Hvad signalere denne orangelampe?Ford Fiesta 1992

Lige fået den tændt,men ved ikke at havd er for en alarm?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg lige husker, er det den der indikerer at ABL-ventilen ikke virker rigtigt.
På Ford'er sidder en ALB-ventil der er en slags ABS. Det står for Automatisk Last Beregner, eller deromkring.

Under bilen sidder der en lille føler der skal påvirkes af en rem. Hvis denne rem bliver for slap, vil lampen begynde at lyse.
Den kan fixeres med en strips. Men det er ikke tilrådeligt... ;-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Mange tak for dit svar.
Men ventilen sidder på bagakslen,hvis man belaster  bagakslen pga for meget last i form af trialer eller campingvogn så sørger den for at for og bagbremser fordeler bremseeffekten,IKKE?
Jo. Det er korrekt.
På min gamle fiesta, sad den der føler henne foran, lige omkring udstødnigsmanifolden, så vidt jeg husker.
Og det var noget pis at skifte den. Derfor tricket med stripsen. (Den skulle skrottes efter kort tid. Så jeg ville ikke ofre ret meget på den)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvis jeg ikke tager meget fejl, sidder ALB systemet på træk akslerne, korrekt at de er trukket af en rem som driver ventilen, remmen er noget hø og skifte, da det kræver at man skiller rigtig meget ad.

last ventilen, sidder rigtig nok på bagakslen, det er rent mekanisk og uden overvågning, en klassiker at syns mænd finder dem ikke fungerende korrekt. Last ventilen øger bremse styrken på baghjulene, når der er stor vægt/belastning på bagenden.

Denne lampe må være alb indikator, som evt fortæller at remmen er knækket
Tak for dit svar.
Det er godt at vide ,at hvor jeg skal kigge efter remmen henne? 
skal man afmontere forhjulene ,bare jeg vidste nogemlunde
hvor den befinder sig henne
Annonce
kender de lidt ændre modeller bedst, men skulle undre mig om de har ændret det vilde.

alb ventilerne sidder over trækakslerne, remmene er dækket af nogle plastik dæksler, der sidder 2 ventiler i motorrummet, den ene burde være rimelig let og se, den anden sidder gemt under indsugningen. ALB var Ford's første svar på en ABS, men mekanisk og kun fungerende på forhjulene. 

Har en svag ide om at man kan få en rem som kan samles, men er usikker på om det kan passe, ellers kræver det at du tager hjul af - afmontere hjul nav - så du har trækakslen helt løs- så kan du få en ny rem ind over trækakslen.

Mange tak for dit svar og de gode infomation

Jeg prøver at afmontere navet på forhjulene ,så kan jeg tage den derfra.

Det er bare rart at vide hvor man skal starte fra)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis