Kan det betale sig at vaske med regnvand?

Hej
Jeg bor i et hus med septitank og betaler derfor kun omkring 5 kr for kloakafledning. (Selvom vi ingen afledning har fra huset)

Så jeg er i tvivl om det overhoved kan betale sig for os at bruge grundvand til vaskemaskinen.

Grundvandet suges med et lille husvandværk som starter og slukker automatisk.

Er der nogen der har en idé om hvad der bedst kan betale sig i vores situation?

et tillægsspørgsmål:
Kan det evt bedere betale sig hvis man havde en større tank stående ved siden af vaskemaskinen. Der er ca 20 grader i rummet. Hvis man tog vandet fra tanken ville vandet jo allerede være forvarmet til 15-20 grader... er der nogen idé i dette?

Håber nogen kan hjælpe

Vh
Jannik
55 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Komme an på grundvandets hårdhed. Hvis der er meget kalk i, kan du spare 50% sæbe med regnvand.

Vedr. 20 grader vand.. Hvis du lukker 4 grader vand i en tank i huset, vil det jo stjæle varmen fra huset for at blive 20 grader varmt.
Så du skal overveje om det kan betale sig at opvarme vandet med vaskemaskinen eller "hus-varmen"
Og den mængde vand koster ikke noget videre at varme fra 5 grader til 20 grader.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja det kan nok til betale sig at have en tank stående...

MEN spørgsmålet omkring prisen på vandet fra vandværket mod prisen på strømmen pumpen skal bruge for at sende vandet fra brønden er ikke besvaret.

Så spørgsmålet er stadig om nogen ved hvordan jeg laver denne udregning.

Hvor meget vand bruger en vaskemaskine på en norrmal vask?
Hvad koster det i strøm at føde vaskemaskinen fra pumpen?
Hvad kloster det fra vandværket?

Det er disse spørgsmål som jeg ligger inde med:-)

Vh
Jannik
Jannik tag et kig her -> Regnvandsanlæg



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er jo nogle spørgsmål, der kræver, at man ved:

- Hvor mange watt bruger pumpen?
- Hvor mange liter kan pumpen hente i timen?
- Hvor mange liter bruger din vaskemaskine på de forskellige programmer?
- Hvad betaler du for en kilowatttime?
- Hvad er hårdhedsgraden på dit vand?
- Hvilket vaskepulver bruger du? (Prisen pr. vask skal brugestil at regne besparelsen ud ved brug af eget, evt. hårdere vand)

Summa sumarum... det er kun dig selv, der kan svare på dine spørgsmål. Vi andre aner jo ikke en pind om alle de ovennævnte faktorer.

P.S. Med en vandafledningsafgift på sølle 5 kr., gad jeg ikke bekymre mig om at bruge grundvand.
Dertil er PIA faktoren for stor (Pain In the Ass).

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
En vask bruger typisk 50 liter. Heraf er ca 10 liter opvarmet vaskevand, mens resten er skyllevand (koldt). Der findes en vaskemaskine fra Miele som har to indtag, koldt og varmt, og den kolde er velegnet til regnvand, siger Miele selv. De første 10 liter varmt vand kan så være solopvarmet (vand fra vandværket, med kalk og det hele), mens det kolde kan være regnvand, som dermed er uden kalk. Alt efter bade- og tøjvaner, kan tøjvask udgøre op til 50% af det samlede vandforbrug. 5 maskiner om ugen, af 50 liter, i 52 uger ... det er ikke urealistisk for en gennemsnits-familie med 1,7 børn

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg ville nok være ret bekymret for bakterievæksten i regnvand der står indenfor i en tønde og bliver varmet op til 20 grader.
Tror at vasketøjet vil dufte rimeligt funky, når man tænker på hvordan de udvendige regnvandstænder dufter nu hvor det er så varmt.

Green

Skrevet af green på 25 jul 2010 23:16
Jeg ville nok være ret bekymret for bakterievæksten i regnvand der står indenfor i en tønde og bliver varmet op til 20 grader.
Tror at vasketøjet vil dufte rimeligt funky, når man tænker på hvordan de udvendige regnvandstænder dufter nu hvor det er så varmt.


Ah, jeg taler om rigtige regnvands installationer, hvor beholderen er gravet ned i jorden. Den må være frostfri om vinteren, og kold nok om sommeren, så den hverken fryser til eller får bakterievækst. Uden sollys, og under 10 grader, er der ikke meget der kan gro. Og så kan et fornuftigt filter fjerne det meste inden det når tanken.

Der er bakterier og andre småorganismer i normalt drikkevand, men (normalt!) i mindre mængder, da det holdes koldt. Hvis der var et rigtigt godt filter på mellem tank og hus, ville jeg ikke have problemer med at drikke af det. Jeg vil tro jeg kunne rense vandet til at blive renere end det der kommer fra vandværket (når det når mit hus), men det koster sikkert for meget til at være realistisk.

Kunne man bare rense det nok til at bruge det til at bade i, og til opvaskemaskinen, så ville man dække tøjvask, opvask, bad og toilet. Men i badet må det heller ikke være regnvand (i Danmark) for "man kunne jo få noget af det i munden" uhada!

Tænk på hvor meget afkalker man kunne spare, og tid til rengøring ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jannik,
Lad os antage at du bruger 25 m3 vand om året til tøjvask. Det er nok ikke helt urealistisk.
Det koster dig for nuværende 125 kr om året.
Glem ALT om at lave dyre installationer med regnvand. De tjener sig aldrig nogensinde ind.

Forvarme af vand: Den varme, du taler om kommer fra husets centrale varme. Du sparer meget lidt ved at lade husets varme opvarme vandet, for den opvarmning, der i så fald ville foregå, ville du betale for via belastning af husets øvrige varmesystem.
Skrevet af Skoven på 31 jul 2010 23:32
Jannik,
Lad os antage at du bruger 25 m3 vand om året til tøjvask. Det er nok ikke helt urealistisk.
Det koster dig for nuværende 125 kr om året.
Glem ALT om at lave dyre installationer med regnvand. De tjener sig aldrig nogensinde ind.

Forvarme af vand: Den varme, du taler om kommer fra husets centrale varme. Du sparer meget lidt ved at lade husets varme opvarme vandet, for den opvarmning, der i så fald ville foregå, ville du betale for via belastning af husets øvrige varmesystem.

Slettet:

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis