Batteri er underligt

Sidste år var det tid til nyt batteri, jeg faldt for reklamerne for dette AGM batteri

http://www.ringsted-motor.com/index...&Itemid=81

Fra konens scootertid har jeg lært at en pulslader med lille lade strøm er det rigtige. Så jeg har købt såden en her samtid med jeg købte batteriet :

http://www.batteribyen.dk/ctek_mult...13fd025c0d

Skulle være noget af det bedre.

Sidste år havde jeg meget besvær med at starte den lige fra jeg fik dette batteri på. Den var værre end med det gamle batteri, men jeg tillagde det de almindelige problemer med karburator og tænding som jeg har haft lidt vrøvl med et stykke tid.

Efter vinteren skulle den have lidt strøm for at få batteriet op i topform igen, så på med laderen.

Men det opførere sig sgu underligt.

Hvis jeg belaster batteriet hårdt, dvs. bruger starteren så dykker spænding ned på 3-4 volt, det dykker med ned i ampere på under 1 ampere, og bliver der så længe der er belastning.

Jeg ville mene at det var mere logisk om det var fordi der blev trukket en masse strøm, at spændingen falder, men nej.

Det ene øjeblik er det nok bare at sætte støm på, så er der de 12,5 volt over polerne, hvis man så tænder for lyset så er de 6 ampere nok til at fænomenet gentager sig. Alt er med slukket motor. Jeg har 2 instrumenter på samtidig.

Når batteriet har det ok, hvilket er sket et par gange her i weekende, kan jeg tænde for lyset, og den trækker en ca. 6-8 ampere som den skal og batteriet yder. Spændingen falder langsomt som det skal. Et lille tryk på starter knappen, og der kommer et klik, der trækkes stor strøm kortvarigt, jeg har ikke amperemeter på samtid med, der trykkes på starteren, da det trækker mere end de 20 ampere, som det max kan klare. Men spændingen over batteriet fortæller om at fænomenet har gentaget sig.

Nogen gange kommer batteriet sig så det kan levere 12 V - 2,5 ampere, når den har stået lidt. Så kan den kickes igang.

Kan der være løse forbindelser i sådan et batteri.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
køb et nyt batteri så er problemet lyst.!
eller få det byttet.

men inden du smider batteriet i scooteren skal den "aktiveres"
(oplades). indel den kommer i "dyeret".!
Hej Peter

Jeg kører også på sådan en gammel svend, Købte den forresten hos PAPA for 2 år siden. Nå det jeg ville spørge om er hvorfor bruger du ikke bare kickstarteren, det gør jeg og jeg har ingen problemer med strøm. Desuden er selvstarteren jo en værre gang hø. Og rigtige mænd træder den igang, det gjorde vi jo også i begyndelsen af 70 erne. Men ellers tror jeg at Hans2 har ret. God sommer

Mvh Finn
Jeg bruger altid kickstarter, men loven siger at man også skal bruge lys een gang imellem, og lysets 6 ampere kan også få den til at tilte. Og så har jeg ikke en chance, heller ikke med kickstarter.

Nu har jeg også boyer tænding på. Hvis batteriet ikke er i orden er den livsfarlig. Computeren inde i styrringen kan finde på at fyre tændingen af på forkerte tidspunkter, det ved alle der har prøvet at blive sparket over benet af en XS'er der ikke er fuldt opladt.

Har fået et forumindlæg på den anden side, som du vist også er medlem af ikk' der beskriver en dårlig sending batterier, måske mit er af den sending.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter

Jo det er rigtigt, jeg er medlem af XS klubben. Jeg har kun prøvet at blive sparket een gang af " bæstet " og da var batteriet kun halvt opladet. Forøvrigt så prøvede jeg at måle ladestrømmen ved et par tusinde omdrejninger og den var kun på 12,8 V, og når den går tomgang ligger ladestrømmen nede på 11,95 V. Overvejer at købe et nyt. Men lyset er fint på den og motoren går rigtig fint go starter også fint. Dog skal jeg træde til en 3 gange før den hoster igang når den er kold, hvorimod den starter med det samme i varm tilstand. Gad nok vide om det kunne hænge sammen med et halvdårligt batteri. Glæder mig til at høre om dine erfaringer.

Mange sommerhilsener Finn
Jeg bytter det.

En anden bruger på min mc side siger at, der er en sending af disse xs performance batterier der er dårlige, hans gjorde det samme.

Det et 1 år og 14 dage.

Det har været brugt 8 gange sidste år (400 km).

Det er ladt helt op fra fabrikken, sagde sælgeren.

Allerede fra start havde jeg problemer, men det tillagde jeg min startrer. Den har nu været på et værksted.

Det er et af disse agl batterier med gel.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
peterR.

selv om sælgeren siger at batteriet er opladet fra fabrikken af.!
er det en fordel at batteriet kommer på laderen inden den kommer på motorcyklen.
så er det sikkert at den er fuldt opladet.
det er netop at batteriet står og taber strøm i butikken.! (aflade sig selv).?
efter den er leveret fra leverandøreren.! inden den kommer til kunden.

Yep, men gel batterier er ikke så aggresive.

Men det er slet ikke det der er problemet, min cykel lader også fint med 1-3 ampere med lys på, så de ca 500 km. har ladet den op.

Jeg har ikke noget forbrug, kun opladning. Starteren bruges ikke, ku i nødstilfælde. De skal sparkes igang.

Producenten siger 2-3% tab om måneden.

Jeg får byttet det uden problemer.

Men nå nu jeg har købt CX3600 laderen får den lige 24 timer inden jeg putter det i.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
jeg getter på at laderen i motorcyklen er til "våde batterier"
og der med ikke lader 100% op men der mangler siste 20%
under "loftet" så oplade batteri  med ctek lader. eksempel 4003.
en gang i mellem med inteliggent lader til gel batterier.?
for ikke efter bestemt mærker. men en af de bedste lader.!
men med gelbatteri af agm type. skal lade spænding være lidt højer
omkring 14.2v!
CTEK CX3600 er til AGM, det er den købt som om. Siger du nu til mig at den lader i selv anbefalede ikke duer til mit batteri ?. Banditter

Men ja, umiddelbart ser det ud som om den ikke går helt op på 14.5, kun hvis jeg stiller den på bil ladning.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis