Montering af lofter - er den måde ikke ulovligt?

Hej

Jeg har købt et hus, hvor de gamle loftsplader består at spånplade med træfolie på, hvor pladerne er sømmet direkte på spærene udenpå dampspærren, (der i øvrigt vender med foliesiden opad) uden at der er sat forskalling op mellem loftspladerne og dampspærren!

Har derfor flg spørgsmål, som jeg håber der er nogen, der kan hjælpe med:

Er det ikke ulovligt at sømme loftsplader direkte på spær uden at have forskalling mellem spær og dampspærre?

Er det ok at vende foliesiden opad på en dampspærre - skal folien ikke vende mod det varme rum?

På forhånd tak
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej.
Det er jo det samme som med loftbrædder.
(Men pladerne skal have en vis tykkelse, formodentlig 16 mm).
Det er uden betydning hvordan alukraften vender.
(Iøvrigt er alubelægningen jo osse blank på den side du ikke kan se)
Pladerne er kun 12 mm tykke og er spånplader med folie på. Er det så en lovlig metode?

At det ikke betyder så meget med alukraften regnede jeg også med, men plademonteringen er jeg stadig ikke helt sikker på om er lovlig.

Kan ikke lide at isoleringen på loftet ikke bæres oppe af andet end dampspærren og loftspladerne.

Mener at have hørt at man altid i sådanne tilfælde skal opsætte en forskalling under danpspærren inden loftet fastgøres.

Er der nogen der kender de helt præcise regler på det område?
Ja.
Jeg har fundet nogle foliebelagte plader fra Novopan.
Som kun er 10 mm tykke.
Hvis dine er samme type skal der være max 60 cm mellem understøtningerne.
(Se monteringsanvisning)

http://www.novopan.dk/vibopan/ 
det var en meget alm måde at lave det på for en del år siden
medmindre det er et ret nyt hus , er der intet ulovligt ved det , så længe det overholder byggelovgivningen på det tidspunkt huset er bygget
at det så ikke er den bedste måde det er sat op på er en anden sag


Ja, der er jo forskel på om det er korrekt udført, og ulovligt.

Rigtigt mange ting er måske ikke udført korrekt, men derfor ikke ulovligt, heriblandt ringe udført lofter, men mindre der er et brandkrav til konstruktionen.
Både Vibopanpaneler og 15 mm rustikbrædder har en max afstand på understøtninger på 60 cm.

Hvis denne afstand ikke overholdes, risikerer man at der opstår skævheder og krumninger på loftet, ligesom at brandkravet til klasse 2 ikke oveholdes, så det er direkte ulovligt!
Skrevet af Orla Nautrup på 06 okt 2010 04:26
Både Vibopanpaneler og 15 mm rustikbrædder har en max afstand på understøtninger på 60 cm.

Hvis denne afstand ikke overholdes, risikerer man at der opstår skævheder og krumninger på loftet, ligesom at brandkravet til klasse 2 ikke oveholdes, så det er direkte ulovligt!


Tak for info. Det var også det jeg kunne spore mig frem til, da jeg kan se, at spærafstanden er ca 85-90cm og der er ikke opsat forskalling, men pladerne hæfter kun på spærene.

Mon ikke det er en opgave for ejerskifteforsikringen.

Hej Gumbas.

Kan du ikke leve med den opsætning af loftet, så tror jeg du må indstille dig på at du må til lommerne selv :-)
Ellers skulle du jo nok lige have kigget under isoleringen inden du satte underskriften på slutsedlen!

Hvorfor ser du et problem i konstruktionen?

Det er sikkert et ældre hus, fra 60-70'erne der er tale om. Og så har konstruktionen fungeret uden problemer i 50-60 år......
Nu forventer du så at en forsikring vil udskifte dit loft.... Jeg tror du bliver skuffet!

Huse fra de årgange har fordele og ulemper, de er enkelt opbygget og oftest er det hele ret overskueligt konstruktionsmæssigt.
Du vil ret let kunne fjerne en væg og bygge om, men isoleringen kan oftest fortjene en hjælpemde hånd....

MVH Njord :-)

MVH Njord
Skrevet af njord på 06 okt 2010 09:00
Hej Gumbas.

Kan du ikke leve med den opsætning af loftet, så tror jeg du må indstille dig på at du må til lommerne selv :-)
Ellers skulle du jo nok lige have kigget under isoleringen inden du satte underskriften på slutsedlen!

Hvorfor ser du et problem i konstruktionen?

Det er sikkert et ældre hus, fra 60-70'erne der er tale om. Og så har konstruktionen fungeret uden problemer i 50-60 år......
Nu forventer du så at en forsikring vil udskifte dit loft.... Jeg tror du bliver skuffet!

Huse fra de årgange har fordele og ulemper, de er enkelt opbygget og oftest er det hele ret overskueligt konstruktionsmæssigt.
Du vil ret let kunne fjerne en væg og bygge om, men isoleringen kan oftest fortjene en hjælpemde hånd....

MVH Njord :-)

Konstruktionen er ulovlig...længere er den ikke. Det er netop den slags en ejerskifteforsikring skal dække...ulovlige bygningskonstruktioner, der ikke er lovlige og aldrig har været det - det står højt og klart i betingelserne. Lofterne sidder ikke godt med så stort spænd, og desuden er det problematisk i tilfælde af brand, så NEJ jeg kan IKKE leve med sådanne lofter og det vil da være komplet åndsvagt ikke at melde det til forsikringen, når nu jeg har ofret en formue på en forsikring og så se hvad de siger til det.

Tror desuden du har misforstået noget mht forsikring og tilstandsrapporter. Tilstandsrapporten skal foreligge ved salg og det er jo netop en byggesagkyndig, som laver da for vi almindelige mennesker kan jo umuligt kende alle love og regler. At han så ikke har fundet fejlen er ikke mit problem, og netop derfor er det muligt at tegne en ejerskifteforsikring efterfølgende, hvor ting der ikke står i tilstandsrapporten kan blive dækket.

Om andre vil være ligeglade må de selv om, men jeg vil have tingene er lavet rigtigt i det hus jeg skal bo i de næste mange år.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis