Bordplade til værkstedsbord?

Hejsa!

Jeg står og skal bygge mig et værkstedsbord.

Jeg laver en ramme samt ben i stål.

Men jeg står og skal bruge en bordplade.

Jeg vil helst gøre det så billigt som muligt, men det skal stadig være et solidt og stabilt bord. 

Hvis jeg havde haft råd havde det jo selvfølgelig været lækrest med noget egetræsbordplade i en ordentlig tykkelse, det er bare bare dyrt!

Nogen gode bud på hvad jeg kan bruge uden det kommer til at koste mig en bondegård?

Jeg er rimelig flexibel med mål, men vil gerne op på en længde på omkring 2m.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg har selv et par værkstedsborde bygget op efter samme koncept, altså stål understel og en bordplade.
den ene har jeg en plade skåret af en finerplade af den kraftige oliehærdede type, en såkaldt trailer plade, men i kraftig udgave!
Den andet bord har jeg lagt en plade af gamle gulvplanker, det er nok en 30mm udgave der så er samlet, skruet grundigt fast og lakeret en del gange. Under dette bord har jeg en gennemgående hylde der består ef en OSB plade der er skåret til så den passer mellem benene, men er også med stål under :-)

Begge læsninger er OK, men den i plade er lettest at holde ren og mest plan! Den i plankerne er klart billigst :-)

Begge fungerer OK, lidt afhængig af krav og ønsker.

MVH Njord
Det var et par gode bud!

Har fundet et sted jeg kan købe en fyretræsplade 40mm tyk for 525. Ikke super billigt men prisen kommer da der ned af.


Havde tænkt mig at konstruktionen skulle være nogenlunde sådan her.
http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/596

Men den kan selvfølgelig ændres

Og evt laves så det bliver en ramme af noget vinkel profil som pladen så lægges ned i.
Hvis du har råd til at anvende Linak aktuatorer.. så er det vel ikke noget problem med 525 til bordpladen.....
Husk at lakere pladen nogle gange. Jeg mener at have anvendt en billig skibslak, vistnok fra Bilka....

Overvej din løsning af stellet, de to bund rør vil du sikkert blive træt af...
Er der ren bund kan man altid skubbe en lille reol ind under bordet, eller udnytte på anden måde.

MVH Njord

MVH Njord
Netop fordi jeg har postet en del penge i aktuatorene vil jeg gerne sparre lidt på bordpladen hvis det kan lade sig gøre.
Men hvis det er så må jeg jo bare grave dybere i lommerne

Det vil jo helt sikkert også være flottest med en lakeret plade!
Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge bordpladen til.

Men jeg har brugt en 20mm (2 lag) af den billige OSB finer og så skal det have en spand billig skibslak når jeg får taget mig sammen.

Bordet er bygget i samme højde som fræsebordet (forrest på billedet) og min rundsav, men har desuden hjul, så det kan flyttes, uden det store besvær.




Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Det ser også rigtig fint ud!
Har du så bare limet de to plader sammen?

Bordet skal bruges sådan til lidt af hvert hvad man nu laver af hjemmefuskerier i garagen.

njord:
Mener du at det vil være bedre at sætte en plade under benene? Således at det ikke rager for meget op over gulv niveau?
Nej jeg har skruet dem sammen fra undersiden.
Jeg overvejede at lime dem, men blev frarådet det, da man jo så ikke kan skifte den øverste plade, når den bliver for smadret med tiden.

Jeg skruede dem sammen (faktisk er den underste plade samlet af 2 stykker) og kørte så rundsaven en tur rundt, så begge plader er lige store  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det var sq egentlig meget smart!

Jeg har brugt en bøgeplade som ligger på 3 reglar for at afstive pladen, lakeret med blitza (endelig ikke den vandbaserede

http://www.stark.dk/produkter/indvendig/bordplader/26-mm-Bordplade-i-massiv-Bog/
Denne er nok bedre.

http://www.stark.dk/produkter/indvendig/bordplader/38-mm-Bordplade-i-massiv-eg1/
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis