Pil / poppel

Er pil og poppel samme slags træ?
Jeg har søgt på goggle uden at blive meget klogere, nærmere mere i tvivl.
Nogle skriver at asp og poppel er det samme, det mener jeg jo ikke.?
Sagen er at jeg fældede nogle store halvt udgåede træer sidste år, jeg mener det er pil en kammerat siger det er poppel, men er det det samme??

Vedet er hvidt og rødligt i midten og barken er grov og furet nærmest som eg, det eneste jeg har kunnet finde ud af er at der findes en masse arter indenfor den familie, men det er jo meget sjov at vide hvad man egentlig fyrer med.
Ikke fordi det er særlig godt brænde,
det brænder hurtigt og knalder og skyder ligesom gran..

Mvh.ame

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pil, poppel og asp er tre forskellige arter.

Du kan læse mere her

Ud fra din beskrivelse kan det vel godt være både pil og poppel. Var træet meget søjleagtigt før du satte saven på taler det for, at det var en poppel.

PS: Havde engang noget poppel liggende indendørs og tørre. Det lugtede hen i retning af våd hund, så det bragte ikke megen lykke i familien 

Lars ON, tak for linket nu er jeg næsten sikker på at det er pil, det var ikke søjleformede træer men derimod nogle store grove træer med en stor rund krone.

Nogle af dem var ved at gå ud, de var hule indeni men i toppen var de friske nok med den risiko at de ville vælte en dag i en storm derfor de skulle fældes, de stod i kanten af en ung asketræsskov som læ træer.
Der står stadig et par stykker tilbage, som blev dømt bevaringsværdige.
Men stadig er jeg i tvivl når jeg læser linket skrives der at pil bliver ca.10 m høje de træer jeg fældede var noget højere, jeg mener da at piletræer kan blive meget store.

Det med om træet lugter af våd hund har jeg ikke bemærket, men derimod har det en irriterende evne til at tørre uens noget af det er fint tørt, men så kan der pludselig være nogle hvor det syder og koger ud af enderne når det brænder, man kan mærke det når man løfter på stykkerne, dem der er unormalt tunge er først brugbare næste år tror jeg..

Mvh. ame

Med din opfølgende beskrivelse vil jeg give dig ret i, at det nok er pil.

Se evt et billede af en stabel gammel pil her

Du kan få det afklaret til foråret ved at kigge på bladene på de eksisterende træer

Lars ON, dit sidste link har løst mysteriet..
Det ER pil, mit brænde ser nøjagtig sådan ud.!

Tak for hjælpen.

Mvh. ame

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis