Hurtig reb på store sejl

Er der nogle der har fotos eller ka forklaer
mig hvordan man laver hurtig reb på store sejl
på en blue dane 32.?
min bom er lavet så det kan lade sig gøre .
ved bare ikk lige helt hvordan det skal se ud..
de sejler venner jeg har har aldrig sejlet med det.
på ders skibe..

Mvh D.s

At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har de nok ikke fordi det er noget erieterende snurrepiberi, det er lige så hurtigt at slække af på sejlet og så altid have et par gode sejsinger af tov hængende klar til brugen.
Systemet udforming afhænger af om du skal til masten for at betjene storfaldet. Men kort sagt, skal du jo ha' trukket rebehullerne ned til bommen. Agterliget : rebeline fasgøres på en side af bommen, føres gennem sejlet og ned til en trille på den anden side og derfra frem til masten , helst inde i bommen, men linen kan også holdes langs bommen med et par øjer. Forliget : her hægtes rebehullet på svanehalsen. Kan du derimod betjene storfaldet fra cockpit skal rebelinen også føres igennem øjet på forliget og videre til cockpit. Hurtigreb er en rigtig god ting, da man som regel reber, når det blæser med deraf følgende bølger, og helst ikke vil for meget på dæk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs og Håndværker. Ohøj
det er netop fordi jeg sejler alene med børnen når benthe er på job. og jeg har meget fri pga jeg som sagt er nattevagt.
og som Lynæs skriver vil gerne så lidt på dæk som mulig.(når de er med eller ved singelhand sejlas)
alt er ført til cockpit og der er to små spil som jeg regner med har været brugt til at rebe
1 reb og mindste reb?
alle wiere kører inde i bommen

Mvh D.s

At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

Hej.

Her er en skitse over et hurtigreb. Godtnok på en wayfarer side, men princippet må være det samme....

http://www.wayfarer.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=33

I stedet for at lade tovet gå rundt om bommen kan du nok anvende dine beslag istedet. Men det kræver jo nok lidt yderligere forklaring af hvordan beslagene ser ud osv... Måske et billede vil forklare yderligere.

Du kan jo lade tovet der fungerer som hurtigreb gå til ruftaget og herfra via en blok til cockpittet. Det behøver ikke gå ind i masten.

MVH Njord

MVH Njord
njord. Ohøj..
det var bare guff.. sku da lige det jeg skulle bruge
1000 tak du.
jeg gir en kold øl/vand skriv hvis du kommer i klisterkanalen.

Mvh D.s

At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

Annonce
Super link, Njord!

Det skal jeg også prøve på Finngulf'en :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
så funger mit hurtiggreb på storesejlet
hurra
det er både nemt og godt
tak til njord for det gode link

Mvh D.s

At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg