Tilslutning af pilleovn til centralvarmeanlæg

Jeg har fået opstillet en pilleovn, der skal tilsluttes centralvarmeanlægget. Ovnen har indbygget cirkulationspumpe og (lille) lukket ekspansionsbeholder.

Jeg regner med at tilslutte den således, at jeg via 3/4" rør fører fremløb til den eksisterende fremløb-kreds på loftet. Ligeledes med returløbet. 

Lige over loftet (på loftrummet) vil jeg sætte en 18 L lukket ekspansionsbeholder i et T-stykke på fremløbet.

Det gamle salamanderfyr bliver nedtaget og rørene afblændet. Samtidig bliver den åbne ekspansion og overløbet fjernet. Det bliver således udelukkende pilleovnen der driver "skidtet".

Findes der nogen, der kan sige mig, om ovenstående er en gangbar løsning?

Pilleovnen er en Ecoteck hr-100.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan forstå, at spørgsmålet ledte til misforståelser. Der er tale om en pilleOVN, som jeg skrev og ikke et pillefyr  Det er en ganske lille sag, der står i stuen og "pynter". 





Hvorfor ikke gå all in og få et pillefyr? Så slipper du for at hælde piller på hele tiden?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kan desværre ikke lade sig gøre. Vi ville oprindeligt have haft et pillefyr, men kan ikke få "gen-godkendt" vores fyrrum ved nyinstallation. Så længe den gamle salamanderkedel bliver stående, hvor den har stået i en menneskealder, så er der intet problem. Men udskiftes kedlen, så skal fyrrummet (vores bryggers) opfylde dagens krav. Og de kan ikke opfyldes i et 213 år gammelt bindingsværkhus med lavt til loftet og brændbare materialer alle vegne.

Vi har været i dialog med skorstensfejeren om det....

Enden på det blev, at vi nu har en pilleovn stående stuen - og den skal så tilsluttes centralvarmeanlægget
Enten er din skorstens fejer en gammel tvær starut, eller også er der noget du har misforstået. Det er faktisk forholdsvis let at brandsikre et rum. Min nabo er brandmajor i det stedlige frivillige brandværn. Og han siger at to lag gips plader er en god brandsikring, de skal så godt nok males med en maling der kan tåle ret høje temperaturer, men hvor svært kan det være ? Døren eller dørene skal så også være af den brandsikre type.

På den anden side, hvorfor skulle den løsning du beskriver ikke være god nok, det er muligt at der skal en stærkere omløbs pumpe på når rørene løber oppe på loftet, da varmt vand er lidt sværere at trykke nedaf igen. Den der sidder i dit nye fyr er nok kun beregnet på en indstalation hvor rørene befinder sig i gulvhøjde.
Hej.
Jeg har været ude for et sted, hvor vi skulle etablere et fyrrum i en åben stald, og vi startede med et skelet af lægter beklædt med 2 x gips, men måtte også opføre en indvendig væg af noget letbeton, husker ikke hvad det hed, men det var vist kun 50 mm tykt. Loftet var støbt kornloft, så det var ok.
Så skulle der en BD 30 dør i, afløb i gulvet (det var der heldigvis) og udluftning.
Så var den ged barberet

mvh

 varmetossen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vi har bræddelofter der er lave, loftbjælker, synligt bindingsværk i skillevæggen, intet gulvafløb og fire døre ud fra rummet. Samtidig går røgrøret for tæt på en dørkarm og en dør
Hej.
Jo, men som ktm og måske andre har været inde på tidligere, er en salamanderkedel ikke noget dårligt udgangspunkt for pillefyring.
Jeg har selv brugt en til brænde med et rigtig godt resultat ved at fjerne risten, så bålet er helt i bunden, og et spjæld hvor oliefyret sad. Så kommer der et glødelag, når der har været fyret en tid, og så kører det.
Men det var et sidespor. Hvis du monterer en pillebrænder i fyret, kan du sagtens opnå en aldeles fornuftig økonomi.

mvh

 varmetossen

Ville selv vælge og sætte et pillefyr op på den gamle kedels plads. Der kræves ikke ret meget brandsikring at opsætte et sådanne fyr i en beboelse. Var det derimod i en stald er det en hel anden sag, da der er løst oplæg et sådanne sted (halm og foder).

Ville helt klart tage en alvorlig snak med din fejer en gang til og spørge ham nøjagtig hvilken ændringer han kræver. Det burde ikke være uoverkommeligt.




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af jonkjensen på 04 sep 2013 20:53
Jeg har fået opstillet en pilleovn, der skal tilsluttes centralvarmeanlægget. Ovnen har indbygget cirkulationspumpe og (lille) lukket ekspansionsbeholder.

Jeg regner med at tilslutte den således, at jeg via 3/4" rør fører fremløb til den eksisterende fremløb-kreds på loftet. Ligeledes med returløbet. 

Lige over loftet (på loftrummet) vil jeg sætte en 18 L lukket ekspansionsbeholder i et T-stykke på fremløbet.

Det gamle salamanderfyr bliver nedtaget og rørene afblændet. Samtidig bliver den åbne ekspansion og overløbet fjernet. Det bliver således udelukkende pilleovnen der driver "skidtet".

Findes der nogen, der kan sige mig, om ovenstående er en gangbar løsning?

Pilleovnen er en Ecoteck hr-100.
Nu har du godt nok indkøbt pilleovn.
Men at du bliver foreslået og anbefalet en salamanderkedel til en pillebrænder er noget af en tanketorsk. Salamanderkedlen er voldsomt uøkonomisk at fyre med i forhold til moderne kedler. Du bør virkelig have fat i den skorstensfejer og henvise ham til reglerne der står i nyeste udgave at BrandTeknisk Vejledning BTV32. Det er den han skal følge, og ikke bare lave sine egne regler.

Jeg kan i øvrigt kun på det varmeste anbefale dig at du opretter denne tråd på www.stokerpro.dk - Der er masser af fagfolk der også skriver, og som kan rådgive dig.

Tak for svaret.
Nu kan man sige at pilleovnen er indkøbt... så er der måske nok ikke så meget at gøre... det skulle da lige være at sælge den igen med et lille tab for så at brandsikre det rum salamanderen står i.

Hvor stort skal et fyrrum være? Kan man i teorien bare bygge en "kasse" rundt om kedlen af to lag gips og så smække en branddør i og så har man et "mikro fyrrum" ?? Selvfølgelig med den rigtige afstand til vægge?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også