Endnu et haveskur

Jeg skal have bygget mig et haveskur og har i den forbindelse en masse spørgsmål. Jeg tænkte at tråden her kunne bruges som inspiration, når projektet er færdigt. Jeg har ikke noget imod at dele tegninger osv., hvis nogen kan bruge det.

For lige at afklare niveauet, må jeg hellere nævne at jeg ikke ved en pind om noget som helst, men jeg er udmærket til at regne, læse tegninger osv.

Type: Uisoleret haveskur med skråspær (tror jeg det hedder) og overdække, bygget "på" stolpesko.

Funktion: Opbevaring af haveredskaber, materialer, reservedele og des lige (i skur). Tørresnor, plantebord, cykelparkering osv. (under overdækket).

Ønsker til konstruktion: Mest mulig opbevaringsplads til mindst mulig nabogene (højde). Solidt og holdbart skur, der ikke er en øjebæ. Meget gerne stærkt nok til at kunne hænge en 30kg boksesæk under overdække (i spær / reglar (hedder det vist)).


Jeg har allerede tegnet lidt 3D-tegninger for at lure fornuftige konstruktioner, men da jeg begyndte at sætte pinde i jorden, kunne jeg hurtigt se, at det blev for småt. Derfor må I lige nu nøjes med et par 2D-tegninger jeg har smækket sammen i en ruf (alle mål i cm).







Mit første spørgsmål er tagtype (og dermed hældning). For mest muligt rumfang ønsker jeg mindst mulig hældning på taget, men det skal samtidig være ordentligt og også pænt at se på. Jeg har overvejet ondulineplader og læst mig frem til en hældning på mindst 10 grader. Hvilken tagtype foreslår i, hvilken hældning og skal der eventuelt bruges en form for undertag?

jeg synes hurtigt den indvendige skurhøjde bliver meget lav, men omvendt er der vist også en eller anden regel om småbyggerier der angiver en makshøjde på 2.5 m, og den har jeg jo allerede overskredet.

Jeg vil meget gerne have kommentarer til konstruktion, areal, osv.

På forhånd tak.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nu allerede på gale veje.
Frontplan hedder facade og sideplan hedder gavl. .o)

Og så handler tegninger af skure om kommunikation.
Det er svært at se formålet med sort baggrund for hvide eller kulørte streger. Og for lille skriftstørrelse med alt for mange decimaler. :o)

Det er osse svært at se om du overholder bygningsreglementets krav til højde og skelafstand!

Men bortset fra det så skal det nok gå godt med dit skur. :o)
Hehe,

Jeg tager kritikken med navngivningen til mig. Mht. de grimme farver, er det ikke min stærke side. Jeg har blot forsøgt at bruge farverne til at skille forskellige elementer ad.

Jeg har netop prøvet at angive alverdens mål på tegningerne, så man kan se om de overholder alt hvad de skal overholde, og om dimensionerne er helt i skoven. Jeg kan dog godt se at billeder er blevet meget små.

Nu har jeg i stedet lavet dem i PDF, men det var AutoCAD også umådeligt ringe til, så de er ret små stadigvæk. Til gengæld er det vist vektorgrafik, så der kan zoomes, så man kan se tingene ordentligt.

Tak for feedback.

Facade
Gavl
Grundplan
Ang. Tegning med Acad , kan su ændre baggrunds farve i option, og ændre målene, således at der ikke står så mange nuller ved at ændre det i units.
Hvis du vil lege med ideer, placering, størrelse, vil jeg anbefale at du bruger Google sketchup som er fantastisk redeskab til at tegen for både prof og alm. og ikke mindst er det gratis.
Det er i og for sig meget overskuelig opgave, hvis man går grundig til værks.
Fremgangsmåden som jeg ville bruge er således:
-Lav fundamentet først; punktfundering, ved hver ca. 90 cm
- du laver en skelet til for og bag facaden
- laver 2 gavl,
-rejser facaden, kan holde den oprejst ved hjælp skråstiver
- den ene gavl rejses, sættes til facaden,
-den anden facade og gavl ligeledes
- spærene sættes på,
-taget laves first, så man kan arbejde ind under det.
-beklædes facaderne og gavlene
- isolere indefra
- beklæde indefra.
Jeg vil vælge og ikke sætte dampspære da jeg går udfra at det er uopvarmet.
Det er blot grov træk ved at bygge et skur, ellers kan du låne gøre det selv bøger fra bibl. Og jeg tror det har en specifikt for skur.
Go fornøjelse

p /p
Hej,

Tak for svaret. Jeg er ikke kompatibel med Sketchup, desværre. Jeg har prøvet gentagne gange. Jeg er ikke specielt grafisk anlagt. Derfor passer AutoCAD mig godt, da jeg kan få lov at skrive og regne selv. At jeg har tosset mange decimaler på målene, har jeg faktisk ikke lagt mærke til, før I begge pointerede det nu her.

Jeg har din arbejdsgang in mente, men jeg vil i hvert fald gerne have gode råd til tagtype og minimumshældning. Jeg er akademiker med relativt stort A, så jeg håber på at kunne have tjek på alt jeg kan komme i tanke om, inden jeg sætter første spadestik.

Du har ret i at skuret skal være uisoleret og uopvarmet. Det er blot opbevaring for ting der kan tåle de danske temperaturer.
Hejsa,

Fik du nogensinde bygget det her skur?
og i så fald, vil du dele ud af de tegninger, materiale lister mv. som du endte med at bruge?
også gerne erfaringer Jeg står nemlig lidt i samme situation som dig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis