Brændt sikring i komfur

Hej, jeg har været lidt forhastet da jeg først skulle tilslutte mit brugte komfur, det er et VOSS elk817-1.

Jeg og kan se jeg er kommet til at poppe en sikring i tilslutningen på komfur siden, så kun ovnen og en kogeplade virker.

For at undgå at skille hele lortet af, kan der så være flere steder jeg skal skifte en sikring inde i komfuret?

og hvordan finder jeg ud af størrelsen på sikringen

Her er lidt billeder for at hjælpe!

bonus spørgsmål :

Det er den tredje gule sikring på række der er brændt ( fjernet på billedet ) men den sidder i samme tilslutning som den nederste gule, hvordan kan det være de ikke begge er brændt eller er de det og jeg skal skifte begge?


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ved nærmere eftertanke tror jeg det er kondensatorer



De nederste to "kondensatorer" sad i lus med hinanden
det er et 2faset net med nul og jord.
Der er fire afgange(modstande) der er fordelt på de to faser

Tror det er varistorer - overspændingsbeskyttelse. Hvordan er de forbundet ? Det ene ben til fase og det andet til jord ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er 2 plader på hver 1200 w
og 2 plader på hver 1700w
samt ovn på 2400 w

Så tænker
1: ovn
2: 1700W
3: 1700W
4: 2x 1200w

B og C er ens
og A er brændt af til ukendelighed


måske skal det siges at den afbrændte komponent ikke er på billederne 

Annonce
Ja, varistorer....

Ved en overspænding vil der ske en afledning til nullen - den overspænding har så været kraftig når varistoren ligefrem bliver sort. Har du ved en fejl monteret en fase på nulklemmen ?

Du kan prøve at afmontere dem - virker den så stadigt ikke har de desværre ikke afværget skader på elektronikken på komfuret.

Ikke for at være negativ - men det kan godt blive bekosteligt - du er nødt til at få en hvidevaremontør til at se på det.

Hvis det virker med afmonterede varistorer skal du huske at genmontere dem og skaffe en ny for den der er brændt af - eller bedre alle 3.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg tænker bare at skifte alle tre ud, spørgsmålet for mig er bare dimensionering.
Skal man se det som at de alle var ens, men fordi den ene stod for 2 plader, at den brændte over.

Det er jo let at installere 3 nye?

Den ene kogeplade og ovnen virker jo
De har ikke anden funktion end overspændingsbeskyttelse.

Så du kan sagtens afmontere dem for at se om komfuret så virker.

Der sidder 3 for det tilfælde at det var monteret med 3 faser og ikke 2 - der er så bare en ekstra når den kun er monteret med 2 faser.

Men ja, gå ud fra at de alle 3 er stået af.

Dimensionering .... der bør stå på dem hvor store de er - nok 275 V.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Den ene der er brændt af, er jo "afmonteret" men stadig så virker 2 kogeplader ikke.

Jeg kunne ikke se nogen størrelser på dem

Men den ene lille kogeplade virker, så der er 2 store og en lille tilbage der ikke virker, og er du sikker på de ikke hjælper imod den induktive faseforskydning der fremkommer, og derfor så skal den sidste kondensater dimonsineres efter den mindste kogeplade som (formentlig) er 1200 W.

Har googlet mig frem til at de ligner Keramiske skive kondensatorer ret så meget.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis