Vinter i vandet

Er der nogen der kan hjælpe med hvad ulemper / farer der er ved at lade båden blive i vandet vinteren over?
Det er en glasfiberbåd...

Gør det rigtigt fra starten!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Is, højvande og storm/kuling, er da ting der spiller ind, afhængdig af din havn.

Det skal også være en vinter godkendt havn, ellers mener jeg ikke du kan have den forsikret. (husk at meddele forsikringen, hvis den bliver i vandet, eftet 15/11)

mvh jens
Jeg har ladet mig fortælle at vores (og andres) sejlbåd bliver opvarmet via kølen så glasfiberbåde ikke fryser fast. Om det kun er teori ved jeg ikke.
Bedst er det nok at have båden så tæt på hjemmet at man dagligt lige kan kigge til den, eller lave aftale med andre der dagligt kigger til den.
Da jeg havde båden i Brøndby Havn (der var en vinter-godkendt-havn) skulle man sætte dobbelt fortøjninger. Dvs du havde både traditionel og kryds. Der var også en regel om hvordan tovværk skulle være fastgjort om pælene.

Så fjern alt der kan fryse i båden.. Skidt at få en flaske shampoo sprunget eller et toilet med vand i. Evt. motor skal ikke stå med vand i, evt. tilsæt kølevæske..
Den vinter vil lige har haft var der jo masser af både der blev i vandet.. uden at ejeren havde gjort noget særligt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

En ulempe er at du risikerer at du slet ikke for brug for dit vinterstativ :-)
Som GOM skriver så husk at tømme båden for vædser -også drikkevarer - en frossen dåsecola KLISTRER i kistebænken.
(Måske) lidt mere eftersyn med bundvand og fortøjninger o.s.v.
Men der kan være rigtig mange gode sejldage i vintersæsonen, sådan en herretur efter nytårstorsken vækker da altid lykke.
I en lille havn i min nærhed afrigger motorsejlerne mast og sejl og sejler mange ture for at motionere motor/skiv -og hoved.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
I kanalen havde vi langt de fleste både i vandet uden særlige skader, i den strenge isvinter, vi havde i starten af året.

- Bare sørg for at du har frostsikret det, der kan frostsprænges. Rørgennemføringer mv.
Og besøg den en gerne en gang om ugen ;-)

Kommer der rigtig tyk is på vandet, kan det gnubbe lidt i vandlinien, og få din bundmaling dér til at forsvinde lidt hurtigere. Men pakker isen omkring båden, bliver den trykket opad fremfor at blive bulet/skadet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Prøv at læse lidt i dette inlæg fra sidste år:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/topic/aff/9/aft/155070/afpg/1

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis