Input til nyt tag

Hej forum
Første post fra mig her på siden, efter at have læst med herinde gennem længere tid,
og brugt eksisterende informative tråde flittigt.
Specielt de tråde hvor håndværksmestre også deler ud af deres erfaring, synes jeg er virkelig gode.

Nå men baggrunden for min forespørgsel er, at jeg som så mange andre skal have solceller på taget i år,
men jeg vil i samme ombæring have skiftet taget.
Det nuværende tag er skifereternit fra 1976, og det har set bedre dage,
og har bl.a. en mindre utæthed ved skotrenden som diverse tiltag ikke har kunnet få has på.

Spærene er gitterspær og de er i fin stand. Jeg har en bygningskonstruktør i familien som endvidere vurderer,
at de vil kunne bære tungt tag med nogle få ekstra tiltag.

Så mulighederne er mange, men mit problem er, at jeg er meget i tvivl om hvilket tag jeg skal have på istedet.
Huset er langtfra typisk i udseende, og jeg vil jo gerne have en tagbeklædning på, som tilfører huset noget ekstra.
Jeg er bevidst om muligheden for at få lagt diverse tagtyper direkte ovenpå det gamle tag,
men det er ikke et alternativ jeg vil overveje. Det gamle asbestholdige eternittag skal helt sikkert af.

Jeg indsætter et par billeder af huset, og håber I har lyst til at komme med et indspark på baggrund af jeres erfaringer på området.

På forhånd tak.





12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden
Når du skal have solceller, vil jeg foreslå et sort tegltag.
Det er efter min mening, det der kommer til at se bedst ud.

På hvilke tagflader vil du ligge solpanelerne?
(På de 2 på det nederste billede?)

Det er nu ikke sikkert at det kommer til at pynte på huset med de solceller!

På den anden side så tror jeg at det er ret lige meget med tagets farve. Fordi der evt. kun kommer solpaneler på 2 ud af 6 tagflader. Og arealet af solpanelerne vil ikke være ret stort?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville nok vælge tagsingles til så "fladt" et tag.
Tak for de svar der er kommet allerede.

Lidt bonusinfo jeg glemte at få med i første post:

- Taghældningen er 20-25 grader.

- Solcellerne kommer til at sidde på tagfladerne mod haven (nederste billede). Og jeg er bevidst om at solceller ALDRIG pynter på et hustag, men pga placeringen kan jeg leve med det, da det stort set kun vil være mig selv der kan se dem.

Jeg skal i samme ombæring have lavet udhæng osv i hardieplank e.l. samt sløjfet de gamle indvendige tagrender og lavet udvendige zink-tagrender.
Jeg vil da overveje om en listedækning med en sort tagpap ikke vil være en god løsning.

Helt klart et tag i den sorte side af farveskalaen og husk at være ekstra opmærksom på hvilke krav der er til lægter, spær osv dine beslag til solcellerne kommer til at have fat i.....
Der er eksempler på der er anvendt enorme skruer der reelt flække rog svækker både spær og lægter.. plus de jo perforerer selve undertaget, hvis der er et sådan.

MVH Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Men pas på med at falde for fristelsen til at brænde tagpappen direkte ovenpå de asbestholdige eternitskifferplader.
Selv om at et tagpapfirma måske vil foreslå det som en billig løsning!

Fordi:
Hvis der brændes tagpap på skifferpladerne kan det blive meget besværligt og dyrt at lave en asbestrenovering - om 30-40-50 år eller hvornår det nu bliver nødvendig!
Jeg har egentlig været lun på tagpap med listedækning siden jeg begyndte at kigge efter nyt, men der er nogle ubekendte jeg ikke kan finde frem til.
Hvordan er holdbarheden?
Hvordan er løbende vedligeholdelse (alger/mos). Bliver det grimt at se på indenfor 10-15 år.
Er tagpap en ligeså anerkendt løsning som eks tegl. Tænker også gensalgsværdi her.
I forbindelse med solcellemontage skal membranen på tagpap gennembrydes MANGE steder, og jeg har ikke kunnet finde nogle fornuftige montageløsninger, udover JUAL-beslag som koster en mindre formue med den mængde der skal bruges....

Men der vil være nogle klare fordele ved tagtypen:
Let tag, så jeg ved at der ikke bliver problemer med tagkonstruktionen.
Udseende (min personlige præference)
Pris (nok begrænset besparelse, men ift tegl inkl tagforstærkning vil der nok være lidt at spare)

Alternativt har jeg også kigget en del på sortengoberede skifertegl, bl.a. på baggrund af de renoveringer Koludabyg har vist frem her og på hjemmesiden. Det er en flot løsning med mange forskellige tegltyper. Holdbarheden skulle være lang, ingen vedligeholdelse pga overfladen, og skulle kunne lægges på lave hælninger.
Jeg har bl.a. kigget på denne: http://www.komproment.dk/reference-billeder/linea/

Er der nogen herinde der har erfaringer med skifertegl?

Taget skal helt sikkert være sort.

@ Sitting Bull: som jeg også skriver i første post: Det bliver ALDRIG aktuelt at lægge tag ovenpå det gamle.
sittingbull!

Det har mine naboer fået lavet i 70erne, de er gamle nu og er nok lige glade, da de sikkert bor i huset til de dør.

men jeg ville nødig købe sådant et hus. man bliver jo nærmest nød til at hejse hele taget af med kran. ellers ved jeg ikke hvordan det skal kunne skille sig ad :-)

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Nemlig Maleren.

Det kunne være fint at høre om nogle eksempler på hvordan den asbestrenoveringsudfordring er løst.
Eller man kunne jo spørge tagpapfirmaerne!

Mht. til fastgørelse af solpaneler til tagpap.

Så kan det muligvis gøres ved klæbning - til tagpappen!
I hvert fald er der her i området et eksempel på at en husejer - med et ca. 12 år gammelt listedækket paptag. For det første lod klæbe et nyt lag ovenpå det gamle. Og efterfølgende klæbede aluskinnerne til tagpappen. Og så slutteligt monterede solpanelerne til skinnerne!
Skrevet af Claus01 på 08 mar 2013 14:09
Jeg har egentlig været lun på tagpap med listedækning siden jeg begyndte at kigge efter nyt, men der er nogle ubekendte jeg ikke kan finde frem til.
Hvordan er holdbarheden?
Hvordan er løbende vedligeholdelse (alger/mos). Bliver det grimt at se på indenfor 10-15 år.
Er tagpap en ligeså anerkendt løsning som eks tegl.
Tænker også gensalgsværdi her.
Regn med ca. 25 år så skal der lægges et nyt lag tagpap på det gamle, men det er så billigere end at skulle skifte hele taget, som feks. ved eternittag.

Evt. mos og alger fjernes nemt med algerens som også tegl og specielt betontagsten har godt af løbende.

Nej, det kommer aldrig til at være lige så eftertragtet som et ægte tegltag, men er klart  mere foretrukket end stål, eternit og stråtag.

Men gensalgsværdien er slet ikke ringe med tagpap, da det er overskueligt for de fleste at få lagt et nyt lag på taget, og reperationer er ret simple i forhold til andre tagmaterialer.
 
Skrevet af Claus01 på 08 mar 2013 14:09

I forbindelse med solcellemontage skal membranen på tagpap gennembrydes MANGE steder, og jeg har ikke kunnet finde nogle fornuftige montageløsninger, udover JUAL-beslag som koster en mindre formue med den mængde der skal bruges....

Det er så mindre problem med tagpap, det er faktisk rimeligt taknemmelig at arbejde med, og inddækninger laves ret simple, og  mon ikke andre end jual belagene kan anvendes, JUAL er godt ingen tvivl om det, det er toppen inden for tagdækning med prisen er også derefter.

Skrevet af Claus01 på 08 mar 2013 14:09

Men der vil være nogle klare fordele ved tagtypen:
Let tag, så jeg ved at der ikke bliver problemer med tagkonstruktionen.
Udseende (min personlige præference)
Pris (nok begrænset besparelse, men ift tegl inkl tagforstærkning vil der nok være lidt at spare)

Nej, udover at du holder dig til  let tag, og en smule økonomi er der som sådan ingen klare fordele ved det, men kan du lide tagpap så ville jeg da ikke gå uden om det, det er et flot og holdbart tagmateriale.

Af hensyn til forstærkning af tagkonstruktionen, er det slet ikke sikkert det er nødvendigt, hvis en lettere tegl løsning vælges.
Ellers er forstærkningen sikkert ikke så opfattede at den rykker det store i budgettet.
Skrevet af Claus01 på 08 mar 2013 14:09
 
Alternativt har jeg også kigget en del på sortengoberede skifertegl, bl.a. på baggrund af de renoveringer Koludabyg har vist frem her og på hjemmesiden. Det er en flot løsning med mange forskellige tegltyper. Holdbarheden skulle være lang, ingen vedligeholdelse pga overfladen, og skulle kunne lægges på lave hælninger.
Jeg har bl.a. kigget på denne: http://www.komproment.dk/reference-billeder/linea/

Er der nogen herinde der har erfaringer med skifertegl?
Ja, det har jeg selvfølgelig men ikke fra komproment,  men fra Creaton, Brandenburger og Nibra som levere skiffertegl og bæverhaler i høj kvalitet.

Vælges et ædel engoberet skiffertegl fra ovenstående,  så er du sikret et vedligeholdses frit tag i min. 50 år.
Og prismæssigt er det ikke meget dyrere end almindeligt tegltag,   jeg syntes dog det er rigtigt flot, og ville passe rigtigt godt ind på din tagkonstruktion også.

Monier laver faktisk også skiffertegl, eller flade betontagsten hvis man ønsker en billigere tagdækning, men er slet ikke så holdbar som tegl, og kræver hurtigt vedligeholdelse som du jo netop ikke ønsker.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også