Behandling af ask bordplade

Hej

Jeg har netop fået lavet en lys ask spisebordsplade. Jeg vil gerne have den sort/brun, men er ikke klar over om jeg skal bejse, male eller oliere/lakere den. Er der nogen af jer derude der kan hjælpe mig?

Hilsen Anders
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det frække genspørgsmål er naturligvis hvorfor lys ask, hvis den skal være mørk? Men lad nu det ligge og lad os fokusere på løsningen istedet.

Hvis den skal anvendes til spisebord bør den jo under alle omstændigheder have en overflade, der muligør hyppig aftørring og beskytter mod fugt. Det kan både lak, olie eller maling. Både bejser, maling og pigmenteret olie er mulighedertil toning/farvning idet malingen vil dække mest for åretegningen og bejsen vil kræve en efterfølgende lakering.

Hvis du er frisk på en rustik løsning kan du med en ukrudtsbrænder give træet en "western svidning" - altså et flammet udseende med mørke og lyse partier. Der er også her brug for en efterbehandling med lak eller olie.

Husk at brug en lak med lysfilter hvis du kun ønsker en lys brunlig farve. Elllers vil solen over tid gøre træet mørkere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også