamilieshus, undtaget badeværelses vægge.
Så det kan du også, hvis krydsfiner/OSB løsning er dyre end fibergipsen.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis