Hævet terasse med flisebelægning

Hejsa,

Som afslutning på længerevarende renoveringsprojekt, skal jeg have etableret en hævet terasse ud fra gavlen på mit hus.

Grunden er let skrånende, så terassen skal hæves ca. 1-2 meter.

Den skal være ca. 6-6,5 bred(gavlbredde + trappenedgang) og så x-antal meter ud fra haven(ikke helt besluttet endnu).

Jeg forventer, at lave en konstruktion i træ formentlig oven på nogle nedstøbte stolpefødder.

Jeg har så overvejet, at lave en pladekonstruktion med let fald mod haven som beklædes med tagpap, så jeg på den måde kan få et forholdvist tørt "rum" nedenunder til trillebør og lign.

Som belægning har jeg overvejet om man kan bruge betonfliser ovenpå?
Kan man beregne om det er en konstruktion der kan holde og har i nogen idéer til konstruktionen inden jeg kaster mig ud i det? :o)

Vh. Jeppe
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke lægge beton fliser på tagpap, de vil med tiden slide sig igennem tagpappen. Og det er da også en lidt underlig konstruktions form du der har fundet på, vil du kunne bruge det der er under teressen må du montere en form for tag under bjælkelaget der bære selve teressen. Det er da set at man skruer trapetz plader under for at få en opbevarings plads.
Tak for indlægget.

Det er muligt, at det er underligt men det er jo på idé-stadiet og derfor spørger jeg til input.

Hvis jeg skulle have træ-dæk på, så ville jeg også lave et underlag med tagpap og så smide lægter på som underlag for terassebræder. Men det er måske også en skør konstruktion?

Vh. Jeppe
Problemet ligger i at tagpap nedbrydes af luftens ilt regn og sol/varme, så det vil kun holde tæt i nogle år, og hvis du så klasker lægter ovenpå vil der også være et hvist slid de steder hvor træet ligger mod. Træ er et natur matriale der bevæger sig igennem årets gang, så jeg er stærkt i tvivl om det vilkunne holde i ret mange år.Hvis du virkelig vil lave en sådan konstruktion, ville jeg anbefale at du lægger et dæk af tagkrydsfiner som du belægger med to lag glasfiber og efter behandler med gelcoat. Så kan du skrue strøer af det nye komposit matriale på taget, husk så at der skal sikaflex under strøerne, så vand ikke trænger ned igennem glasfiberen ved skrue hullerne. Og når du så er igang kan du jo bruge de nye komposit terresse bræder, der gør almindelig vedligeholdelse til en årlig omgang med vand og sæbe.

Men det bliver en dyr løsning !
De betonfliser der? Har du regnet på vægten? Det skal være nogen ordentlige spær.

 

Er det vigtigt for dig, at det bliver med betonfliser? Du vil nok kunne slippe lettere om det ved bare at lave en træterrasse, selvom det ikke helt løser udfordringerne mht. at lave et tørt rum under.


 
Annonce
Jeg har rent faktisk set en lignende løsning, hvor man lagde et ekstra lægtelag ind under gulvet, her monterede man trapezplader.... Der næsten nåede hjørnerne

 

Sådan bare til oplysning
En teresse er altid liggende på jorden !
Ellers er det en altan, så det må være en altan her er tale om hvis du kan køre bilen ind under eller på anden måde opbevare ting under den.

Herligt at kunne finde denne tråd frem når jeg står med lidt den samme udfordring.

Tak


 

Det ville dælme blive dyrt i tagpap! Trapez under er længst holdbar, med trædækket over. 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis