vinduse indfatning ? (gips /puds)

Hej Alle

jeg har sat et par nye vinduer i og der er blevet regtig godt udvendig

men indvendig  da vi fjernte det gamle vindu faldt noget af pusset ned på indersiden og vi var også nød til at skifte overliggeren så der skal laves nyt indfang   3 cm i siden og 5 cm i toppen

midt problem er så at jeg gerne vil have det til at ligne det vi har i de andre rum hvor det er pudset helt ud til vinduet

hvordan gør men det mest regttig ? 

hvis det skal budses op så skal der der 3½ cm puds mere på får at dække noten i vinduet
(de gamle vinduer var ikke med not i siderne )

eller skal det laves i fibergips / gips  og hvad skal der så bag gipsen ?
og hvordan med samling der vor puds og gips mødes ?

der der skal  filt på vægen til sidst .

håber i kan hjælpe med der regtige løsning 

Mvh Martin

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror bare jeg ville lave dem i gips når nu du har fået med not i. Så er det bare og fuge den samling mellem gips og pudset inden du maler og tapeserer. Sådan vile jeg lave det herhjemme.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

ok hvis det skal bygge op i gips hvad skal der så bag gipsel ? og hvad skal overgangen mellem gips og puds spartles med ?

og ville der være bedere at bruge fibergips ? og hvad skal det spartles med ?
Jeg bruger lige denne gamle tråd, da jeg har et lignende problem, og godt kunne bruge billederne

Vi har vinduer hvor der er pudset helt op med vinduerne, dvs. der er ikke en fuge, men pudset ud i et, helt ud til vinduerne, så det danner en bøjning. Pudset langs vinduerne var nogle steder gået i stykker, og nogle steder var der kommet noget skimmel pga. for dårlig udluftning og ingen varme på.

Jeg har derfor banket pudsen ned hele vejen rundt om vinduet, undtaget for oven, hvor der ikke er "bøjet puds", dvs. den pudsede lysningen går vinkelret og helt ind til vinduet. Håber det giver mening.

Nu står jeg en sprække på ca. 1 cm på begge sider af vinduet, ca. som på det første billede, og er i tvivl om hvad jeg skal gøre. Det skal siges at vores vinduer er uden not.

Den måde vinduer i dag bliver lavet på er vel som på det nederste billede, hvor der ikke er nogen synlig indvendig fuge? Altså hvor pudset eller lysningen går lige ind på vinduet.

En måde at gøre det på ville være at sætte gips op på de to sider, men jeg har mine tvivl om hvordan det vil arbejde sammen dels med de pudsede vægge og dels i det indvendige hjørne der bliver oppe for oven hvor der er puds helt ind til vinduet.

Alternativt kan vi banke pudsen ned enten på de to sider eller hele vejen rundt i lysningen og lægge et nyt lag puds på, som går helt ind til vinduet, uden plads til fuge.

Men hvad ville I anbefale?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også