Bordplade med underlimet

Hej.

Jeg har ikke noget spørgsmål her, men jeg syntes lige, at jeg ville dele en ret positiv erfaring jeg lige har haft med bordplader i træ. Jeg havde ikke lyst til at blive flået og ende med at give 10.000 kr. for en bordplade, bare fordi det efter sigende skulle være umuligt at skære et hul til en underlimet vask. Så jeg købte en 38 mm ask plade i XL til 1200,- samt den billigste overfræser plus et udvalg af fræsejern til i alt 600,-.

På udkig efter en håndvask med en passende form fandt jeg denne fætter til 541,- og selv om den håndvask jeg fik leveret ikke ligner den på billedet alt for meget, så havde den stadig den rigtige form.

Fidusen:

- Fra bunden af bordpladen fræses et hul af en passende dybde, der er lidt større end vaskens ydre diameter. På min 38 mm bordplade fræsede jeg 28 mm ned for at få en 10 mm kant over vasken. Det blev ikke for kønt, men det er jo bare undersiden, så pyt.

- Midt i denne fordybning skæres så et hul lidt mindre end vaskens indre diameter, med f.eks. en stiksav. Dette behøver ikke være pænt, heller.

- Så anbringes vasken i fordybningen, og her sættes den fast som det nu lader sig gære. Jeg brugte træklodser skruet fast i bunden af bordpladen. Det vigtige er at den er spændt hårdt fast, så den ikke giver sig i det efterfølgende.

- Nu vendes bordpladen, og kanten af hullet fræses til. Ved at bruge et fræsejern med hjul for enden ("flush trim" tror jeg, at typen hedder) kan man uden videre bruge vasken selv som fræseskabelon, og udskæringen kommer så til at følge kanten af vasken helt præcist.

- Endelig kan man afrunde kanten med et andet fræsejern.

Alt i kan det klares på ganske kort tid. Jeg brugte vel en lille time, men det er mest fordi jeg aldrig har brugt en overfræser før.

Resultatet kan ses her. Den mangler stadig noget sortolie og en stribe fugemasse, men jeg synes allerede, at resultatet nemt kan måle sig med en "professionel" bordplade til væsentligt flere penge. Om et par uger skal jeg til at gøre det samme ved en køkkenvask.

- Flemming
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ser rigtigt godt ud, og ja der er rigtigt mange penge at spare, ved at købe metervare bordplader hos trælasten, frem for bordplader hos køkken leverandøren.
Yes, det ser rigtig flot ud!
Og metoden er godt tænkt. En rigtig fin GDS-metode!

Og betingelsen for at det bliver ved med at gøre det er effektiv vedligeholdelse!

Træ, herunder endetræ - og osse ask - er vandsugende. For at holde især kanten pæn skal der vedligeholdes med olie med meget korte intervaller!

En ulempe ved olie er at den opløses af opvaskemiddel og andre rengøringsmidler!

Annonce
Ja, lak er helt klart nemmere at holde, specielt i køkken, bryggers og bad, hvor der er vandpåvirkning.

Så vælger man olie er der hyppig vedligeholdelse.
Jeg var også det mareridt igennem, da jeg ombyggede min sidste lejlighed. Ingen håndværkere gad underlime en vask pga for stor risiko, for en for lille fortjeneste! Så må man bare selv igang! Jeg gav min plade en mørk olie jævnligt og oplevede aldrig problemer med den. Husk for guds skyld, at give bordpladen rigeligt med olie på bagsiden også!

Fandt lige et par gamle billede af "projektet"  (bemærk lige den fede overfræser fra H. Nyborg! )



 SELVBYGGER!!!

Se der havde jeg nok også brugt vasken som skabelon. Så kunne man nemlig undgå det der "trappetrin" rundt i kanten, hvor jeg gætter på, at der vil lægge sig meget vand. Ikke at det ikke er pænt sådan der, selvfølgelig.

Mht. lak vs. olie, så forstår jeg det sådan, at lakken holder sig fugtisolerende i længere tid, men til gengæld bliver den ridset med tiden og er vanskeligere at shine op, når det sker. Olien giver en mere mat overflade, der nemt kan pudses af og behandles igen, hvis den begynder at se trist ud, men den holder ikke så længe og kan faktisk opløses af sæbevand. Er det nogenlunde rigtigt? Er der ikke en tredje mulighed, måske?

- Flemming
Hejsa

Jeg kan se det er et stykke tid siden der er blevet skrevet i tråden, men jeg prøver alligevel med et spørgsmål.

Jeg vil til at lave min egen underlimet vask til vores nye køkkenbordplade, og har fundet inspiration i netop dette forum. Jeg vil høre om i- der har erfaring med projektet - kan fortælle hvordan vasken holdes fast? Er den bare limet, eller holdes den permanent med klodser, som beskrevet ovenfor (af Flemming)?

Jens
Jeg endte med at "lime" vasken fast med en flydende vådrumsmembran inden bordpladen fik olie. Det gav en usynlig og vandtæt forsegling, så det ikke var nødvendigt at bruge fugemasse mellem vasken og bordpladen. Jeg har stadig klodserne på, da jeg ikke tror, vådrumsmembranen har nogen særlig bæreevne. 

Det ser sådan her ud nedefra. Det er ikke for kønt, men det ses jo ikke til daglig. Med det hele monteret ser det sådan her ud. Det, der ligner to små hakker i den nærmeste ende af kanten, er bare fordi vasken skinner lidt mere end kameraet i min telefon kan klare.

Vasken og bordpladen viser sig at være ret nemme at holde. Der er gået et lille års tid, så det skal snart have et nyt lag olie, men bordpladen er stadig fint vandafvisende og uden tegn på sprækker eller buler. Der er heller ingen hjørner i konstruktionen, som vandet kan ligge og gemme sig i (udover rundt om vandhanen, så det skal man selvfølgelig være opmærksom på.)

Jeg ved ikke, hvilken slags lim en professionel bordpladeunderlimer ville bruge. Men jeg kunne forestille mig, at noget i denne stil ville fungere fint. Man skal lige sørge for at følge brugsanvisningen på den (bordpladen skal være fugtet osv.), men limen er helt vandfast og burde være stærk nok til at holde vasken på plads. Dog ville jeg nok stadig skrue nogle klodser under vasken. De er jo praktiske under monteringen, så hvorfor ikke lade dem sidde?

- Flemming
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis