eternit tag

Vinter er på vej og har desværre opdage at mit tage på udshus er blevet utæt, det er et gammel eternit B6 tage med asbest, jeg har igen ide om hvornår det er lavet op, men tror det er fra 60. 

Jeg vil enlig gerne have samme tage igen, men hvordan er kvaliteten af nyt eternit ?

ville det være en bedre løsning at finde et brug tage med asbest og derefter få det malet ?  

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke finde asbest tagplader der er gode nok til at man kan male dem. Min søn ville for et par år siden have pris fra et tagmalefirma. Jeg syntes ikke at pladerne var så ringe, De afslog at gøre noget, da de ikke ville give garanti.
Det er heller ikke lovligt at genbruge tagplader med asbest. Skal du holde dig helt på den rigtige side af loven, tror jeg heller ikke du må tage dem ned selv, det kræver en særlig uddannelse. Skal jeg være ærlig, så har jeg selv gjort det både hos sønnen og hos mig selv sidste år.
De nye tror jeg måske ikke igen kan holde over 50 år, men det er jo lettere at sætte samme slags op.
Dog skal mindst lægterne skiftes. De gamle lægter overholder ikke kravene til trædesikkerhed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Eternit fra Sembrit har jo stadigvæk problemer, og er berømte for deres dårlige garanti.

Var det mig ville jeg vælge bølgeplader fra Ivarsson, de er meget bedre.

www.ivarsson.dk/ivarcem-700T-7236.aspx

Jeg havde lignende problemer med mit garagetag af eternit, dog på grund af for lidt hældning.

Jeg gav det algefjerner, og rensede det godt af, så fik det et godt lag tagtæt fra Borup. (købt billigt på DBA) det har holdt i ca 10 år.

Skal det udskiftes, bliver det ståltag, med antikondens belægning.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har et par venner der har skifte til stål tage og de har fortrudt,at de ikke fik eternit igen, efter hvad han fortalte var det en større omgang end han havde regnet med og han syntes det var svært at få til at ligge ordenlig, pris mæssig bliv det hvis det samme

Jeg ville også vælge eternit igen. Men du skal nu under ingen omstændigheder forvente at det lægger sig op "af sig selv"-.

Mit arbejde består bl.a. i at vedligeholde tagplader på en industribygning. De ældste er fra 1977. Allerede før år 2000 var de dårlige og der blev talt om udskiftning, men det er ikke bevilget endnu. De er mange steder som bølgepap når man tager en plade af. Men det er nogenlunde tæt alligevel, efter BODIL var der vel 20 plader der blev skiftet.

Det jeg vil sige er at en reperation af enkelte plader kan måske forlænge levetid med 10-15 år.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 10-12-2014 19:44

Det er heller ikke lovligt at genbruge tagplader med asbest. Skal du holde dig helt på den rigtige side af loven, tror jeg heller ikke du må tage dem ned selv, det kræver en særlig uddannelse.

Det er korrekt at det ikke er tilladt at genbruge asbestplader - de skal bortskaffes på forsvarlig vis. Her i Herning kommune må vi aflevere 10 stk. tagplader på genbrugspladsen - om året !!

Tror det gælder de fleste kommuner efterhånden - I Varde er det det samme ( kommunen, hvor mit sommerhus ligger )

Derimod må man godt selv afmontere asbestplader i forbindelse med oplægning af nye tagplader - man skal blot passe på at de ikke går i stykker fordi de så vil frigive asbestfibre til miljøet - f.eks. må man ikke smide dem ned fra taget så de knækker.

Har selv afmonteret en del af asbesttaget på mit sommerhus - jeg brugte så støvmaske for en sikkerheds skyld.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Vi fik skiftet taget på et lille skur, med 20-25 hele plader, på arbejde, det var eternitplader med asbest.
Vi havde egentlig lyst til selv at gøre det, men det var jo asbest, så uha der skulle da fagfolk på.

Tømrerne ankom, og bakkede traileren hen på siden af skuret, så blev pladerne ellers bare smidt ned i traileren, de brugte hverken dragt eller masker.

Vi fik et kvalitets ståltag op, med kondenssikring på bagsiden, det er noget tykkere en de billige stålplader, og de ligger 100% perfekt.
Så køber man et kvalitetsståltag af god kvalitet, er der ingen problemer med at få det til at ligge rigtig flot. 

 

Her i vores kommune kan vi aflevere alle de asbest plader vi vil på genbrugspladserne, det gælder også de håndværkere, der har betalt for at må bruge pladserne.

I sommerhuset var det tømreren, der hjalp mig ( det var vist mest mig, der hjalp ham :-) ) med at lægge de nye tagplader op, der sørgede for bortskaffelsen af de gamle plader - ca. 60 stk - det gav jeg så kr. 500,- for. Han sagde at han samlede sammen indtil han havde en container fuld og så kørte dem til destruktion - betalte en pris pr. ton.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg tror nu ikke de bliver destrueret, det hedder vist deponi. Jeg bor også i Herning kommune, men vores pladsmand har som han selv siger "ikke så god en hukommelse" så vi kommer da af med dem. Det koster ellers vognmands fragt + nogle få tusinde til deponering pr. tons.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 14-12-2014 17:35

Jeg tror nu ikke de bliver destrueret, det hedder vist deponi. Jeg bor også i Herning kommune, men vores pladsmand har som han selv siger "ikke så god en hukommelse" så vi kommer da af med dem. Det koster ellers vognmands fragt + nogle få tusinde til deponering pr. tons.

Ja, deponi.

Jeg mener min tømrer sagde kr. 1.000,- pr. ton - og 60stk  B7 plader vejer ca. 500 kg.

Han ville ikke tjene på det ( det er jo Vestjylland ) og har nok en aftale med dem - som erhvervsaffald.

Vi skiftede pladerne i forbindelse med en stormskade fra sidste vinter ( Bodil ), hvor forsikringen dækkede 24 plader incl. udskiftning. Og det var fordi pladerne var afmonteret for at fastgøre taget - og så måtte de ikke genmonteres - men der skulle nye op.

 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvad for noget tage i stå skal mangle hvis det skal være noget ordentligt af go kvalitet ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også