Vindtæt stof?

Hej,

ved ikke om denne tråd er placeret det rigtige sted, men prøver lige

Jeg har i den lejlighed hvor jeg bor, nogle ret kolde ydervægge, hvor det nærmest "trækker" fra væggene. Jeg vil derfor i soveværelset hænge nogle store gardiner op, som skal kunne fylde hele væggen. Ideen var nu at lave disse gardiner mere eller mindre vindtætte. Det ville jeg gøre ved at tage nogle almindelige tykke gardiner, og så sy noget vindtæt materiale på indersiden....

Men hvilket materiale/stof ville være godt at bruge her??

På forhånd mange tak for svar

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En almindelig foer ville jo være vindtæt, men ellers er der jo det der kaldes Pilotnylin.
Det var dog bedre at du bad din husvært om at isolerer den ydervæg, du kan selvfølgelig også gøre det selv, der findes plader med gips og isolering lige til at monterer på væggen, så får du lukket for trækken og lettere ved at varme rummene op, der selvfølgelig igen betyder en mindre varmeregning. Det var måske værd at overveje hvis du havde tænk dig at bo der i mange år.

V.h.  Håndværkeren
Mange tak for svar håndværkeren ;-)

Vi bor i andelslejlighed, og evt. forbedringer af væggene står for egen regning... (medmindre vi får hele andlsforeningen med på forbedringer, men tvivler jeg stærkt på) Vi har overvejet at montere en varmvæg, som du foreslår, men da det ikke er en lejlighed vi vil blive boende i, i mange år, vil vi starte med denne midlertidige, noget billigere løsning ;-)

Almindeligt foer? Hvad kunne det f.eks. være?
Ellers lyder det spændende med Pilotnylin, vil jeg lige undersøge....
Bliver lejligheden ikke synet når i flytter og så skal køber af jeres andel betale forbedringer.. dvs. at i taler med bestyrelsen og så efter aftale gemmer kvitteringerne og skriver ned hvor mange timer i har brugt.

Det er normal praksis. Så i får pengene igen ved salg.. evt. med en afskrivning hvis ikke det vedligeholdes.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af gryphon på 12 dec 2010 12:03
P.s. har lige googlet lidt - det er Pilot nylon du mener, ikke?
Jo det er det, det er samtidig nok det billigste du kan komme til hvis det skal være vindtæt, husk at det skal vaskes inde du syer det på gardinstoffet der naturligvis også skal vaskes før syning. Jeg vil tro at du får det billigst hos www.stof&stil.dk
Husk at købe mindst 10 % mere end det du regnet med at skulle bruge af begge matrialer.

Annonce
Som flere herover tilslutter jeg mig varmvæg fremfor en gardinløsning.

En hurtig googling siger at gardinløsningen med alm. gardinstof og pilotnylon bagside vil koste fra 200 kr/m i 150 cm bredde. 43 mm varmvæg koster ca. 300 kr/60 cm i 250 cm bredde.

"Anlægsudgiften" varierer således ikke voldsomt. 

Til gengæld vil den ene løsning være en decideret boligforbedring som hæver boligværdien og samtidig med sikkerhed sænker varmeudgifterne. 

Den anden løsning vil formodentlig i nogen grad sænke varmeregningen, men på ingen måde hæve boligværdien og dermed være ren tilsætning i fm salg.

Jeg synes du bør regne de to modeller lidt nøjere igennem før du beslutter dig.
Tak for svar alle sammen...

Er helt enig i, at varmvæg er en mere solid løsning... Og jo, vi får da pengene tilbage, når vi sælger lejligheden...
Til gengæld er det en noget mere indviklet procedure, også fordi der er et indbygget skab under vinduet, som i så fald skal demonteres, og vindueslisterne skal rykkes ud. Desuden skal man jo efterfølgende spartle, sætte væv, grunde og male....

Men hmmm... kan godt se fornuften i det, så vil lige tænke over det ;-)
Jamen hvorfor dog være vanskelig, når det nu falder så let at være helt umulig
Skrevet af Håndværkeren på 13 dec 2010 17:06
Jamen hvorfor dog være vanskelig, når det nu falder så let at være helt umulig

Jeg er sikker på, at det er en smal for dig at montere en varmvæg i løbet af nul-komma-dut...

Men hvis man, som mig, ikke lige har den store erfaring, så kan det altså godt være en længere proces med fodpaneler, stuk i loftet, vinduesindsats, osv.....

Mit sidste gør-det-selv-projekt var at vende en dørkarm/dør, og det tog bare sååååå meget længere tid end jeg lige havde regnet med, så jeg er blevet lidt ydmyg hvad den slags angår....
Men se næste gang du skal vende en dør, vil du kunne gøre det på en trediedel tid, for nu har du lært hvad du skal og ikke skal. Det samme er med sådan en væg, og hvis det er dig ligemeget så glem dog den stuk, hvis ikke kan stuk i vore dage købes som færdigvare af flamingo lige til at lime op.
Du skal ikke opgive så let,  vi er mange her der gerne hjælper dig med råd hen ad vejen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også