Skybrud efter brug af plænerens

Som overskriften så fint nævner så har jeg efter en indædt kamp mod diverse uønskede elementer i plænen givet den en omgang plænerens.

Jeg gjorde det kl 6 om morgenen (havde hørt at det er det bedste tidspunkt) havde tjekket vejrudsigten som så super ud bortset fra en smule torden, men uden nedbør.

En lille time efter udførslen (som foregik med En 5 liters forstøversprøjte) åbnede himlen sig og der kom massiv regn 😔

Har ikke kunnet finde nogen uddybende vejledning på hvor længe der må gå inden regn efter udlægning, hverken på nettet eller Trim/Toxans hjemmeside.

Har det mon nået en vis effekt på 1 time, Og hvad med hæk og omkringliggende buske og træer - kan de have taget skade. Øv er det i hvertfald,- havde gjort alle foranstaltninger, men den med vejret havde selv DMI ikke regnet ud.

Håber på lidt kyndige svar for havefolket herinde.

Tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1 time er nok i underkanten, hvis det skal virke, men det skader ikke dine buske mv. da det virker ved at midlet optages gennem bladene.

Ok det var da altid noget, men ærgerligt at have tyet til kemikalier som så nok er uden den ønskede effekt. Ved ikke om det kan betyde noget, men de høje mælkebøtte stingler ligger godt nok hulter til bulter på plænen som hvis de havde fået en tur med en gasbrænder..

Kan man relativ hurtigt se Hvis der er effekt? Eller tager det langt tid?
Hej Kentucky..

Ja nogle kemikalier virker bedst om morgenen hvor planterne stadig har dug på, andre må ikke udbringes før efter nogle timer med sol.
Og det kan have virket efter blot en time. Desværre er det meste af dine kemikalier højst sandsynligt skyllet ned i undergrunden til grundvandet, typisk er det mest optimale 5-6 timers tørvejr efter sprøjtning, dog har det i flere forsøg vist en øget effekt med støvregn efter sprøjtning, men et skybrud kan næppe katagoriseres til og være det. Men er ret uheldigt da du ikke får fuld valuta. Men ser typisk en heftig overdosering ved havefolk, Blandingsforholdet kan sagtens være korrekt men lansen får lov og blive svinget fra side til side hvilket giver en ukendt dosering.
Hvilket også er grundlag for en gammel undersøgelse der påpegede et forbrug på kemikalier til have ejere der var 7 gange højere pr. m2 end landbruget.

Men det var så et lille sidespor...
Men et lille råd.. Brug yr.no til og forudsige din vejrudsigt istedet. Det er den flere og flere i landbruget hvor vejret er en vigtig faktor bruger da den er LANGT mere præcis end DMI.
Og forresten ang om man allerede kan se en effekt.

De fleste ukrudts kemikalier, bemærk jeg sagde de fleste, og ikke alle, virker ved de lukker af for plantens evne til og optage sollys. Dvs. efter blot nogle timer kan du ikke se en effekt da planter jo normalt også lever om natten :-) Men efter 2-3 dage kan du se effekten, at dine mælkebøtter har lagt sig er vist mere en effekt af skybruddet, her var det meget kraftigt og selv vores ene frøgræsmark på 42 ha har lagt sig. Men skal nu nok rejse sig igen ligesom dine mælkebøtter...

Her efter 30-05-14 kan vi haveejere ikke købe, gift mod bredbladet ukrudt.

Som jeg husket det når jeg har givet græsplænen, gift mod bredbladet ukrudt går der op til en lille uges tid, før bøtterne ser sølle ud.

Jeg har en spredebom med 4 dyser, til min Hardi havesprøjten, den er godt 1 meter bred, så kan man nemmere sprøjte effektivt, uden at overdossere.

Annonce
Skrevet af je__ns på 23 maj 2014 22:01


Jeg har en spredebom med 4 dyser, til min Hardi havesprøjten, den er godt 1 meter bred, så kan man nemmere sprøjte effektivt, uden at overdossere.


Og med skummarkering???

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm...

Dejligt og høre.. Jeg har dog endnu til gode og opleve nogen haveejere gøre det korrekt. Men er da lækkert hvis du gør det.
Er nogen gange utroligt hvor meget vi ligger mærke til i en høj langsomt kørende traktor.
Så mangler du blot gps afluk, variabel dosering ud fra hastighed, og de andre små ting.. Hehe.. Hvilken dyse kører du med?

At man ikke skal kunne få midler imod bredbladet ukrudt har jeg intet hørt om, og er nu også i tvivl,
Kender ikke det plænerens som spørger har benyttet, men han hentyder til mælkebøtterne skulle gå ud, går ud fra det er noget han har læst i indlægssedlen, og mælkebøtter er bredbladet...
Kan godt være det bare er mig, men skimtede lige lidt hurtigt igennem linket du sendte Je-ns
Og jeg kan ikke se nogen steder at i ikke kan få fat i bredbladet sprøjtemidler mere. Jeg kunne blot se 9 forskellige slags
sprøjtemidler der bliver gjort forbudt da man har fundet en sundhedsfare ved dem. Men den slags sker konstant i landbruget,
Vi har hele tiden midler man pludselig finder ud af er sundhedsskadelige og så bliver gjort forbudt hvor kemikalie industrien så blot finder andre midler og alternativer til de midler. Og de tjener en del penge på og sælge til hr og fru danmark så kunne da forestille mig de for længst har fået andre midler på hylderne med andre former for aktiv stoffer.
Det der typisk sker i landbruget er mange gange at de midler der bliver forbudt hvilket er noget der næsten sker hvert eneste år. Gør at vi pludselig kan have ukrudts, svampe eller skadedyrs problemer hvor man så enten laver offlabel midler. Eller andre midler der blot skal bringes ud oftere for at tage skaden hurtigere.
Idag er de midler vi bruger med en meget dårlig effekt ift de midler der blev brugt for 15 år siden. Dvs vi kører meget mere med sprøjte idag men med LANGT mindre doseringer. Et eks er husar vi ofte bringer ud med en dosering på 0,005 eller 0,01 l pr. ha. dvs er ukrudtet for højt kan vi ikke slå det ihjel. Derfor kører vi langt oftere for og holde det nede.
Ligesom man idag også gør med svampebekæmpelser for at holde svampetrykket nede og så har man et accepteret svampe angrebs procent ud fra vækststadiet på afgrøden da vi ikke kan være 100% fri for svamp i afgrøderne med de midler der er idag.

Det samme gælder for skadedyrsbekæmpelse. Selvom vi kører med luftassisteret sprøjte og vinklet dyse med 200 l vand pr. ha. på 2,5 bars tryk for og have så stor spredning som muligt så vi rammer hele planten så kan vi ikke slå alle skadedyr ihjel med de midler vi bruger idag, får måske kun 80 procent af dem...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis