Gulvvarme i 70'er hus

Hej LDS'ere

I forbindelse med renovering af vores hus fra 1976, har vi haft ejendomsmægler ude for at vurdere projektet.
Han ville klart anbefale os at etablere gulvvarme..
Men den nuværende konstruktion er som følger (ifølge de eksisterende tegninger):
22 mm parket
100 mm isolering/strøer
100 mm rensbeton
200 mm kompr. sand.

Mit spørgsmål lyder på, hvor vidt det er muligt/fornuftigt at isolere oven på den eksisterende beton, og benytte varmefordelingsplader.
Alternativet med at banke beton op, grave ud og lave ny opbygning, virker alt for uoverskueligt for mig.
Så såfremt at løsningen med isolering og varmefordelingsplader, ikke er fornuftigt, tror jeg at vi fortsætter med radiatorvarme.

Erfaringer, gode råd, tips og tricks eftersøges 

På forhånd tak.
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men det er jo heller ikke ejendomsmægleren der skal betale gildet.

Kravene til isolering er så store, min. 300 mm flamingo, at det reelt ikke kan laves uden at ophugge betonpladen!

Det kunne måske være en mulighed at bruge et "betonfrit" system:

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton
Hej

Ja jeg vil jo kun kunne få 100 mm polystyren over dækket.
Det er vel ikke tilladt iht BR10...

Iht denne side http://krav.byggeriogenergi.dk/etablere-gulvvarme
ser det ud til at jeg med den helt store tur, vil opnå en årlig besparelse på 2080,-

Har du et realistisk bud på tid og pris, hvis man gør det selv?
Med kun 100mm isolering i gulvet, bliver gulvvarme en dyr fornøjelse!

Glem alt om årlige besparelse. Du skal ikke gøre det for økonomiens skyld. For at banke alle gulve op og lave gulvvarme er en meget dårlig forretning og du vil aldrig få dine investeret spareskillinger igen. Uanset hvor meget isolering du har i gulvet. Det er stadig en stor flade der skal opvarmes, før der bliver afgivet varme til lokalerne...

Vil du spare penge på varmeregningen og få din investering hjem igen, skal du isolere loftet og ydremurene noget bedre. Evt. Udskifte døre og vinduer til nye lavenergi.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Med kun 100mm isolering i gulvet, bliver gulvvarme en dyr fornøjelse!

Glem alt om årlige besparelse. Du skal ikke gøre det for økonomiens skyld. For at banke alle gulve op og lave gulvvarme er en meget dårlig forretning og du vil aldrig få dine investeret spareskillinger igen. Uanset hvor meget isolering du har i gulvet. Det er stadig en stor flade der skal opvarmes, før der bliver afgivet varme til lokalerne...

Vil du spare penge på varmeregningen og få din investering hjem igen, skal du isolere loftet og ydremurene noget bedre. Evt. Udskifte døre og vinduer til nye lavenergi.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

vinduer til nye lavenergi.
Vil du spare penge på varmeregningen og få din investering hjem igen, skal du isolere loftet og ydremurene noget bedre. Evt. Udskifte døre og vinduer til nye lavenergi.


Det gør jeg også i samme ombæring. Men tror at det ender med at jeg fjerner trægulvet, og udskifter den gamle isolering, med mindre den er ok. Så må vi leve med radiatorer, det går nok også med det.
Annonce
Skrevet af apato på 05 feb 2013 08:58


Det gør jeg også i samme ombæring. Men tror at det ender med at jeg fjerner trægulvet, og udskifter den gamle isolering, med mindre den er ok. Så må vi leve med radiatorer, det går nok også med det.

Alt efter hvor mange rum du skal lave gulvvarme i, skal du bruge gulvvarmeshunt, fordelere, styring, rumfølere og pex-rør. Uden at vide hvor mange m2/kvadratmeter det er, koster det vel et sted mellem 5.000 og 15.000 i indkøb.

Hvis dit hus er opvarmet med centralvarme (olie, gas, træ må du selv lave det hele. Er det fjernvarme du har har de fleste værker krav om at arbejde på varmesystemet laves af en VVS'er.

Jeg ville uden tvivl etablere gulvvarme ved efterisolering. Om du så laver det i beton eller træ er en smagssag. Sidstnævnte kræver nok mest arbejde, men er lettere at regulere (reagerer hurtigere).
Det drejer sig om ca 86 m²

Hvis jeg ellers har forstået det rigtigt, og regnet rigtigt, så udgør forskellen fra 100 - 300 mm isolering 12 kWh/m2
86 m2 x 12 kWh/m2 = 1032 kWh
1 m3 gas = 11 kW

1032 kWh / 11 kW = 94 m3 gas

Gaspris ca. 9 kr

Besparelse = 9 kr/m3 x 94 m3 = 846 kr årligt

Lad os sige at konstruktionen har en levetid på 30 år, vil besparelsen være 25380 kr

Jeg tror ikke at jeg gider alt det bøvl med at banke beton op, grave ud og støbe nyt, for at spare 850 kr årligt..


På http://krav.byggeriogenergi.dk/ kan du regne ud om efterisolering af gulvet er rentabelt. Er det det, skal du gøre det hvis du piller den gamle isolering op.

Du må gerne bare skifte gulvet ud med et andet.
Tænk også på komforten og ikke kun den mulige besparelse. Det kan godt være at du kan holde 22 grader hvis ikke du gør noget, men du vil sandsynligvis altid have kolde fødder med mindre I render rundt i hjemmesko. Jeg brød gulvet op i stue og køkken (40m2)  i sommeren 2011 og lavede gulvvarme. Alt i i alt løb det op i 40.000 men jeg lavede også det hele selv. Jeg får aldrig tjent de penge hjem, men komforten (altid dejlig varme fødder) betaler jeg gerne for. Jeg skulle alligevel have nyt gulv på. Grunden til at jeg ikke kommer til at spare ret meget er at jeg i forvejen har relativ billig fjernvarme og en brændeovn til supplering.
Hvis jeg skal lave gulvvarmen så det overholder gældende regler, skal jeg altså:

Bryde det eksisterende betonlag op
Opbanke og bortkøre brokker (8,5 m³
Udgrave og bortkøre 200 mm grusfyld væk (17 m³
Udgrave og bortkøre 250 mm jord væk (20 m³
Tilfylde med 150 mm kapillarlag
Udlægge 300 mm polystyrenplader
Udstøbe 100 mm beton.

Puha.. Jeg fik sved på panden bare af at skrive denne besked! 


Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis