Etablere gulvvarme - antal kredse m.m.??

Vi skal have skiftet vores terasseparti og skal i den forbindelse have ny radiator op. Radiatoren kommer desværre til at dække en stor del af det nye vinduesparti (3,0x0,5 m). Stuen er 56 m2. (prisen for sådan en radiator ligger på ca. 12.000,-

Vi kom så til at tænke på om det kunne svare sig at lave gulvvarme i den 56 m2 store stue. (ved godt det kommer til at koste lidt mere - skal lige have udregnet hvad der er behov for, men det kommer nok også til at se pænere ud.

Jeg har læst en del af indlæggene om gulvvarme og blevet noget mere hooket på det. Kan godt lave det meste selv, men er lidt i tvivl hvad jeg skal i forbindelse med varme-kredse. Har læst i forum, der er smartest mere flere, men hvad kan vores behov være og kan det bare kobles på vores nuværende fjernvarmerør, der allerede går i stuen? (huset er fra 1974). (selve kobling, udluftning m.m. får jeg en VVS-mand til, vil bare lige prøve at lave en beregning først)




 



 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal under alle omstændigheder have 2 kredse i stuen, 1 kreds tager max. 30 m2.

Jeg valgte at sætte shunten i stuen under vindueskarmen hvor jeg tidligere havde en 4 m lang og 100 kg tung radiator. Jeg har ombygget 4 Ikea skabe hvoraf det ene huser shunten. 

Du kan vælge at starte ud med de 2 kredse og trække tomrør, hvis du vil have udvidet senere til andre rum (du skal så dimentionere shunten efter det, med mindre du vil tømme vandet af anlægget når det skal udvides).

Jeg havde 2 fremløb til stuen/køkkenet, det ene blev proppet og det andet blev brugt til at koble tl shunten, så det kan fint lade sig gøre.

Hej, du skal regne med ca. 4,5 meter varmerør pr. m2 og en kreds må max. være 120 meter - dvs. ca. 27 m2, så du kan nok godt klare dig med 2 kredse. Styringsmæssigt er der masser af muligheder, men du skal nok også have en shunt på til at sikre ensartet varme i kredsene. Hertil kommer overvejelser om hvorvidt du har isolering nok under gulvet... du skal have ca. 10 cm. af for at støbe gulvvarmen ned, men for at undgå at varmen fiser ud i undergrunden så skal der ca. 300 mm isolering eller mere på... Dvs. du skal have gravet ca. 45 cm ud, hvis du pt. har betongulv. Jeg fik en kloakmester til at grave ud for mig - det kostede ca. 8.000 for 45 m2, hvor jeg fik fjernet 50 cm over det hele (+ bortskaffelse af udgravningsaffald). Med en gravemaskine kan de kravle ind gennem en alm. dør på 75 cm i bredden eller mere...

Hvis du har strøer under gulvet eller plads oven på betongulvet, når du har fjernet slidlaget, så kan du også montere varmefordelingsplader...

Husk at hvis du vil forberede stuen for evt. opdeling i mindre rum, så bør kredsene laves tilsvarende - dvs. hvis du f.eks. har lagt et værelse til stuen (og vil kunne re-etablere dette), så skal det have sin egen kreds. Det er en god idé med en målfast tegning, så du ikke borer ned i rørene, hvis du senere skal sætte en skillevæg op.

Lidt inspiration kan du finde her: http://www.xl-byg.dk/Gulvvarme-101.aspx

Selve installationsprisen, materialer mm. for selve gulvvarmen er ikke så hysterisk høj, derimod løber følgeomkostningerne med støbning af nyt gulv, isolering mm. hurtigt op, men nu bor du jo i naturalieøkonomiens højborg, så måske kan du bytte en sæk kartofler med en udgravning hos den lokale entreprenør som sikkert kan afsætte affaldet til markvejsfyld :-)

Jeg anvender selv Wirsbo gulvvarmestyring med trådløse termostater med display for rumtemperatur. Det fungerer fint og det kan udvides med en infrarød sensor der måler overfladetemperaturen - eks.vis hvis du lægger klinker og ønsker komfortvarme selv om rumtemperaturen er nået... Der er mange muligheder :-)

God fornøjelse med projektet.


Mvh. Anders
Køb et system med et par ekstra udtag. Det kunne jo være at mageligheden breder sig og om et par år vil i gerne have flere rum på.

Nu taler jeg om systemer til trægulve som er afbilledet på xl siden (shunt system).

Nogen af de billige systemer fra eks. vvs-grossisten.dk kan du selv sammensætte hvad du vil have.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Betongulv er beskrevet på side 2 i XLs vejledning :-)


Mvh. Anders
Tak for god info fra jer alle. Jeg tror jeg går videre med en 4 kredse, så jeg senere kan koble køkken og badeværelse på :-)
Hvis du køber styrring fra een af de store producenter eks. danfoss, vil jeg tro at du sagtens kan købe sendere mange år frem.

Mit system er fra seitron, som er et stort italiensk firma. Hvor store de er ved jeg ikke. Jeg har valgt at købe en ekstra trådløs sender i tilfælde af at een af dem går død, og den så er udgået, alt det andet i mit system er std. komponenter. Jeg kan købe mange sendere med den differens der er i prisen fra noget dansk produceret op til dem som lavpris vvs firmaerne kører med.

Husk der er forskel på trægulve og betongulve. Hvilken type gulv har du i de 3 rum.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis