hvor kan jeg lære at bygge min egen computer?

hej!

jeg vil gerne bygge min egen computer, og lære om teknik mm, nogen der kender kurser eller lignende i københavnsområdet, hvor man kan gøre det? også begynder kurser i elektronik har interesse.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gammel er du og hvilket niveau har du tænkt på. Basal forståelse eller design af analog digitale kredsløb med integreret radio sender/modtager ?
Alder fordi at ungdoms skole måske kunne tilbyde noget elektronik.

Man behøver ikke være sej til elektronik for at bygge en computer. Det er nok med en smule teknisk forståelse og evnen til at læse produkt specifikationer så de dele man køber passer sammen.

Elektronik er mange ting. der er analog og digital teknik, forskellige hastigheder systemerne skal kunne arbejde med osv. Meget elektronik kan dog skrives om så man kan forklare det som værende vand der løber i systemet.

Jacob
jeg er 29, så ungdomsskole er nok passe. og jeg tænkte, at jeg ville starte fra bunden, og gradvist øge min viden. jeg har faktisk - med hjælp fra min kæreste - prøvet at samle en computer, og jeg ville gerne lære mere af den slags.
Det er jo bare samlesæt.
Jeg tror desværre ikke der er noget der passer til din alders gruppe.
Så måske skal du i boghandlen og købe computer for dummies, elektronik ditto osv.

Jacob
Jeg vil foreslå at du låner på dit bibliotek "Anvendt elektronik" bind 1 og 2 af Jan Soelberg . Anvendt elektronik bøgerne er fra ca 1980, men er gode til at få en grundviden om elektronik .
Når du har læst dem -de er nemme at læse og forstå ,så ved du en del om modstande,kondensatorer,dioder transistorer og ic -kredse m.m.
Den viden gør så at det bliver den nemmeste opgave i verden at tilslutte en tyverialarm , reparere lyset på din kærestes cykel eller bil (og ja, du skal starte fra bunden med pærer og batteri ,hvis du skal have en minimal chance for at bygge en computer fra bunden).

Jeg byggede dengang i 1980 en ACRON ATOM ,det meste var samlet da jeg overtog den. Det var noget af en opgave og efter ca 1 år kunne jeg tegne på skærmen og fik lavet et lille regskabsprogram/regneark .
Foto af diagrammet kan du se her
http://billedeupload.dk/upload/files/2010-10/465bcdce.jpg

Som Jacob skriver det er ikke nogen opgave at samle en computer ,det er næsten en Lego opgave, som kræver lidt kendskab til elektronik, men nok mest til at få softwaren til at køre
Computere er nemme, kabinet, bundkort, cpu, ram, grafikkort(hvis det ikke er på bundkort) harddisk, dvddrev. Så har man en computer, bundkort cpu og ram skal passe sammen.. Kig evt på HWT.dk der ved de alt om hvad der passer til hvad.. Delene kan findes på EDBpriser..
Annonce
hvor meget ved du om computere? du kan starte med at læse lidt forskellige hjemmesider om bundkort, da man tilslutter alt hertil. så det er et meget godt start punkt.

Det er ikke så svært når du først kommer igang, du skal blot læse nogle anmeldelser og finde ud af hvad du kunne tænke dig, og derefter sørge for at tingrnr passer sammen. Der er faktisk en god guide her, som forklarer det hele på begynder niveau[code] <a href="http://www.itforummet.dk/it-artikler/it-artikler/byg-en-computer" title="byg en computer">byg en computer</a> [/code]
hov. laver lige et ordenligt link
http://www.itforummet.dk/it-artikler/it-artikler/byg-en-computer
Jeg håber du er klar over at det oftest er dyrere at købe løsdele end at købe eb Aldi model, det er snart mange år siden det kunne betale sig.

Hvis dit behov er specielt kan der måske være fornuft i GDS, specielle spilcomputere har ofte meget avancerede grafikkort som man ikke kan finde i fabriksmodeller.
Skrevet af akselj på 05 mar 2012 23:41
Jeg håber du er klar over at det oftest er dyrere at købe løsdele end at købe eb Aldi model, det er snart mange år siden det kunne betale sig.

Hvis dit behov er specielt kan der måske være fornuft i GDS, specielle spilcomputere har ofte meget avancerede grafikkort som man ikke kan finde i fabriksmodeller.

Det er rigtigt at man i dag næsten ikke kan bygge en computer billigere end den kan købes i butikkerne, der er dog nogen undtagelser som du selv er inde på mht spilcomputer.

Dog er der den fordel at hvis man ved hvad man laver kan bygge en computer som senere nemt kan opgraderes til en bedre..

for ca 2-3 år siden byggede jeg computere til 3 nevøer og niecer, samt 1 til min svoger, idag kan jeg nemt og billigt opgradere de samme computere. de har dual core amd cpu'er, 2 mb ram og onboard grafik, med nye hurtigere 4 kernet cpu, 4 gb ram og nyt grafikkort, vil de blive som nye hurtigere computere, og det kan gøres for under 1500 kr. pr. stk. så de bliver hurtigere eller tilsvarende dem man kan købe til 3-4000 kr i aldi, elgiganten osv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis