Lave hul i romadæk

Hej.

Vi går man tankerne om at bygge lidt om for at give lidt bedre entreplads og en bedre kældertrappe og fjerne det meste at pistolgangen.

For at kunne lave kældertrappe bedre vil det indebærer at hullet til denne skal udvides med en vinkel.
Dette skaber nogle spørgsmål her i tankefasen:

1. Hvordan er bærer evnen i romadæk, bærer længde retning det meste eller er det ligeså
    stærkt på tværs når det er støbt?
2. Hvordan finder jeg ud af i hvilket retning romadækket er lagt?
3. Hvordan er det at banke sliblaget af sådan et dæk, er der noget man skal være
    opmærksom på?

Jeg er fuldt ud klar over at vi skal have en byggesagkyndig til at kigge på det  de faktiske forhold inden vi går igang... men det er jo altid rart at vide lidt om hvad vores tanker indebærer.

Mvh Max

<p>---------------------------<br /> Mvh Max</p> <p>Nu med brændeovn</p>
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
H vad er det nu lige et romadæk er?

Venlig hilsen

Jens

Det er lige det det er:
http://www.mucdesign.dk/arkiv/side.asp?roma1

<p>---------------------------<br /> Mvh Max</p> <p>Nu med brændeovn</p>
Det mente jeg nok. Disse dæk bærer kun i én retning. De kan selvfølgelig også overføre lidt last påtværs, men man kan nok ikke regne med ret meget.

Venlig hilsen

Jens

Tak for svaret.
Så bliver jeg nød til at lave en vinkel understøtning under det evt. nye hul.

Har du en ide om hvordan jeg kan finde retning på det?


<p>---------------------------<br /> Mvh Max</p> <p>Nu med brændeovn</p>
Annonce
Spændretningen er i teglelementernes (og undersidearmeringens) længderetning.

Der er flere muligheder.

Vurder hvilke at de omkringliggende vægge der er bærende.
Bank lidt puds af undersiden og se hvordan teglet vender.
Køb en billig lednings/rørsøger og se om du kan finde armeringsjernene i undersiden.
Bor nogle små huller fra undersiden og vurder hvordan hulrummene er orienteret.

Hvordan ved du i grunden, at det er et hulstensdæk? Står dt på en tegning, eller kan du se konstruktionen nogle steder (så gør det jo sagerne noget nemmere). Du skal nok ikke stole alt for meget på tegningerne. Det er før set, at man har bygget tingen på en anden måde end det er tegnet.


Venlig hilsen

Jens

Det står på tegningen... men du har ret det er aldrig nemt at vide.

Jeg kan dog huske at jeg på et tidspunk satte noget op i kælderen hvor jeg første borede hvor jeg bare ikke kunne komme op(med murbor og hammer på) derefter prøvede jeg et nyt sted og boret gik igennem og op i noget som føltes som hulrum. Men det er statid ikke en garanti.
(der er træloft sat på)

Nej jeg kan desværre ikke se konstruktionen nogen steder. Jeg har 2 fri åbninger i kælderen hvor der er lagt bjælker under dækket, de vender dog desværre hver sin vej. jeg synes dog ikke at de ser ret store ud. den ene har en spændevidde på -+4m og rager kun 10 cm ned fra loftet. det virker ikke at meget hvis det virkelig er romadæk, da ma typisk lagde dækket ovenpå bjælken...(så vidt jeg ved)


<p>---------------------------<br /> Mvh Max</p> <p>Nu med brændeovn</p>
Du kunne vel ikke tage et billede af tegningen og af åbningerne/bjælkerne. Så er det lidt nemmere at forestille sig.

Når du har træloft under er det nok metoden med at bore nogle hulle op. Hvis du kan finde de 2 huller du tidligere har boret er du godt på vej. Det første hul du borede har du nok remt lige op i et armeringsjern. Så er det bare at gå vinkelret ud e den ene eller anden retning og se om du kan ramme det igen.

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis