Start/stop kontakt.

Til min hjemme gjorte båndsav mangler jeg en start stop anordning.

Har lavet en alluminiums plade, på denne har jeg sat pot-meteret til min frekvensomformer, på denne er der en "lus" ( gul tynd ledning) som jeg umiddelbart vil mene skal/kan kobles en sådan kontakt/afbryder jeg en som kan spændes på "bagsiden" af allu-pladen.

Hvad hedder sådan en tingest, hvad skal/kan jeg søge på (Google) enten i lille Dannevang eller udland.

Måske gerne en sådan kontakt der kan låses med en nøgle, for små pilfingre "børn" har forklaret dem at de aldrig må røre mine maskiner, som af og til står i min carport, tager strømmen fra når jeg går fra mine små maskiner, men alligevel er jo bedre at forebygge, skal jo ikke ha' nogle ulykker, det ville ære u-bærligt og frygteligt.

 Har af og til besøg af nogle genboens mange børn 8 -  9 stykker med lille alders forskel, en afrikaner familie " FN flygninge fra Congo, søde og rare og velopdragede ganske vidst, så det er jo da helt fint.

Må jeg takke for lidt hjælp på forhånd evt. et link? Til en sådan.

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det du kan eventuelt bruge er et nødstop med nøgle (sådan et rødt tryk/drej med nøgle) Klik her 

Eller du kan bruge en start/stop knap, og så sætte en nøgle afbryder foran det hele.

Nederst på den side jeg linker til er et dobbelttryk (rød/grøn) dertil skal der et par kontaktelementer og så en nøgleafbryder som "låser" det hele når du ikke vil ha' noget til at starte. 

Nu ved jeg ikke om du har nogen sikkerhed på saven, men ellers er det en god ide at lave en relæ der sørger for at saven går i "off" hvis feks  strømmen går. Du skifter en sikringen, og derefter starter saven uden at du har rørt ved kontakten (fordi den stod tændt, da strømmen gik).

PS: lad os da liiiige se nogle billeder af din hjemmegjorte sav. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Super.

Selvfølgelig om det har interesse? lægger gerne nogle fotos på gallariet, hvor jeg i forvejen har 2 stk i det forum (båndsav 1 & 2) der hedder andet, vil lige vente til det bliver lyst, så måske allerede i morgen.

Mangler noget malerarbejde, men den kan køre & bruges.

Vil nærlæse dit link takker.  Måske vil jeg kontakte firmaet du linker til med henblik på at få det helt rigtige.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af maskinsnedker på 10-09-2014 19:14

Til min hjemme gjorte båndsav mangler jeg en start stop anordning.

Har lavet en alluminiums plade, på denne har jeg sat pot-meteret til min frekvensomformer, på denne er der en "lus" ( gul tynd ledning) som jeg umiddelbart vil mene skal/kan kobles en sådan kontakt/afbryder jeg en som kan spændes på "bagsiden" af allu-pladen.

Hvad hedder sådan en tingest, hvad skal/kan jeg søge på (Google) enten i lille Dannevang eller udland.

Måske gerne en sådan kontakt der kan låses med en nøgle, for små pilfingre "børn" har forklaret dem at de aldrig må røre mine maskiner, som af og til står i min carport, tager strømmen fra når jeg går fra mine små maskiner, men alligevel er jo bedre at forebygge, skal jo ikke ha' nogle ulykker, det ville ære u-bærligt og frygteligt.

 Har af og til besøg af nogle genboens mange børn 8 -  9 stykker med lille alders forskel, en afrikaner familie " FN flygninge fra Congo, søde og rare og velopdragede ganske vidst, så det er jo da helt fint.

Må jeg takke for lidt hjælp på forhånd evt. et link? Til en sådan.

 

Du har to muligheder for at beskytte dig mod små pilfingre uanset om de hvor de kommer fra.

Hvis du har flere maskiner kunne du lave det helt store med en kontaktor, som du kobler til og fra med en nøgleafbryder, så er du sikret mod at nogen kommer galt afsted (og du bliver gjort ansvarlig).

Hvis det kun drejer sig om båndsaven, bruger du den samme nøgleafbryder og skyder den ind på den gule ledning, så du bestemmer, hvem der skal bruge båndsaven. Jeg går ud fra, at du er klar over at båndsaven ikke må starte op af sig selv efter spændingsudfald. Den nemmeste måde at skaffe nøgleafbryderen på, er at du besøger den nærmeste installatør og bestiller en nøgleaf bryder til tavlemontage.

Hvis du gerne vil have et bestillingsnummer finder jeg gerne EAN koden til dig.

Jeg kan se at Pink Henrik  har vist dig nogle forslag.

 

 

 

 

 


fase

Jo tak Fabrin.

Selvfølgelig skal jeg ha' en sådan anordning, (fejlstrøms relæ eller hvad det hedder), det ved du bedst er jeg helt sikke på, der forhindre utilsigtet start.

Har lavet det sådan at omformeren sidder på en plade som kan flyttes til min lille metal drejebænk. (Emco compact 8) med en 400 V motor, så den kan bruges begge steder.

En' EAN kode.

Hva' i Sørnsen er det?

Jo tak om du vil ha' besværet?

Så jeg kan bestille det helt rigtige. er jo ikke det jeg har arbejdet med selvfølgelig.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 10-09-2014 20:21

Jo tak Fabrin.

Selvfølgelig skal jeg ha' en sådan anordning, (fejlstrøms relæ eller hvad det hedder), det ved du bedst er jeg helt sikke på, der forhindre utilsigtet start.

Har lavet det sådan at omformeren sidder på en plade som kan flyttes til min lille metal drejebænk. (Emco compact 8) med en 400 V motor, så den kan bruges begge steder.

En' EAN kode.

Hva' i Sørnsen er det?

Jo tak om du vil ha' besværet?

Så jeg kan bestille det helt rigtige. er jo ikke det jeg har arbejdet med selvfølgelig.

En EAN kode er den stregkode, du kan se på de varer, du køber der, hvor du handler. Prøv om ikke der er 13 cifre under stregkoden på det du køber.

 

Nå men du skal hen hos din installatør eller på nettet for at købe det du skal bruge. Hvis det drejer sig om snedkerimaskiner, som kan starte uden opsyn, typisk efter spændingsudfald, skal som også Pink Henrik skriver, være forsynet med et nulspændingsrelæ. Det betyder at du skal koble maskinen til manuelt. Jeg ved ikke om din frekvensomformer kobler automatisk ind efter, at du har haft spændingen taget fra den.

 

Du skal som minimum bruge et:

 

Nødstop med nøgle Elnummer: 7517804983

 

Kontaktblok Elnummer: 7517807715

 

Det er det du skal bruge for at bygge det ind i din forplade.

 

De angivne numre er ikke EAN numre, men de gamle 10 cifrede Elnumre, som stadig bruges selv om nummersystemet officielt er udgået. Numrene er sakset fra Henriks indlæg, som fint beskriver dit behov.

 

Jeg skal gerne hjælpe dig med yderligere oplysninger og evt. et diagram, hvis du har brug for det.

 

 

 


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

El numre er som S Fabrin beskriver et 10 sifret sytem der fortæller en hel del om produktet (hvis man, som jeg, er en el-nørd).

 el nr 7517804983 (deles således 75. 17. 804. 983.)

75 er fabrikant kode (i dette tilfælde Schneider electric)

17 er gruppe nummer (trykknapper mm) 

804 er producentens tybe nummer.

983 er lager pladsering i forhold til volume og vægt.

Nu er jeg så gammel at EAN numre blev så småt indført da jeg forlod branchen, men jeg nåede dog at lære at de 2 første sifre i EAN koden er en landekode.

57 er Danmark.

73 er Sverige.

40 er Tyskland. 

32 er Frankrig.

Guderne skal vide at der ikke er nogen logisk forklaring på tallene 

Dog giver det kun en delvis forklaring, for man kan godt producere en vare i tyskland, så importere den til danmark og derefter sætte en dansk EAN nummer på den 

 

Nå, men det kan du jo være ligeglad med, og det jeg ville sige til dig var såmænd bare:

Greenline har gratis fragt 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej 

Jeg kan leverer 1 stk. 7517804983 og 1 stk. 7517807715 for 350,- inkl. forsendelse

øhh mig bekendt er et EAN nummer da blot en kode/et tal der bruges til elektronisk fakturering, og IKKE noget med en vare at gøre, alle offtentlig instistioner samt en del private firmaer har en ean kode og det er så blot den man sender en faktura til

se nærmere http://www.nets.eu/dk-da/produkter/fakturahaandtering/efaktura/teknik/ean-nummer/pages/default.aspx

Jamen så kan du da lære lidt her: http://da.wikipedia.org/wiki/International_Article_Number_(EAN) 

tjah den kan så bruges til lidt af hvert, så lærte jeg da noget nyt
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også