Beskyttelse af stolpe-ender i jord?

Hej,

Skal i gang med at lave et hegn med imprægnerede stolper, men har læst at de kun holder i ca 10 år. Er der ikke en god måde at forlænge levetiden f.eks. ved at smøre enden godt ind i et ordenligt lag tjære eller andet?

Mvh
Ole

Ole
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ole.
Du er inde på det rigtige Smør enderne med trætjære http://www.morsmaling.dk/group.asp?group=8 , eller endnu bedre, lad enderne stå i trætjære natten over. Stolperne skal selvfølgelig have tjære min. 10 cm. over jordhøjde.
mvh.
Erik

Husk, at det ikke er nedefra, de rådner - men lige i jordhøjde. Tilstedeværelsen af fugt og ilt skulle være årsagen???

Jeg ved ikke med "moderne" imprægnering, men jeg har hevet 20 år gl. runde stolper op af jorden (Ø100), som var næsten som nye - men også oplevet 5 år gl 3x3" stolper, der var rådnet op...

Bedste løsning jeg har set er stolpefødder med to indstøbte rustfri beslag, der går ca. 40 cm op på hver side af stolpen og giver stivhed. de bliver skjult, når hegnet monteres.


Mvh.

Jan R.
Tænd et bål,- og brænd enderne på stolperne så de er sorte... Har ikke selv afprøvet det,- endnu men det skulle virke ret godt siger de kloge hoveder. Man gjorde det vidst for 100 år siden

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
For 20 år siden lavede jeg et hønsehus, hvor vi brugte imp. stolper. De blev smurt med tjære som andre har beskrevet.

De står fint endnu, så den med tjære en god nok.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hejsa, Gl tråd men stadigvæk relevant Spgm

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om nogle Rådsikringskraver fra Nordisk Træbeskyttelse, som jeg har brugt på et af mine projekter. 

Det er et 100% miljøvenligt produkt og det holder 100%.

Www.nordisktraebeskyttelse.dk



Hilsen HandyMnd
Annonce

Nu er der da vist gået reklame i den igen ...


Vi prøver igen, i morgen --

Kære Je_ns

Hvis dét, at anbefale Jer andre produkter jeg bruger/har brugt, er reklame, ja så er jeg som jeg skrev sidst, også skyldig i at have reklameret for et pejse firma i Helsingør, Markitas nye slagnøgle m.fl.

Men måske nogen kan forklare mig hvordan man anbefaler metoder, produkter herinde, så det ikk fremstår som reklame?



Hilsen HandyMnd

Lav din egen tråd, hvor du viser billeder af dit eget project..

At åbne flere ældgamle tråde, og linke til en produkt/reklame video, synes jeg ikke er vejen frem.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Je_ns

Det var jo netop det jeg gjorde da jeg netop var blevet færdig med hegnet! 

OG SÅ skal jeg da lige love for at der kom reaktioner, i en grad som jeg sjællendt har oplevet det. Mange andre har siden skrevet til mig at produkterne er kanon, og jeg ikk skulle tage mig af de fjollede bemærkninger om at jeg var “sponsoreret” til at skrive indlægget. 

Nå men sidst efterlyste man billeder af projektet, og de er hermed lagt op i denne og den selvstændige tråd.

Har netop lagt projektet til skue for andre i et andet indlæg som du opfordrede til....så glæder jeg mig til at se reaktionerne.


Hilsen HandyMnd

Fine billeder af dit hegn HandyMnd.
Nu håber jeg virkelig du vil tage de samme billeder om et år, så vi kan se om produktet holder hvad det lover...
Alt er jo flot når det lige er lavet, men tidens tand sætter sine spor  
Så vi tales ved om et år.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også