Brug af google sketchup med dimensioner

Jeg prøver at tegne noget med google sketchup i 2D. Jeg kan tegne en figur og sætte de mål jeg vil have på. Men det er lige meget hvilke mål jeg skriver ind, så ser figuren ligedan ud. Hvordan får jeg den til at passe med de faktiske mål?

Figuen jeg tegner først, er væggene og vinduet i mit kommende badeværelse. Det er de eneste mål der er givet på forhånd. Derefter vil jeg tegne toilet, vask, badekar, dør osv. i de rigtige mål, så jeg kan flytte rundt med dem og se hvor der kan være plads til dem. Men jeg er nød til at have styr på det med målene først.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig skal der nogle mål på. Én måde at gøre det på er som følger: 1 Vælg hvilken enhed du vil arbejde i som det første, fx mm. 2. Brug målebånd til at afsætte dine ønskede længder. 3. afsæt punkter og tegn linie. 1. -> Window->Model info->Units-> Format mm. 2. -> View-> Toolbar-> Tape measure. 3. -> sæt 1. punkt-> sæt 2. punkt-> angiv ønskede længde-> afslut med Enter Nu burde du have målebåndet i din værktøjsbjælke. Det kan bruge til at sætte to punkter med en given længde mellem, som du senere kan tegne en linie mellem. Det nemmeste er bare at sætte en vilkårlig længde (bare træk et stykke ud i x eller y retning) den afstand der er mellem punkterne kan aflæses nederst i højre hjørne. Når du har trukket en linie med målebåndet og sat to punkter kan du efterfølgende skrive hvilken længde du ønsker og afslutte med Enter. Mellem dine to nye punkter kan du tegne en linie som får den ønskede længde:-) God fornøjelse. Se iøvrigt -> Help-> Learning Center. Den giver et fint indblik i mulighedader.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Super! Tak for hjælpen! Det virkede for mig
Nu har jeg lavet rummet og er ved at lave de dele der skal puttes ind. Jeg startede med vinduet. Kan det passe at det er "Make komponent" jeg skal klike på? Jeg kan ikke se der sker så meget når jeg klikker på den, men jeg kan gemme vinduet som en fil, lige som jeg gjorde med rummet. Når jeg så står på rummet og vil hente den ind, prøver jeg at klikke på "upload component". Men der sker ikke noget. Iconet er også grå, som om jeg ikke kan vælge det. Jeg har også prøvet at trykke på "get models" , men da ryger jeg ind på en hjemmeside hvor men kan hente forskellige ting. Er jeg helt på galt spor?
ok, jeg trok jeg har funder ud af hvordan jeg laver kompomenter. Markere figuren og så klikke på "Make component". Jeg bøvler stadig med at find ud af hvordan jeg henter den ind, i den fil hvor jeg skal bruge den.
ok, så fik jeg også styr på det. Det var "File" og "Import". Nu kører det !!!!
Jeg kan varmt anbefale de Tutorials der ligger på SketchUp siden.
Jeg gik dem systematisk igennem og afprøvede hver funktion - fordelen er, hvis jeg glemmer noget, så ved jeg hvilken tutorial jeg ska kigge igennem - god fornøjelse.

Mange hilsner
Polite

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis