Utæt skotrende

Jeg har en skotrende som er lavet i det der blikværk. Stykkerne er af 1 meters stykker og ligger med 15cm overlæg. Taghældningen er 25 grader.

Mit problem består i, at når det regner, så kan vandet trække op mellem samlingerne og nærmest løbe bagud. Troede først at der var en brist i blikket og fik en blikmand ud at kigge. Han sagde at det så fint og korrekt ud, men viste mig at ved lette tryk ovenpå samlingerne så kom der lidt vand nedenud fra samlingerne. Hans forslag ville være at lave et ekstra stykke blik og montere dette så overlæg bliver større. Dette er dog lidt af et arbejde eftersom tagplader og skotrende skal demonteres så.

Han sagde så, at han personligt selv ville prøve at finde et middel man kunne fuge med mellem samlingerne og så burde problemet være løst. (Det er ikke meget vand der trænger ind og det er kun galt ved skotrenden mod vest da den er mest udsat af regn og vind)

Men - sagde han det er yderst vigtigt at det er en fuge der ikke hærder, men som altid er flexibel overfor underlaget bevægelser grundet temperatur udsving.

Hans bud var Borup tagtæt. Men synes bare det er noget sort stads, og tænker at der måske er noget som er bedre egnet??

Er der nogen herinde der kan rådgive en uvidende ?

Tak
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Borup tagtæt er ikke nem at arbejde med til dit formål, hvis du har det i dåse. Det kan også købes i patroner så må det lige være sagen. Mon ikke du kan "løfte" kanten lidt med en fladmejsel eller lignende. Så må du kunne får tuden ind under og lægge en stribe.

http://www.xl-byg.dk/produkter/trae...300-ml.htm

Det der spildes kan gøres ren med bensin.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja man kan få det til fugepistol. Synes bare nemt det kan blive noget grat.. Men jo blikfætteren sagde også at det bare var at lette kanten forsigtigt uden at bukke i det, da det jo ikke er nemt at bøje ordentlig ned igen. Tænkte bare om der var noget decideret beregnet til sådan noget blikværk. Det skal jo kunne klare en del beevægelse så det ikke står i en flitsbue når det bliver varmt 😖
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvad med at bruge Butylbånd? enten en smal en, der kan skubbes ind under et stykke, ved at løfte den lidt med en spartel eller lignende.

Eller en meget bred en, som kan dække hele renden, i hele længden. 

Jeg brugte det til at lappe en gammel zink tagrende, på vores tidligere hus, da de var skjulte (noget guderne har skabt i vrede) og derfor ikke lige til at skifte, uden at skulle skille det meste af huset ad 

Jeg rengjorde den og lagde et stykke i der dækkede 90 procent af rendens U, og det holdt da fint et par år.. så solgte vi huset  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er ikke nemt at gøre det godt.
Tagtæt er et godt produkt, men det kan altså sagtens "løbe" når det bliver varmt.

Hvordan er skotrenderne samlet? Blindfals eller kun overlæg?

www.sommerlundblik.dk
Mener bare det er overlæg. Kan bare ikke forstå hvis der ikke er et egnet produkt,- der er immervæk lavet en del fugeprodukter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du skal prøve med en højelastisk fugemasse.

Men det er uden tvivl det bedste at få det lavet rigtigt med større overlæg.

www.sommerlundblik.dk
Tak for svar. Jamen det er der ingen tvivl om at det er det bedre at isætte en ekstra skotrende i stedet. Grunden til at jeg ikke er neget for den operation lige nu er, at det tilstødende tag alligevel skal skiftes inden for en 5-6 år, og en anden grund er, at det kun er ved 1-2 af overlæg der kommer vand ind - og det er i meget små mængder - ikke noget drypperi eller noget indvendigt blot at de bræder der sidder indvendigt mod skotrenden er opfugtet lidt. Men det skal jeg selvfølgelig have stoppet ligemeget hvad.

Jeg siger tak for rådene og vil se på det så så snart vi har lidt plusgrader og tørvejr 😉
- du/i kender ikke navnet på et godt højelastisk produkt? For Synes ærligt talt sjældent at de "rådgivere" der er i byggemarkederne er ret bevendte..
Jeg har gode erfaringer med Danalim`s produkter

www.sommerlundblik.dk

Fik du løst problemet? evt. hvilken løsning endte du ud med? 

Jeg har samme problem fandt jeg ud af i nat da det pludselig begynde at dryppe i gangen :-( Åbenbart fordi det regner og blæser fra SØ, så tror jeg vinden presser vandet tilbage og ind. Træet er meget vådt under skotrenden. Taget er B6 eternitplader.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også