Gulvvarme/ cirkulationspumpe trækker alt varmen

Jeg har et problem, som jeg håber der er en af jer varmeeksperter som kan hjælpe en meget frysende familie med.

For godt et år siden fik vi renoveret et gangareal og to badeværelser. I det renoverede område fik vi indlagt gulvvarme, hvor styringen blev tilkoblet via tilførslen fra en af de gamle rediatorer, og der blev monteret en Grundfos Alpha +15-60 cirkulationspumpe. Allerede da dette nye gulvvarmesystem blev monteret oplevede vi problemer med at alle radiatorerne i de gamle radiatorer blev kolde (eller halvlunkne), når vi tændte for gulvvarmen i det renoverede del af huset. Vores VVS installatør forsøgte af flere omgange at løse problemet, og kom flere gange og forsøgte at udlufte systemet, indstille pumpe og kløede sig en del i nakken. Han endte med at blive lidt vrissen og konkludere, at vi nok skulle have et nyt gasfyr før problemet kunne løses. Han ville dog ikke garanterer at dette løste problemet, og da han skulle have 40.000,- for et nyt gasfyr valgte vi at leve med udfordringen. Det skal hertil siges at det i en lang periode faktisk lykkedes at få varme på begge dele af huset. Nu er vi imidlertid netop hjemvendt fra vinterferie, og nu er den helt gal igen. Det er fin varme i den del af huset med gulvvarme (gang, badeværelse), men resten af huset (stue, soveværrelse mv.) er iskoldt. Når jeg lukker for varmetilførslen til gulvvarmen eller slukker for cirkulationenspumpem kommer der straks varme i alle radiatorerne. Kobler jeg det til igen bliver radiatorerne kolde på under 5 min. Jeg formoder, at der er cirkulationespumpen der trækker alt det varme vand til sig.

Efter læsning af div. indlæg om 1-strenget eller 2-strenget systemer (??), underdimentionering af rør mv. bliver jeg atter i tvivl om hvorvidt der er fyret der skal skiftes eller om der er hurtigere og billigere løsninger? Er der nogen som kan hjælpe med et råd? Please :-)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil tro at det der mangler er rimligt simpelt ! Nilventiler på afgangen fra gulvvarmen !
En nilventil er sådan set bare en form for fast reduktions ventil, der hindre vandet i at løbe for stærkt igennem en radiator eller i dit tilfælde gulvvarme rørene. Vandet der bliver pumpet frem tager den vej der er med mindst modstand, det giver mere modstand at skulle hæve vandet op i radiatorene end ud i et vandret plan. Og er der så nilventiler på dine radiatorer gør det det jo endnu nemmere for vandet at løbe i den vandrette streng.
Ps. jeg er bare amatør på området, men kan tænke logisk og visuelt.
Prøv som Håndværkeren siger et montere nogen drøvle ventiler på gulvvarmen, dette kan gøres hurtigt med nogen kugle haner, eller du kan montere rigtige flowregulatore. I samme omgang kan du skrue gulvvarme pumpen ned i hastighed, selvfølgeligt ikke længere end at der er varme i rummene.

Hvis vi går udfra at der fra fyret er ført 3/4" rør, hvilket ikke er unormalt, og vandet så skal vælge mellem 3 stk 20mm slanger, og alle radiatore. Så er det jo klart det vil tage slangerne som det letteste vej. Hvad er gulvvarmen styret af ? Returventiler, eller en rigtig gulvvarme shunt ? I alle tilfælde skal du have fordelt vandet med ventiler.


Mvh Thomas Hansen



Jeg har taget et billede, da det bedst viser hvad det er for et system vi har installeret.

Der sidder faktisk en ventil på tilbageløbet af mærket PETTINAROLI. Er det blot den som i foreslår at jeg skal justerer på for at skabe lidt mere modstand i systemet?

Jeg ved ikke om denne passer, men det en noget nemmere at justere på det, når man kan se hvor vandet løber hen af. 

http://www.vvs-eksperten.dk/index/f...eler-p6489


Noget andet er, jeg ville være ked af at have den installation hos mig, skulle et eller andet bliver utæt, vil vandet rende ned i både aktutatorne, og styringen. 

Mvh Thomas Hansen

Der sker ialfald ikke noget ved at forsøge sig frem, husk blot at notere nuværende stilling on ny indstilling. Så kan du altid komme tilbage tilstart. og så er det altså mere end et døgn der skal vuderes over.
Annonce

Først af alt skal din VVS'er have at vide, at hans opgave ikke er at flå dig for penge, men at lave dit anlæg, så det duer.
Hvis fyret kunne varme huset op inden ombygningen, så skulle det meget gerne kunne efter ombygningen også. Jeg ser ikke noget i din tekst, der siger noget, der berettiger til at tro der skulle være et væsentligt forøget varmeforbrug, og dermed at fyret pludselig er for klejnt til opgaven.
Han skal holde op med at klø sig i nakken og snakke nyt dyrt fyr, og i stedet komme i gang med at løse problemet. Det er vel ham der har installeret anlægget, og dermed også ham, der skal bringe det til at virke. Og der er ikke betaling for at rette fejl man selv har lavet!

Det er som ovenfor beskrevet gulvvarmen, der tager alt for meget vand og dermed ikke levner noget til radiatorne.

Jeg er ikke sikker på, at jeg kan se mig helt klog på dit billede, med er det ikke fremløbet der reguleres på den hvide thermostat ved siden af cirkulationspumpen?
Sæt fremløbet til f.eks 24 grader og cirkulationspumpen på minimum, så burde gulvvarmen ikke tage så pokkers meget varme, når først betonmassen er kommet op i temperatur.

Der kan også være, at din cirkulationspumpe på gasfyret på en eller anden måde bare pladre vandet rundt gennem gulvvarme og radiatorer uden at komme ordentligt gennem fyret. Altså at der er kommet en form for by-pass forbindelse udenom fyret, når gulvvarmen er åben. Det vil kræve lidt nærmere kig på rørføringen at finde ud af.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

hej..
Drøvleventil.. retur ventil.. eller hvad vi nu skal kalde den.. er det ikke den sorte dims der sidder i bunden af øverste streng ?? det "plejer" det at være.. men er enig i at den der har monteret anlæget, måske skulle have "vendt" det om, så aktuator havde sat øverst, men systemet skulle jo virke alligevel ;-).. Men justering af de enkelte strenge, burde kunne justeres på "den sorte" ventil i bunden af øverste manifold.. meeeen måske skulle du få en der ved hvad han laver til det ??
Men prøv lige dreje på en af dem og se om det ikke er sådan det er ???
Mvh Jan J
Hey
Er lidt nysgerrig efter at høre om der er nyt på denne streng - jeg har nemlig stort set samme setup både styring,fordelerrør, cirkulationspumpe mv.. Og også ventilen til højre for cirkulationspumpen som jeg ikke helt kender funktionen af. Jeg har også samme problem med manglende varme - har oprettet tråd her ovenfor: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/23/aft/163199/afv/topic så hvis der er vil jeg rigtigt gerne have lidt "inspiration".

Mads

Iøvrigt viser min brugervejledning til Cirkulationspumpen at reguleringen(den grå drejeknap på pumpen) skal stå på 2 ved gulvvarme og ikke nærmest lukket som det ser ud til på dit billede. Der skulle sidde en lille foldet brugsvejledning ovenpå pumpen.

Mads

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis