valg mellem luft/vand varmepumper

Hej, har besluttet at installere en luft/vand varme pumpe i sommerhuset  - udelukkende til at
varme i perioden 1. oktober -> 1. maj
Anlægget kobles dirrekte på gulvarme (som køre i 10 cm beton gulv) og tanken er IKKE at opnå komfort temperatur men derimod sikre et rimmeligt vinter nivau - f.eks. 10-15 grader - jeg regner derfor med en fremløbs temperatur på ca. 22 grader.
jeg har pt. velfungerende solvarme anlæg med 300 l vvb - så jeg ønsker udelukkende varme til gulvet i vinter halvåret fra varmepumpen.
Hvis jeg lader solvarmen køre varme til gulvet er 22 grader tilstrækkeligt - så det vil det også være med varme pumpen.
 - jeg forestiller mig at effekt behovet ligger i størrelse orden 1-3 kw kontinuerligt.....


Jeg forestiller mig at placere en monoblok på nordsiden af huset (der står den bedst skjult) og kræver ikke installation af autoriseret kølemontør (ej heller årlige lovpligtige eftersyn)
Herfra kan jeg relativt nemt trække 2 stk 22 mm kobber rør over loft over til "teknikrum" hvor rør kan forbindes til gulvvarmen.

Men er lidt i tvivl om valg af mærke/model.
huset er i øvrigt på 70 m2 og rigtig godt isoleret - der er i vinter perioden frostfrit uden opvarming (solindstråling holder huset frostfrit) - sidste år hvor vinteren var rimmeligt hård kom min. temperatur ned på -1 grad. 


anyway har kigget på disse 2 (3)
http://www.vvs-eksperten.dk/index/a...l-v-p40999
http://www.elvvs.dk/p/andes-aw-5-lu...ck-458750/

som begge koster under 20 tkr.

har også set lidt på en bosch udedel til ca. 31 tkr - men kan ikke lige se om jeg kan "nøjes" med udedelen eller om den kun kan arbejde sammen med sin egen inde del.

endelig findes Andes pumpen også i en større udgave - vil det være bedre med en større - ikke for effekten, men for effektiviten om vinteren (større fordamper)
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ingen gode input ?

anyway har nu ventet et par dage uden at kunne finde plus eller minus på nettet ved hverken det ene eller andet - kun den spartanske tekst som findes hvor de kan købes....

Den ene lover at de tør stå inden for kvaliteten, mens den anden siger at deres "storebror" anlæg er på positiv listen.....sådan set i grove træk er disse 2 tekst uddrag så beslutnings grundlaget.

jeg har nu bestilt den "lille" fra Andes - er stadig meget i tvivl om det var det rigtige valg, men mener kun at have behov for maks 5 kw - den bliver leveret i morgen og regner med at der går ca. 14 dage før jeg kan tænde op.

Hvis der er nogen som har gode råd til installation af denne så sig endelig til - det være sig hvordan den skal monteres udvendig (på jordren, under taget) vinkelret på bygnignen eller langs bygningen eller andre gode input.
Tillykke med valget af varmepumpe. Jeg kender ikke mærket og det specielle egenskaber. -slet i til danske forhold, men jeg mener at kunne huske at Andes er bygget til sydligere forhold hvor der ikke er så meget fugt i luften i den periode du skal bruge varmepumpen. En anden ting er hvor godt den er "rust"beskyttet, hvilket især er vigtigt hvis dit sommerhus ligger tæt på kysten. -Tjek iøvrigt at du har 16A i dit sikringskab....
Hvis jeg var dig ville jeg får instaleret en buffertank for at minimere antallet af start/stop, som faktisk er det der slider allermest på en varmepumpe. De længere gangtider giver en væsentlig bedre komfort i huset og vil også hjælpe på afrimningen af varmepumpen. Sørg iøvrigt for at der rigelig med luft omkring udedelen og at der ikke kan komme for mange blade/skidt ind i den. Husk iøvrigt skylle kondensatoren med en vandslange et par gange i løbet af sæsonen.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg kender ikke andes varmepumper , men hvis den ikke er lavet til vores kolde klima så mangler måske varmelegemer i bunden af udedørsenheden som skal sikre at afrimningsvandet kommer ud og ikke når af fryse til is som hurtigt vokser op og stopper pumpen da proppellen ikke kan køre rundt .............................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvis de har en tendens til at fryse i bunden, så burde der vel slet ikke være en bund , den kan vel undværes så vandet ryger dirrekte ned på underliggende jord.
Leverandøren skriver den er sikret ned til minus 15, der er også 3kw varmelegme til de perioder hvor pumpen ikke kan følge med.

jeg forestiller mig at lave et lille overtag for at forebygge rust..
Er der nogen 'højde' over jorden som jeg bør installere den i - f.eks. 40 cm eller ligne..
Bør jeg placere den dirrekte op ad huset 20 cm fra husmur eller skal jeg hellere rykke den 120 cm fra mur...
Udedelen til vores luft/vand anlæg er placeret 200mm fra facaden, som Daikin foreskriver til deres Altherma varmepumper.

Vores er placeret ude i vores carport, hvor den står beskyttet for regn, sne, osv.

Husk varmelegemet i bunden af udedelen. Det er meget vigtigt.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Det er en god ide med et lille halvtag over udedelen , der skal være rigeligt med luft bag pumpen ca 25-30cm og også til siderne , en højde på mindst 40cm over jord for at fygesne ikke lukker pumpen, hvis man har en varmepumpe i den billige ende af skalaen, uden varmelegemer i bunden kan man afhjælpe noget ved at bore store huller i bunden , men i en fimbulvinter vil isen før eller senere lukke pumpen.....

   elektriker fra jævnstrømmens tid
så er diverse dimser ankommet - glæder mig til at få det i drift.
Jeg har lige nogle kobberrør som skal monteres før det sker. - selve ydelsen kan jeg først sige noget konkret om når jeg har kørt anlægget igennem en vinter...
Så køre anlægget. Andes (aw-5) ser ud til at være solidt bygget. Pænt mærket op på alle dele (også dem man ikke lige kan se) og alt er nydeligt ordnet inde i enheden, umiddelbart virker det som et godt produkt hvor man ikke har sparet på detaljerne, skruer ser ud til at være rustfrie, og metal plader har en rummelig tykkelse. Fordamperen er lavet i kobber og kølelammeller gætter jeg på er lavet enten i kobber eller ALU - det er svært at se.
der er i øvrigt varmetråde i dryp bakken.
Hvis nogen beslutter at købe sådan et dyr, så husk at bestille 3 fase udgaven, min var til 1 fase, men kunne relativt enkelt ændres til 3..
NielsChr Du skriver at din varmepumpe ikke kræver årligt eftersyn, Hvad er årsagen til den ikke kræver det?

Uddannet Køletekniker
Der er ikke noget jeg ved noget om, andet end at anlægget godt må installeres uden kølemontør. anlæggets varmekreds er lukket og kommer ikke ud af boksen og røres ikke under installationen.
Inde i boksen sider en varmeveksler og de eneste rør der kommer ud er koldt vand ind og varmt vand ud.
varmekredsen er helt at sammenligne med et køleskab som jo ikke kræver eftersyn.
Men måske du kan fortælle noget andet ? Og hvorfor dette skulle være nødvendigt/godt ?
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis