Harddisk ødelagt og umulig at få data fremaf?

Hejsa LDS (; . 

Jeg har en externHDD som er smuttet på gulvet fra min computer, som også står på gulvet. Den er nu gået i stykker men ville lige høre hvor galt det var, for der ligger noget med 1.3 tirabyte derpå med ting der er rimelig vigtige. 

Når jeg sætter den til lyder den: Klik klik, klikklik, klik klik, klikklik, klik klik, klikklik.. og så stopper den lige pludselig og min bærebar laver en lyd som om den har fundet harddisken. MEN.. den kommer ikke frem i ( Denne Computer ) som den somregel hedder (: . 

Jeg har en iomega HDD med 2 tirabyte.. 

Håber i kan hjælpe mig! 

Med alt respekt fra - Dannie
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
og jeg har windows 7 og det er på en bærebar hvis det os kan hjælpe (:

Først af alt skal du gøre klar til at gemme data fra den ødelagte disk. Det vil sige, at du har en disk klar og rullende til at overfører data til. Du kan ikke regne med at få flere chancer, om nogen overhovedet.

Åben USB kabinettet, og se om der er skader på stik, print etc. Sæt stik mm rigtigt på.
Sæt USB og power stikket i og mærk om disken kører rundt. Der kommer gyrovirkning, hvis den snurrer. Lyt om læsehovedet bevæger sig. Hvis disken ikke snurrer rundt og/eller hovedet ikke bevæger sig er der ikke store chancer. Prøv evt at tage kablerne fra og sæt den til igen. Dette skal måske gøres nogle gange inden det virker.

Hvis disken giver lyd, somom den er fundet, men ikke kommer i Denne Computer kan det være du kan finde den i DiskAdministration.

Når du får kontakt med disken, så kopierer du alle data over til en anden disk. Lav kun en kopi-operation ad gangen, dvs et bibliotek ad gangen (det gør ikke noget der er underbiblioteker mm) da flere operationer samtidig kræver mere bevægelse af læsehovedet og tager længere tid. Vent til den første operation er færdig og sæt straks den næste i gang derefter.

Kan du ikke redde den på den måde skal du overveje, om ikke der skal en proff til at tømme disken for dig. Jeg aner ikke, hvad sådan en fyr skal have for at lave det.

Held og lykke med det.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

du kan, måske hvis du tør, åbne disken og se om læsearmen, har sat sig fast. Hvis disken snurrer og armen sidder fast kan du prøve at vippe den tilbage.

PAS PÅ ikke at røre ved noget eller at armen rører ved pladerne, som sagt så kan det være du kun har den ene chance, så vær forberedt, også på at disken bliver endnu mere ødelagt og slet ikke kan reddes. Men hvis man ser det fra den lyse side kan det jo ikke blive værre end det er nu. Disken er ødelagt og måske kan data reddes.

Jeg har selv en disk jeg skal se om jeg kan redde på et tidspunkt, når jeg tør. Den har også være på gulvet.

Husk at gøre det i så støv-neutrale omgivelser som muligt.. ikke noget med at lægge den på uld-plaiden på sofaen mens du spiser chips :-D
Du kan -som Mathisen siger- åbne disken. Hvis disken ikke kører rundt kan du prøve at skubbe den i gang. Det kan måske få den til at snurre!
Hvis du vælger at åbne disken, så skal du absolut -som ovenfor beskrevet- have grejet klar til at hente data ud. Den holder ikke mange timer efter den er åbnet. Mathiasens råd om støv etc kan ikke understreges tydeligt nok!
Og nok så væsentligt, så er det det sidste skud i bøssen. Derfra kan du ikke regne med at en proff kan redde data for dig.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

der er kun et sted jeg tør sende diske der er døde... www.ibas.com

/cs

Hvis du åbner disken er du helt sikker på at den er ødelagt, men prøv at åbne kabinettet od kontroller at kablerne sidder rigtigt.
Du kan også sætte selve disken direkte til din PC, der findes USB kabler der kan tisluttes til stikkene bag på harddisken.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis