Regler for montering af pilleovn

Jeg er alvorligt forvirret over forskellige meldinger i forhold til krav for opstilling af pilleovn. Vi får i morgen monteret en Ecotec pilleovn med tilslutning til centralvarme. Jeg ville have fræset pexrør-i-rør i væggen og opsat stikkontakt bag ovnen. Min skorstensfejer meddeler mig så, at jeg ikke må mure rør ind i væggen bag ovnen, da væggen er en del af skorstenen og der dermed er fare for at rørene smelter. Jeg vælger at tænke OK - så må jeg trække synlige 3/4".
Men hvad så med stikkontakten? Ja den er også brandfarlig og må derfor heller ikke være der. 
Og nu bliver det rigtig sjovt, for der skal nemlig også laves et afløb til enten kloak eller det fri, for at aflede eventuel udladning af vand ved overtryk/kogning.

Hvordan får jeg strøm til ovnen - ovnens egen ledning er vel også brandfarlig?

Kender nogle til, om det er korrekt i forhold til indmuring af pexrør?

Og hvad med afløbet?

Hvordan er jeres pilleovne monteret?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, kravet til afløb lyder umiddelbart lidt mærkeligt og måske ikke. Nu har du ikke beskrevet hvordan det bestående varmeanlæg er skruet sammen og ej heller hvilken model af fabrikantens ovn det "skal gå ud over". Mere info tak, så er folk fri for og gætte.

Kravet til rør og el føringen lyder til at være lige efter bogen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Naturligvis - troede bare, at der var helt generelle regler for montage af den slags

Nuværende anlæg: fastbrændselsanlæg uden akkumuleringstank, salamanderkedel, åben ekspansion, ikke selvcirkulerende, står i bryggers alle varmerør løber på loftrummet.

Nyt anlæg: Ecoteck HR100 ( http://www.ecoteck.dk/centralvarme/ecoteck-hr-100.html ), indbygget trykekspansion, indbygget cirkulationspumpe, monteres i stue på muret skorsten placeret midt i stuen (ej ved ydervæg eller andre vægge), tilkobles det gamle system (dog uden fastbrændselskedel)

Hvordan får jeg el til ovnen, hvis ikke der må trækkes kabel og sættes en kontakt? Nikola Tesla lavede en del forsøg med trådløs strøm, men det er vist ikke noget vi skal lege med her
Hej.
Ja, det er pragtfuldt. Det ligner en passage i et Gintberg show. Ja, hvis den laver en nedsmeltning ryger ledningerne med. Der er en autoriseret afstand til brændbare ting for en brændeovn, men jeg har aldrig hørt det gælder tilslutningskabler.
Enhver samling og ethvert rør i en installation kan springe læk, men jeg håber da oprigtigt, du har været ude for en overfortolkning af reglerne.
Jeg ved også godt, det kan være noget slemt lort at stå i, og du skal måske til en klageinstans for en klarlæggelse 

(Det er ingen hjælp, men medfølelse)

mvh

 varmetossen

Skrevet af jonkjensen på 03 sep 2013 11:34
Jeg er alvorligt forvirret over forskellige meldinger i forhold til krav for opstilling af pilleovn. Vi får i morgen monteret en Ecotec pilleovn med tilslutning til centralvarme. Jeg ville have fræset pexrør-i-rør i væggen og opsat stikkontakt bag ovnen. Min skorstensfejer meddeler mig så, at jeg ikke må mure rør ind i væggen bag ovnen, da væggen er en del af skorstenen og der dermed er fare for at rørene smelter. Jeg vælger at tænke OK - så må jeg trække synlige 3/4".
Men hvad så med stikkontakten? Ja den er også brandfarlig og må derfor heller ikke være der. 
Og nu bliver det rigtig sjovt, for der skal nemlig også laves et afløb til enten kloak eller det fri, for at aflede eventuel udladning af vand ved overtryk/kogning.

Hvordan får jeg strøm til ovnen - ovnens egen ledning er vel også brandfarlig?

Kender nogle til, om det er korrekt i forhold til indmuring af pexrør?

Og hvad med afløbet?

Hvordan er jeres pilleovne monteret?

Er du i tvivl, så afsted på biblioteket og kig i i Brandteknisk vejledning BTV32, nyeste udgave. Der står de regler skorstensfejeren retter sig efter, og her kan du også kontrollere at han ikke lave sine egne regler. Det er også set at de gør det. Du kan også finde den her, dog er jeg ikke sikker på at er nyeste udgave
www.skorstensfejermester.dk/BTV_32/btv32.pdf
Ja og her er reglerne for selve fyringsanlægets vandbårende indretning.   www.arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vej...rmtva.aspx

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skorstensfejeren er øverste myndighed omkring skorstenen, og de kan gøre livet surt for den bedste. Tag skorstensfejeren med på råd, og få kravene fra ham på skrift, så der ikke findes på mere hen ad vejen. Vi tager såvidt muligt altid skorstensfejeren med ind i processen fra starten - helst i tilbudsfacen, for at spare tid og undgå uendelige forbehold i tilbudet.

Nygaard Vvs, Åbyhøj/Aarhus
Telefon: 86299133
[email protected]
www.nygaard-vvs.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis