Ovn varmer bare igennem. Fejl F5

Hej lds´ere

Jeg har fået et prob. med min ovn. Elektrolux EOB 6697.
Ringvarmelegmet har fået sit eget liv. 
Temp. regulering fungerer ikke, og bare der er strøm på, varmer den??
Den viser fejl F5.
Self skete det igår med, 2x pulledpork i ovnen, 40 boller dertil og 40 fødselsdagsboller på tapetet. 
Vil helst reparere den, da alle hvidevarer i hjemmet er i alu.
Nogen bud?

Har kontaktet Elextrolux, men de vil bare sende en teknikker.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du undersøgt om termostaten fungerer? Prøv at måle om der er spænding over termostatens klemmer. Er der ikke det, når du har varmet ovnen op over f.eks. 100°C, er termostaten sandsynligvis defekt. Prøv at høre om termostaten slår til og fra når du drejer på knappen (hvis det er en mekanisk termostat).


fase
Der er ingen mekanisk termostat. Der er en PT500 tempføler. Den måler 540 Ohm ved stuetemp. og det er vist ok.
Har lige taget strømmen fra, når jeg slutter strømmen til er alt ok, indtil jeg åbner ovndøren, så kommer der spænding på varmelegmet? når jeg lukker døren igen, forsvinder spændingen. Satte den på 100gr når den opnår temp iflg. display, er der stadig spænding på varmelegmet. Tænker et def. relæ måske.
http://www.ukwhitegoods.co.uk/help/...codes.html

F5 =
Relay contacts detected as sticking
  • Replace main electronic control board


Kunne måske være en dårlig elektrolytkondensator, eller et kortsluttet relæ , enten mekanisk eller elektronisk (med triac/solid state) 

Kan du poste et billede af printpladen og printpladens typenummer


Hvis det er nummeret på mærket, i midten øverst, er det 3871341xx STR252460579-C
230V/50Hz S47/06.

Det hvide relæ øverst i anden rk. gnistrer en del når man åbner lågen, passer med der er spænding på varmelegmet når man åbner. Normalt burde der lukkes for spændingen når man åbner.
Under den brune plet sidder en regulator? tænker det er ok pga.varmen den afsætter, se nederste billede, midten øverst.
Ellers er der ikke noget at se.


Start med at ohm måle om et af relæ'erne er brændt fast i sluttet tilstand. Især det som sidder ifbm. ledningerne til varmelegemet naturligvis.

Jeg kunne godt have den "regulator"  mistænkt for at lave ged.. Det kunne godt være en LM317, med de 2 modstande som sidder lige opad.   Jeg ville skifte den uanset hvad, da den helt sikkert er ved at have nået pensionsalderen og kan blive dement, dvs. glemme hvad den skal i konstruktionen ;-)

Selvom det ikke er en smps. bør du alligevel skifte elektrolytkondensatoren på modsatte side ved "regulatoren" da den formodentligt har siddet varmt.

Det kunne også være en af relædriverne (ULNxxx  ?   som er død, men det er ikke en typisk fejl for den slags elektronik.

ellers brug Google og søg på printnummer, fejlkode mv.  Ender du på en polsk eller anden volapyk'sk side, kan en Google translate give mening..
Hmm. ved nærmere eftersyn, ligner det mere en 78xx regulator, ift printbanerne og elektrolytkondensatoren på modsatte side. Men den er stadig pensionsmoden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis