Koldstart

-Hejsa-Bådvenner-

Jeg er indehaver af en 21" Norsk-snekke m. en Bmc-Diesel Indebordsmotor-36 Hk-som har den svaghed at den ikke vil starte når tempraturen er under +10,jeg har på fornemmelsen der måske er røget et gløderør,eller 2-eller måske en utæt toppakning,men der er ikke vand i olien,eller olie i vandet,jeg har med held fået den igang med Dieselstart(det er kun Bastas,den røde der duer)-er der nogen der har erfaring med disse problemer-Jeg vil nu prøve at chekke alle gløderørne,da jeg tror det er der problemet ligger-
Ps. Når den er kommet igang,og er varm,så er der ingen startproblemer,så længe motoren er varm

Mvh. Svend Aage.Peterson.-

 

En ganske alm. mand med sunde intr.

    Svend Aage Peterson

  4930 Maribo

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De gamle BMC'ere er såkaldt forkammerdiesler og bryder sig ikke om kulde, så dine glødetråde skal være i orden allesammen. Jeg har selv en lidt større model, som dog starter i -10gr, men kun efter ca. 35 sek. forvarmning . Til gengæld er de så væsentligt mindre støjende end f.eks. perkins.
Jeg har glødetråde men ved ikke om de passer til din motor. Nb hvis du har den gamle model, dur ingen, hvis en er defekt.
Så tag et billede af en og sæt det på.

Her er et billede af dem jeg har, det er den type hvor alle SKAL være ok, ellers virker ingen. Der er normalt en glødekontrol i instrumenbrættet ved den type. Indgår i systemet og SKAL lyse, ellers er noget galt.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har også den gamle BMC motor på 38/40 Hk. Alle mine gløderør er parralelforbundet, og jeg har ingen konrollampe, og efter manualen, så ser det heller ikke ud til der skal være nogen. Jeg forvarmer ca 20-30 sekunder, og så springer den i gang. det gjorde den også i vinter, hvor temperaturen var nede på -17 gr.Da jeg lige havde købt båden, havde jeg et problem med, at den var svær at få i gang, men det skyldtes en ventil, som var justeret for stramt. Så da alle ventiler var justeret, var der ikke flere problemer. Tror det er meget almindeligt, at de gamle motorer skal forvarmes lidt længere tid. Nye gløderør, kan du bestille hjem fra England, til under halv pris af hvad f.eks. Mekonomen kan skaffe dem til. De vil have næsten kr. 400 pr stk. Jeg fik 4 stk hjem for 850 incl fragt..

 sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

Det er serielt forbundne rør, som har kontrollampe, og de ser sådan ud. De andre ligner et lille tændrør med en tyk elektrode i midten.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er serielt forbundne rør, som har kontrollampe, og de ser sådan ud. De andre ligner et lille tændrør med en tyk elektrode i midten.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hejsa

Tak for dit svar,jeg har nu haft alle gløderør ude,og afprøvet dem en efter en,de virkede alle,men jeg opdage en løs fobindelse på det sidste gløderør,som jeg nu gi`r skylden,jeg lavde derefter en prøvestart,brugte lidt dieselstart,og vupti,den gik igang,så nu håber jeg at problemet er løst,jeg har haft mange problemer med den gl. dieselmoror fra 1975,den forige ejer opgav den,så jeg har renoveret den,der var bla. et utæt brændstofsystem,og et utæt kølesystem,en starter,som var totalt slidt op,og ikke kunne rep. fandt en i Sønderjylland,den sidste på brugtmarked,og gearkablet var rusten fast,fandt et brugt på marked-på kølesystemet satte jeg en plastikbeholder på fra skrothandleren satte  en envejsventil på tilgangen til impelleren,efterspændte alle delene,og nu er det tæt,og motoren kan holden en konstant varme-låget til termostathuset var utæt,det affotograferie jeg og bestilte et hjem fra England fra BMC-har bare fået smidt Web.adr. væk-hvis der er nogen der har den ,og vil sende den til mig,vil det være fint.

Ps. Man kan ha`meget sjov med sådan en gl.sag-men,så når tingene virker så er man bare en glad mand igen-jeg har nu installert båden med -GPS-Ekkolod-VHF.radio-tv-vidio-steroanlæg-autoradio,og en masse anden elektronik.

Mvh. Svend Aage Peterson
         Maribo
         Lolland

Go`vind--

 

En ganske alm. mand med sunde intr.

    Svend Aage Peterson

  4930 Maribo

Hvilken type gløderør var det så ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej-Lynæs

Gløderør er af den slags med den lange tynde gløderørspids-der var iøvrigt lidt olie på det sidste gløderør-men vi får se ved næste opstart.

Mvh. Svend Aage Peterson-

 

En ganske alm. mand med sunde intr.

    Svend Aage Peterson

  4930 Maribo

Hejsa-vba

Jeg desværre fået smidt web-adr til BMC. England ud-kan du ikke sende til mig-PFH-TAK
Ps. På den web-adr. kan man næsten få alt til BMC-Motor-det bedste er hvis man fotografere reservedelene,så ved de hvad det dreger sig om.
Mvh.Svend Aage Peteron-

 

En ganske alm. mand med sunde intr.

    Svend Aage Peterson

  4930 Maribo

Hejsa-Bådvenner

Jeg har iøvrigt et godt tip ved dårlig,og utæt brændstofproblemer,man kan få en plastik envejsventil som kan anbringe på tilførselsslangen af brændstof,således der altid står brændstof nok til at starte op på-et problem bønderne altid slogs med på de gl. mejetærsker,som stod stille et halv år,sætter man sådan en på kan brændstoffet ikke løbe fra fødepumpen.

Mvh. Sv.Aa.Peterson.-

 

En ganske alm. mand med sunde intr.

    Svend Aage Peterson

  4930 Maribo

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis