karm skruer i 8 cm letbeton, holder det ?

Jeg skal skifte en dør som sidder i en skillevæg der er lavet af 8 cm letbeton.. i det gamle dørhul er der slået en bræddeforskalning på betonen og så er døren sømmet på brædderne.. Men min nye dør er lidt bredere så jeg har ikke rigtig plads til at beholde det brædde værk, kan jeg godt skrue karmskruer direkte i letbetonen uden at det hele flækker ?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan du godt.

Men det holder altså bedre hvis du benytter karmplugs til det i stedet for, eller lige fiksere døren i hjørnerne med kiler/klodser som bliver siddende, eller skummer døren i hjørnerne hvis du bruger karmskruer.
Jeg ville nok bore for med et 5,5 mm bor og så sørge for at bruge skruer af en fornuftig længde.
Alternativt kan du anvende karmdyvler som f.eks. Fischer FUR link

- Nå, kan se at Koludabyg kom før mig :-)

Med venlig hilsen

Anders

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
okay så sætter jeg nogen klodser i alle hjørner, tak for hjælpen :-)
Hej

Min mest anvendte metode til dette er: At montere døren med store kiler (ca. 20 cm),  bundstykket vandret, hængselsiden i lod på alle måder, derefter forbores (4 stk) med 6 mm Uni-Plus bor ind gennem både karm og letbeton (pas på ved elinstallationer), dernæst skrues beton/karmskruer af en god længde (112-132 mm)  i, døren hænges, de andre dele af karmen rettes ind og fastkiles, den anden karmside fastgøres på samme måde som hængselsiden, døren lukkes nu, der isættes små kiler i sprækken mellem karm og dørplade så de sidder i spænd og modvirker skummets ekspansion, der skummes med polyrethanskum hele vejen rundt (husk at forstøve lidt vand ind sammen med, da det er fugt der får skummet til at hærde.

Hvis du så opdager at du står i den uheldige situation, at du er lukket inde i et rum og ikke kan komme ud igen inden skummet er færdighærdet dagen efter, kan du enten tage vinduesvejen eller en god lang lur

Skrevet af Orla Nautrup på 02 jan 2010 14:24
Hej

Hvis du så opdager at du står i den uheldige situation, at du er lukket inde i et rum og ikke kan komme ud igen inden skummet er færdighærdet dagen efter, kan du enten tage vinduesvejen eller en god lang lur



Husk derfor altid at have rigelig med pils lige ved din side!

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af ktm på 02 jan 2010 14:58


Husk derfor altid at have rigelig med pils lige ved din side!

Det er da totaalt upraktisk.
Frem med noget sprut istedet. så skal man ikke tisse så meget.

Jacob
HMMMMMMMMMMMM

det ku jo være så heldigt at det var en lokumsdør
det uheldige ku jo så være hvis man stod på den forkerte side

Tim  
 

haha det er faktisk en lokums dør så ingen problem med at komme af med pilsnerne igen, men der er ingen flugtvej fra rummet, så det bliver med sovepose så :-)

Det vil sige at du tager alle kiler ud igen og nøjes med skum og skruer ?
Ja og nej, han renskærer ned lige det værste af skummen, og montere herefter nogle gerikter / dørlister.

Ellers ja, skum holder yderst godt når det er hærdet op.
Ikke alt skum er skum gummi.
visse limtyper som resin og epoxy er det meget brugt at blande luft ind i. på den måde får man en limning som er tæske stærk og hård. Det er sikkert udviklet til fly og rumfarts industrien.
Har du nogensinde prøvet at skulle have pu skum af ? det er et stort arbejde.
Men skum er stadig "blødt" så dørtrinnet skal nok ikke monteres med skum.

Jacob
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også