Overgang/fuge mellem plankegulv og klinkegulv

I mit meget gamle bondehus er der i stueetagen både klinkegulv (i køkkenafdelingen) og plankegulv.

Der lå i overgangen mellem de to gulvtyper en grim metalliste, der bugtede sig i bakke-dal, dette fordi højden mellem de to gulvtyper løbende varierer fra plan til ca. 1½ cm.

I forbindelse med gulvafhøvling blev denne metalliste fjernet og det afslørede en knap 3 cm. bred og ret dyb (ca. 10 cm) "fuge" (revne) ned til jorden.

Jeg fik det råd af en tømrer at lægge en tætningsliste (de runde, man bruger i dørkarme) i bunden og lægge klinkefuge overpå, da jeg derved kunne justere den ulige højde.

Et DÅRLIGT råd - Jeg burde selv have brugt hovedet til at tænke med, for umiddelbart så det pænt ud, MEN så begyndte fugen selvfølgelig at knække og krakkelere, for tætningslisten er af en slags skumgummi, der giver efter, når man træder på fugen.

Er godt klar over at jeg må banke det hele op igen og starte forfra, men spørgsmålet er: Hvad gør jeg derefter?

Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
selv om overgangen er 3 cm bred, ville jeg alligevel lægge en elastisk fuge. Fyld revnen op nedefra med rockwool og afslut med en skum-tætningsliste (som tømreren anbefalede), slut af så der er ca.2 cm fuge tilbage i dybden. Fyld op med en elastisk fuge, der matcher klinkerne. Fugemassen SKAL være elastisk, da trægulvet giver sig gennem sæsonen. Glit til slut. PS: Et af gulvene må være skæv, når der er højdeforskel i den ene ende

Ja, mon ikke din tømrer havde ment elastisk fuge, frem for klinkefuge.
Havde du benyttede denne i stedet for, så havde det nemlig sikkert holdt.

Men hvor langt har du ind til den nærmest bjælke, er det på langs eller på tværs af trægulvet ?

For måske kunne man i stedet for lægge et nyt bræt på på langs af samlingen, som kunne nå helt ud til klinkegulvet, også afslutte det med en plan alu liste i stedet for.
.. hvorfor er der for øvrigt en evig kamp mellem fagene? Jeg har lagt trægulv, der støder op til klinkegulv. Mureren skulle støbe og lægge klinker, så de når op til overkant brædt. Flot, flot afslutning med en ensartet revne på kun 5-7 mm hele vejen over 4 meter, MEN hvorfor f.... KLJDFJ skulle klinkerne lige ligge 8 mm under trægulvets niveau?? Nu må jeg leve med en aluskinne med en forsætning.

Ja, det er jo helt klart din murer der ikke har leveret et ordentligt stykke arbejde, han kunne sagtens havde lavet klinkegulvet så det flugtede med overkant trægulv.

Er arbejdet lavet på regning, og der står i tilbuddet af gulvet skal flugte med overkant trægulv, så skal din murer da bare lave arbejdet op, så har han ikke udført arbejde som beskrevet i hans tilbud.

Generelt mener jeg ikke der er kamp mellem fagene, heller ikke mellem tømrer og murer, de fleste håndværkere kan da godt finde ud af at arbejde sammen, men der er selvfølgelig tilfælde hvor de har det med at smide skylde over på hinanden, men der er ikke normalt hvis det er håndværkere der er vant til at arbejde sammen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis