Træhytte

Hej forum

Jeg er ved at lave en træ hytte på punktfundament, er der nogen der kan hjælpe med et par gode råd!?

1. Hvor meget luft skal der være fra bunden af huset til terræn
- er mellem 50-100 mm nok?

2. Hvilket materiale vil være bedst at bruge til bunden, den plade der bærer rockwoolen (mellem strøerne).
- Vil en hård træ fiberplade eller tynd krydsfiner evt. Behandlet med træbeskyttelse være ok?
Eller vil der kunne komme skimmel på den side der vender ned mod jorden!?
Har også overvejet en fibercementplade men syntes det virker lidt som "overkill" !?

Med venlig hilsen

N
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Helo Mr. N.

Det bedste vil faktisk være om du anbringer noget kyllinge net eller voliere net til at bære din rockwool, så kan der komme luft til isoleringen. Og ja mindst 10 cm. luft, men du skal alligevel lukke af så der kun er nogle luft huller. Og vil du være 100 % sikker på at der ikke gror noget under hytten så læg en ukrudts dug med lidt skærver oven på.

Derudover vil det være godt at tage højde for mus og rotter evt i form af fibercement plader 30cm ned i jorden.
Det bliver så træls fodkoldt når krybene har gnavet i isoleringen (bitter lært erfaring)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej jørgen

Tak for svaret! - men hvorfor skal der luft til isoleringen? Jeg ville tro at det var træet der behøvede luft.
Jeg har set at de på tømrerskolerne lukker bunden af med træfiberplade som så bærer rockwoolen hævet ca. 100mm over jorden.

Hvis man laver det med nedgravede sokkelplader som du beskriver, er det mere vigtigt at sørge for ventilationshuller f.eks. i form af små riste, hvor mange vil du tro der skal være på en ca. 10 kvm hytte?

Mvh
N

Bare en på hver side af huset skulle være rigeligt.

Grunden til at jeg vil bruge netværk er at mus og rotter ikke bryder sig om at bo hvor der er træk og så er det jo også mere besværligt for de dyr at bygge rede på trådhegn.

hmm, under min udestue som står på punkt fundament, er der pt. net fra bunden og ned i jorden.
Dette har dog ikke været nok til at holde krapylene ude.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Skrevet af Neubert på 15 maj 2014 00:35

hmm, under min udestue som står på punkt fundament, er der pt. net fra bunden og ned i jorden.

Dette har dog ikke været nok til at holde krapylene ude.



Mvh

Nu er det så heller ikke lodret nettet skal monteres men vandret så det bære isoleringen.

En ting jeg bare ikke lige forstår, er at der anvendes rockwool der kan opsuge fugt, der ville være bedre med flamingo, der ikke kan optage fugt og som de der eriterende små kræ ikke bryder sig om at gnave i. En anden fordel er at det heller ikke falder sammen som rockwool gør efter 50 år. så vidt jeg er oplyst.

nettet jeg har i min udestue er så sat for at holde kræene ude, men helt enig Mht. flamingo, hvilket også er købt hjem til mit sommer projekt (lukning omkring underside af udestue, samt ny isolering) :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også