Det, der har fyldt din stuk ud til ukendelighed, er gamle lag af hvidtekalk - den kan vaskes ned, og, som du selv er inde på, er én af metoderne at bløde den op med en tyk tapetklister, som dækkes over med plastikfilm for at hindre udtørring. Hvis der uden på kalken er påført plastikmaling vanskeliggør det processen, da det bliver sværere at få blødt kalken op - derfor skal du kradse i overfladen, så der bliver åbent ind til kalken - men forsigtigt så du ikke ødelægger stukken.
Hvor lang til det tager pr.m. afhænger af, hvor meget kalk der er, hvor mange lag maling der er uden på, samt hvor detaljeret stukken er.
Kalken fjernes med stive børster og vand. Er den meget detaljeret, kan spidsede træpinde også bruges - det er svært at se på fotoet, men din virker ikke meget detaljeret.
Det bedste er, hvis man har et lille stillads, hvor der er plads til diverse værktøj og vand, og man kan sidde ned og klare opgaven.
Det er ikke rart at stå og balancere på en stige i timevis.
Jeg har renset rigtig mange m. stuk, og min erfaring er, at når der først er kommet hul på det, plejer det at gå rimeligt hurtigt. Jeg har kun brugt tapetklister til at få hul på "bylden", men det er jo op til den enkelte.
Hvis opgaven føles uoverskuelig kunne, du jo også overveje at udskifte kanten med en ny i polystyren, som kan købes til overkommelige priser. Når først de kommer op og bliver malet, kan man ikke se forskel.
God arbejdslyst
vh
gug