Jordforbindelse?

Hej
Jeg får svag strøm i fingrene når jeg rører opvaskmaskinen og håndvasken samtidigt. Elektrikeren sagde først det var manglende jordforbindelse i opvaskmaskinens stikkontakt, og satte derfor en med jord på. Det hjalp ikke og ved syn af hpfi anlægget sagde han der ikke var jord på dette. Jeg skulle have sat et jordspyd i jorden. Dette blev aftalt til senere montering til trods for at jeg mener det allerede var installeret. Ved nærmere gennemgang finder jeg dog alligevel dette jordspyd, som også er forbundet til hpfi anlægget. Altså ville han bare tjene lidt Ekstra. Problemet er bare at jeg stadig få strøm i fingrene. Hvad er galt?

Knud
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen til

Så må du jo have jordet din vask også

Ikke den korrekte metode, men bytter man om på fase og nul, kan det sommetider løse problemet.

mvh jens

Kan jeg måle om jordforbindelsen er ok?

Knud
Skrevet af Knud1007 på 20 feb 2014 22:04

Kan jeg måle om jordforbindelsen er ok?


Det kræver specielt måleudstyr (multifunktionstester), som nok de færreste private har.

Det kræver bla. man banker målespyd ned, normalt tester man også hpfi relæet, om det virker.


Der er ikke jord på et HPFI relæ!

Det nytter jo ikke noget bare at jorde den ene del - her opvaskemaskinen - hvis der er andre udsatte dele som kan berøres samtidigt. Der skal efter mit skøn laves en udligning mellem vask og opvaskemaskine

 Certificeret Statiker

Annonce
Skrevet af Ingenioeren på 20 feb 2014 23:21

Der er ikke jord på et HPFI relæ!  

  



Nej med det kræver at der er etableret en jordforbindelse, i installationen, med en vis max modstand til jord.(afhængig af fejlstrømsrelæet) typisk max 1666 ohm, ved et 30mA fejlstrømsrelæ.

Skrevet af je__ns på 20 feb 2014 23:29


Nej med det kræver at der er etableret en jordforbindelse, i installationen, med en vis max modstand til jord.(afhængig af fejlstrømsrelæet) typisk max 1666 ohm, ved et 30mA fejlstrømsrelæ.

HPFI'en skal nok registrere differenstrømmen uagtet af om der er jord eller ej. Hvis du som person rører en udsat del vil strømmen ledes til jord gennem dig og relæet vil detektere at der ledes strøm uden om systemmet.


 Certificeret Statiker

Jordforbindelsen har elektrikeren for mange år siden lavet via et jordspyd og så trukket det til en stikkontakt, hvor også naturgasfyret får strøm fra. Fra denne stikkontakt går jorden videre til relæet eller hvad det kaldes. Dermed skulle dette være ok. Strøm frem til den omtalte stikkontakt virker altså umiddelbart som jord tilbage til relæet. Men jeg får altså stadig svagt stød ved at rører håndvasken og opvaskmaskinen samtidigt.

Knud
Du skal nok få din elektriker til at måle overgangsmodstanden til jord på din jordelektrode. Den må højst være 50V/30mA = 1666 Ω. Det betyder dog, at du kan have op til 50V spændingsforskel mellem stellet på din opvaskemaskine og jord/din vask inden HPFI relæet kobler ud.

fase
Skrevet af Knud1007 på 21 feb 2014 07:40
Jordforbindelsen har elektrikeren for mange år siden lavet via et jordspyd og så trukket det til en stikkontakt, hvor også naturgasfyret får strøm fra. Fra denne stikkontakt går jorden videre til relæet eller hvad det kaldes. Dermed skulle dette være ok. Strøm frem til den omtalte stikkontakt virker altså umiddelbart som jord tilbage til relæet. Men jeg får altså stadig svagt stød ved at rører håndvasken og opvaskmaskinen samtidigt.

Det er ikke den korrekte måde at lave det på. Jordforbindelsen skal monteres direkte i hovedjordskinnen/klemmen i tavlen og derfra ud til brugsgenstande/stkkontakter.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis