Sidste år skrev jeg om en lille solcelle på 5 W som jeg prøvede her I Forum:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/166404 - og der kom mange gode kommentarer - tak for det.
Det har virket fint (sommer 2011) med midlertidig montering med gaffatape og ledning til cigarettænderen - og jeg har selv lært lidt mere om solceller. Derfor så er den blevet fast monteret nu.
Her er en kort beskrivelse af hvordan det er monteret og hvordan den virker på en lille båd.
Solcellen er en lille 5 W solcelle på ca 35 x 35 cm – leveret lige til at sætte direkte på batteriet med små klemmer. Pris var 495 kr.
Den erstatter en lille fast strømforbrug på 50-100 mA, når båden ligger i havn – og holder akkumulatoren ret godt opladet, bare der er noget sol/lys himmel. Formålet er at vi undgår landstrøm og ladeapparat – altså er det nemmere at gøre klar til tur / rigge af efter tur.
Fast montering nu: Solcellen er lagt på noget skum, vandret ovenpå ruftag, og limet fast med secomastic i kanterne, så der er lidt luft under. Ledningen går direkte til akkumulator uden nogen styring – der er en 1A sikring på PLUS lige ved akkumulatoren.
Jeg gav solcellen lidt silicone rundt i kanten af glasset sidste år, for at sikre mod at der kommer fugt ind - det er jo en hobby-model.
FUNKTION: Akkumulatoren har en spænding der svinger mellem 12,4 V og 12.65 V i dagene 2.-5. april, hvor der var blandet vejr, lavtstående sol, lidt skygge fra grene på træer.
Konklusion: Den holder akkumulaturen opladet, hvis vi ikke sejler i mindst 2 uger, selvom der er et lille strømforbrug. Den er billig, men virker OK. Hvis vi skulle være 100% dækket ind med sol-strøm, skulle solcellen måske være på 10 W.
Akkumulatoren får sikkert også en længere levetid, når den er godt opladet hele tiden - det er jo også en fordel.
Jeg kan kun anbefale at I prøver jer lidt frem - det er jo en billig måde at prøve det på.
mvh A.