Tagplader med eller uden asbest

Hejsa

Hvordan kan man vide om der er asbest i ens tagplader? Jeg ved at man via nummer koder kan tjekke dette, men på mine plader er der ingen numre ? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er grunden til at du vil vide om det er aspest holdige plader ?
Hvis taget er tæt er der ingen grund til at rode med det, og du kan eventuelt for det malet med en epoxy maling så det ikke afgiver aspest til omgivelserne. Men er det en stak gamle plader du har liggende, må du faktisk ikke anvende dem, de skal afleveres på den nærmeste miljø station / Lodseplads.
Det er fordi jeg skal montere tagvinduer, og så er det jo meget rart at vide om man må skære i dem eller ej.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, skær du bare i dem, husk bare en støvmaske så sker der ikke noget.
Uanset om det er med asbest eller ej, så skal de faktisk skæres med langsomtgående skærende værktøj, som ikke støver særligt meget.
Okay super, jeg havde påtænkt at bruge en vinkelsliber men den er nok ikke særlig langsomtgående. Kan man bruge en stiksav?
Brug bare vinkelslibere, bare husk en støvmaske.

Så "farligt" er asbest altså heller ikke, man skal bare lade være med at få skidtet i lungerne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Ja, det er rigtigt som Koluda skriver.

Men formeldt må du ikke genanvende de plader.
Og forsøg at begrænse støvet mest muligt. Nogle mennesker er "ret sarte/lettere hysteriske" når det gælder lige den slags støv.

Der er nummere på dine plader - på siden af den første bølge.
Hvis pladerne er fra før ca. 1983 - 86 stykker  så er det asbesteternitplader! 

Hejsa.

Jeg går ud fra at der er b5 tagplader du har på huset? Du kan se på hustag.dk hvilke slags tagplader der er monteret på huset. B5 tagplader er de eneste der indeholder asbest. Og det forholder sig således

  • Før 1984: Eternit fra før dette tidspunkt indeholder altid asbest.
  • 1984 – 88: Eternit produceret i disse år kan indeholde asbest.
  • Efter 1988: Eternit indeholder ikke asbest.
Jeg vil nu alligevel passe på hvis du skærer i dem. Og hvis du har nogle nysgerrige naboer som melder dig, er det ikke så godt. :-)
Jeg ville nok gøre det en formiddag hvor der ikke er så mange hjemme, ta en støv maske på.

Uden at vide det med sikkerhed, så kunne man vel ta en forstøver og gøre det vådt inden man begynder at skære i det. Det må forhindre en del af støvet i at flyve rundt :-D

R. C. Nielsen

Det er ikke korrekt at det kun var/er B5 plader der indeholder asbest!

Alle eternittagplader indeholdt asbest.

Men årstallene skal nok passe!

Korrekt.. Eternit indeholdt engang altid asbest.. før 1984.

Fakta:
- Først fra 1988 indeholder Eternit med ikke Asbest, med forbehold for gemte plader.
- Nedtaget Eternit med Asbest må IKKE genanvendes.
- Højtryksspuling af Asbestholdige materialer, herunder Eternit er ikke tilladt.
- Vinkelsliber mv. må ikke anvendes til at skære i Asbestholdig Eternit.
- Ved skæring af hul i Eternit med asbest skal pladen skiftes til en asbestfri.
- Bortskaffelse af Eternit skal ske efter gældende regler.

Generelt om årstal og mærkning af Eternitplader:

Asbesttage kan overvejende inddeles i 2 typer: Den velkendte bølge-eternitplade og skifer-eternit. Derudover findes vægplader og andet formgods, som ventilationskanaler mv.

Produktionen af tagplader med asbest ophørte helt i 1988. Fra 1984 har man kunnet købe tagplader uden asbest. Derfor kan man gå ud fra:
- at eternittage etableret før 1984 altid indeholder asbest
- at eternittage etableret i perioden 1984-1988 kan indeholde asbest
- at eternittage etableret efter 1988 er asbestfrie.  

Se på oversiden af tagpladen. Her er påtrykt et nummer med 5-10 cifre.  
- Kun plader med et nummer, hvor 1. ciffer er 4 eller 5 er fremstillet uden asbest.
- Hvis det første ciffer er 0 eller 1, så indeholder pladen asbest.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også