Behandling af ask bordplade AV 1 2930 15-09-2009 10:17 HejJeg har netop fået lavet en lys ask spisebordsplade. Jeg vil gerne have den sort/brun, men er ikke klar over om jeg skal bejse, male eller oliere/lakere den. Er der nogen af jer derude der kan hjælpe mig?Hilsen Anders 2 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lars ON 3102 2770 15-09-2009 12:35 Det frække genspørgsmål er naturligvis hvorfor lys ask, hvis den skal være mørk? Men lad nu det ligge og lad os fokusere på løsningen istedet. Hvis den skal anvendes til spisebord bør den jo under alle omstændigheder have en overflade, der muligør hyppig aftørring og beskytter mod fugt. Det kan både lak, olie eller maling. Både bejser, maling og pigmenteret olie er mulighedertil toning/farvning idet malingen vil dække mest for åretegningen og bejsen vil kræve en efterfølgende lakering. Hvis du er frisk på en rustik løsning kan du med en ukrudtsbrænder give træet en "western svidning" - altså et flammet udseende med mørke og lyse partier. Der er også her brug for en efterbehandling med lak eller olie. Husk at brug en lak med lysfilter hvis du kun ønsker en lys brunlig farve. Elllers vil solen over tid gøre træet mørkere.
NJL gulvservice 651 4160 15-09-2009 15:08 jeg ville spørge om det samme.. hvorfor lys ask. når du vil have et mørkt bord.. ask er da super nice. i sig selv evt med en natur olie på. Njl gulvservice V/ Jimmy Larsen
LDS Tip Automatisk tip Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS Se mere her