Behandling af limtræ

Hej

Så blev jeg i går den lykkelige ejer af 10 limtræsrammer til vores kommende hus. Rammerne udgør sammen med åse og vindkryds hele den bærende konstruktion. Rammerne placeres på beslag som er fastgjort direkte på punktfunderingerne af beton.

Producenten siger at de ikke behøver yderligere behandling da de alle bliver inddækket og de vil da givet vis også holde mange år uden jeg foretager mig yderligere, men jeg vil gerne være ekstra gode ved dem og tænker på at give dem in ordentlig omgang lindolie.

Er der nogen som har erfaring med at levetidsforlænge limtræ ?

Henning, Lolland

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lindolie???
Hvad skulle formålet med det være?
Så hellere diselolie - det holder lus væk.

Du skal bare sikre at der er pap mellem træ og beton og iøvrigt lave lave konstruktionerne after gældende forskrifter så holder de i 100 år - mindst-
Oliebehandlingen mætter træet så det efterfølgende ikke kan optage så meget fugt fra omgivelserne som ubehandlet træ. Dieselolie kan sikkert også bruges men er noget mere giftigt.

Der bliver ikke pap mellem beton og træ men derimod et stålbeslag.

Henning, Lolland

Den med diselolien var en spøgefuldhed - men det holder lus væl.
Træ må gerne optage og afgive fugt fra omgivelserne. Det er jo det træ gør.
Derimod er lindolie - uden fungisider - nærmest et fødemiddel. Lige guf for bakterier og diverse svampe. I hvertfald under de rette betingelser.
Jeg kan ikke komme i tanke om noget som kan forbedre beskyttelsen af indendørs træ - ud over de rent konstruktive. Som tidligere beskrevet.
Næsten al overfladebehandling af indendørs træ er af brugsmæssig eller kosmetisk art. Ikke af hensyn til nedbrydning.
Træ er et fantastisk materiale. Brug det som det er.

Fik godt den der med dieselolien i første hug, men ikke desto mindre vil jeg formode at det ville have en imprægnerende virkning.

Limtræsrammerne bliver blot inddækket, de placeres ikke "indendørs". Dvs de vil blive udsat for "udeluften", men ikke direkte regn - måske lidt fygesne.....

Henning, Lolland

Så længe de får en grundsolie tilsat fungicid kan det ikke gøre bedre, gentag gerne over flere gange med rimeligt tynd olie, så bedre indtrængen i træet opnåes.
Annonce
Lad mig sige det helt klart. La' vær med at bruge diselolie.

Måske.
Hvis træet skal beskyttes mod råd og svamp skal der fungicid i. Som f.eks. Gori 11.
Men skal der osse beskyttes mod insektangreb kan der anvendes f.eks. GORI Aquaperm.
Jeg har ingen erfaring med aquaperm. Spørg Dyrup/Gori.
Jeg går ud fra at træet er helt dækket af – også for lys.

Nu har vi jo ikke fået at vide om træet allerede er overfladebehandlet.
Hos Lilleheden kan træ til udendørs brug leveres beskyttet med Gori 356, som er et industrielt middel til beskyttelse mod råd og svamp.
Måske anvendes Aquaperm kun ved konstaterede insektangreb. Ved det ikke.
Mange tak for svar. Jeg holder mig fra dieselolie

Træet er fra Lilleheden men ubehandlet og det vil være inddækket både fra vejr og sollys. Rammerne er 500mm brede så de kommer til at fylde hele bredden af væggene. Faktisk kan jeg opbygge væggene således at de sidste 50mm bliver synlige indendørs. Det vil give en flot effekt i det område af huset hvor der er åbent til kip samt den store åbne hems vi laver, men i de enkelte værelser vil det blot opleves som en meget bred halvvejs afdækket bjælke som gå ned gennem væggen. Jeg er meget i tvivl om jeg vil holde rammerne delvis synlige indendørs eller ej.

Bliver de synlige er det klart at jeg ikke skal bruge træolie med fungicider eller anden tilsætningsstoffer. Endvidere skal det være en træolie som også er beregnet til indenørs brug. (Derfor var mit oprindelige idé: lindolie)

Henning, Lolland

Fint.
Men så er vi tilbage ved begndelsen.
Træet skal ikke behandles på indvendig side. I en bygning.
Lindolie har ingen beskyttende virkning. (Kun hvis der skal lægges kulør på).
På den del der vender udad og evt. er skjult af beklædning kan du vælge at give Gori 11. (Men nærmest fordi så har du gjort dit bedste)
Hpox: Ville du ikke være nervøs for at behandle træet delvist ? Jeg mener vil man kunne opleve revnedannelser eller andet netop fordi at hele rammen ikke er behandlet på samme måde helt igennem.

Henning, Lolland

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også